Botrány van készülőben? A Red Bull bajba kerülhet

Olasz és német sajtóértesülések szerint két Formula–1-es istálló, a Red Bull és az Aston Martin is túlléphette a 2021-es idényben a költségvetési limitet, ami komoly szankciókat, akár kizárást is vonhat maga után. Christian Horner szerint alaptalanok a pletykák.

Magyar Nemzet
2022. 09. 30. 16:26
Red Bull
Mechanics push the car of Red Bull Racing's Dutch driver Max Verstappen into their garage during a practice session ahead of the Formula One Singapore Grand Prix night race at the Marina Bay Street Circuit in Singapore on September 30, 2022. (Photo by MOHD RASFAN / AFP) Fotó: AFP
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Christian Horner a zajló idény kezdetétől azért kampányol, hogy emeljék meg a Formula–1-ben a csapatokra vonatkozó, 140 millió dollárban megszabott költségvetési plafont, mivel szerinte az betarthatatlan a magas infláció és a folyamatosan emelkedő szállítási költségek miatt. A Red Bull csapatfőnöke tavasszal azzal fenyegetőzött, hogy akár hét csapatnak is ki kell majd hagynia az utolsó négy futamot, hogy a limit alatt tartsák a kiadásaikat.

Nos, úgy tűnik, Horner nem a levegőbe beszélt, mert az olasz La Gazzetta dello Sport és a német Auto Motor und Sport információi szerint a Red Bullnak már tavaly – amikor versenyzőjük, Max Verstappen egyéni világbajnok lett – is problémái akadtak ezen szabályok betartásával, és az Aston Martin mellett az energiaitalosok is túllépték a határt, ráadásul utóbbi nem is kevéssel. Az F1-ben tavaly vezették be a költségvetési plafont, ami 2021-ben még valamivel több mint 146 millió dollár volt – a pilóták és a csapatok vezetőinek fizetését nem beleszámítva.

Az istállóknak március végéig kellett leadniuk a tavalyi költségvetésükről szóló beszámolót, a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) pedig várhatóan október 5-én teszi közzé, mire bukkantak, addig nem reagálnak a pletykákra. Horner viszont megtette, a szingapúri első szabadedzést követően leszögezte, ő nem tud róla, hogy szabályt sértettek volna. – A beadványunk szerint nem léptük át a költségvetési plafont, most a FIA a saját szabálykönyvének megfelelően ezt ellenőrzi. Minden csapatot meg kell vizsgálniuk, ami hosszú folyamat, ezért előbb júliusról szeptemberre, majd októberre halasztották az eredmények közzétételét.

Az sem mindegy, hogy egy adott csapat mennyivel lépte túl a limitet, hiszen ez a büntetés mértékére is hatással lehet. A FIA kis szabálysértésnek az öt százalék alatti túlköltekezést tekinti (az M4 Sport azt írja, ennyivel akár 0,5 másodperc nyerhető a fejlesztési versenyben, másképp átfordítva pedig akár száz további embert alkalmazhatnak átlagosnak mondható fizetéssel, ha ennyivel több pénzt adnak ki). Ekkora túllépés esetén a következő szankciók jöhetnek szóba:

  • pénzbüntetés,
  • pontlevonás a csapattól (arra az idényre vonatkozóan, amikor a szabálysértés történt),
  • pontlevonás a pilótáktól (arra az idényre vonatkozóan, amikor a szabálysértés történt),
  • a versenyhétvégék egyes eseményeiről, szabadedzésekről, időmérőről, sprintfutamról való kizárás, a nagydíjról azonban nem,
  • tesztelési lehetőségek korlátozása,
  • a következő idény költséglimitének csökkentése (ez jelen esetben a 2023-as szezonra vonatkozna).

Az öt százaléknál nagyobb költségtúllépésnél pedig a csapatnak a világbajnokságból való kizárása is szóba jöhet. 

– Pletykák bármikor felröppenhetnek, én is hallottam olyan hangokat, hogy jóval többet költöttünk a megengedettnél. Nekem viszont nincs tudomásom erről – jelentette ki Horner. – Egy teljesen új és rendkívül bonyolult szabályzatról van szó. Szerintem természetes, hogy ennek az értelmezéséről és az alkalmazásáról is diskurálnak a csapatok, de idővel kitisztul majd a kép. Mi magabiztosak vagyunk a beadványunkat illetően, az FIA pedig elvégzi a szükséges vizsgálatokat.

A szövetség szabálykönyve alapján a döntés közzétételét követően az istállók részéről fellebbezésnek nem lesz helye.

Hamilton nyitott az élen, Sainz a nap leggyorsabbja

Lewis Hamilton (Mercedes) nyerte pénteken a szingapúri versenyhétvége első szabadedzését, a hétszeres világbajnok az utolsó percekben vette el az első helyet a végig domináló Max Verstappentől, aki vasárnap elhódíthatja a második világbajnoki címét, amennyiben a nagydíjon Charles Leclerc-nél (Ferrari) 22, Sergio Péreznél (Red Bull) pedig 13 ponttal többet szerez.

Eredmények, 1. szabadedzés (az élcsoport):
1. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 1:43.033 perc
2. Max Verstappen (holland, Red Bull) 1:43.117
3. Charles Leclerc (monacói, Ferrari) 1:43.435
4. Sergio Pérez (mexikói, Red Bull) 1:43.839
5. George Russell (brit, Mercedes) 1:44.066
6. Carlos Sainz (spanyol, Ferrari) 1:44.138

A Ferrari problémákkal küszködött, Leclerc-nek emiatt mindkét tréning elején a garázsban kellett rostokolnia. Ettől függetlenül az olaszok voltak a leggyorsabbak pénteken, a második szabadedzésen Sainz végzett az élen, megelőzve Leclerc-t, Russellt és Verstappent.

Eredmények, 2. szabadedzés (az élcsoport):
1. Sainz 1:42.587
2. Leclerc 1:42.795
3. Russell 1:42.911
4. Verstappen 1:42.926
5. Hamilton 1:43.182
6. Esteban Ocon (francia, Renault) 1:43.412

A hétvége programja szombaton 12 órakor a 3. szabadedzéssel folytatódik, az időmérő pedig 15 órától lesz. A Szingapúri Nagydíjat vasárnap 14 órakor rendezik meg.

Borítókép: A Red Bull szerelői Max Verstappen autóját tolják vissza a garázsba (Fotó: AFP/Mohd Rasfan)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.