Gyári csapatban debütál a magyar pilóta a Dakar-ralin

A gyári támogatású X-raid csapat színeiben egy Yamahával indul Lónyai Pál és olasz navigátora, Filippo Ippolito a világ legnehezebb tereprali versenyén. Lónyai az első magyar, aki a Challenger (korábban T3) kategóriában indul a Dakar-ralin.

2023. 12. 29. 14:09
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lónyai Pál az első magyar, aki a Challenger (korábban T3) kategóriában áll rajthoz a legendás versenyen, ráadásul rögtön egy gyári csapat, az X-raid Yamahájával. A magyar pilóta két versenyt teljesített a Yamahával, köztük októberben a Dakar-rali főpróbájának” számító marokkói világbajnoki futamot, ahol az összes nagy csapat képviseltette magát.

Fantasztikus kis gép, a csapat pedig lenyűgözően profi. A murvás pályákon mindig is otthon voltam, a dűnéket nem szeretem, sokszor elakadtam régebben, most meg a legnagyobb, 300 méter magas dűneken is átmentünk végre gond nélkül

– summázta véleményét a versenyző a marokkói viadal végén.

Háromszoros Dakar-győztes csapattársára is kitért.

Ignacio Casale az egyik legjobb pilóta a vilagon, ez biztos. Velem nagyon sokat beszélt, a navigatora is, sok tanácsot adtak

– mondta.

Lónyai Pál tizennégy éve versenyez terepraliban saját csapatával, és a magyar bajnoki futamok mellett számtalan Világkupa-futamon is képviselte a magyar színeket. A Dakar-rali azonban sokáig nem volt képben számára.

Amíg nem volt meg a megfelelő csapat és a megfelelő háttér, addig nem láttam értelmét benevezni a Dakarra. Sokan elindulnak, aztán három-négy nap után kiesnek, ezt nem akartam

– magyarázza Lónyai.

Kategóriaválasztása is tudatos volt, okkal cserélte a királykategóriában induló  látványos Porsche Macant egy Yamahára.

Egy ilyen side-by-side kevésbé fárasztja az embert, mint egy T1-es autó, így több esély van célba érni. Nem véletlen, hogy nagyon népszerű, rengetegen indulnak, majd meglátjuk, hányan érnek célba. Ebben a kategóriában pedig szerintem ez a legjobb gép, és az X-raid csapat tapasztalatával nem lehet versenyre kelni. Az, hogy náluk versenyezhetek, azért nagy nyomást is jelent, nekik is meg akarok felelni.

De hogyan kerül egy magyar pilóta mellé olasz navigátor?

„Bizonyos döntéseket a csapatra kell hagyni” – mosolyog a pilóta. „Filippo [Ippolito] az X-raid leigazolt navigátora, és most már örülök, hogy ő került mellém. Évtizedes sivatagi tapasztalattal rendelkezik és egy nagyon jó stratégiai gondolkodású ember, jól kijövünk egymással. Tavasszal az egyik magyar bajnoki futamon megnéztük, hogy működünk együtt, például értem-e egyáltalán versenytempónál, aztán a marokkói versenyen élesben is kipróbáltuk a közös munkát.”

A rajtig már csak néhány nap van hátra.

Nyugodt vagyok, kipihenem magam. Nincs bennem para. Majd pár órával a rajt előtt biztosan lesz, de most még felesleges izgulni. Egy ilyen versenyen mindig a következő napot kell előre látni, és hinni kell abban, hogy tudjuk, mit csinálunk. Sokat tanultam az autóról és a csapatról, mindent megtesznek, hogy segítsenek, úgyhogy szerintem van esélyem befejezni a versenyt – már amennyire lehet ilyet mondani a Dakarról. Alázattal állok a Dakarhoz, de versenyezni megyünk

– szögezte le az X-raid magyar pilótája, Lónyai Pál.

A 46. Dakar-rali január 5-én rajtol a szaúd-arábiai Al Ulából.

Borítókép: Lónyai Pál és Filippo Ippolito a Rallye du Maroc tereprali világbajnoki futamon (Forrás: Facebook/LP Racing)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.