A társadalmi hasznosulás még nem érezhető

Csorba József
2000. 06. 20. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az informatikai államtitkárság szervezése ismét felkavarta a magyar állam információs modellje és makrokommunikációs szerkezete körüli állóvizet. Ismét felcsillant a remény, hogy történik valami, a társadalom egésze számára fontos esemény. Tulajdonképpen 1990-ben várták e téma szakértői, hogy a minisztériumi tárcaprofilok (újra)elosztásából – az új állami, politikai, gazdasági rendszerszervező feladatokból – következően létrejön egy technológiapolitikai, K+F és kommunikációs tárca, amelyet összefoglalóan információs minisztériumnak neveznek. Ezt a gazdasági szerkezetváltástól indulóan a tájékoztatási intézményrendszerig bezárólag szükségszerűségnek tekintették, mindenekelőtt mert tudható volt, hogy negatív társadalmi programokkal kell a pártoknak több kormánycikluson keresztül kormányozni.Az Antall-kormánynak – a szóban forgó felismerések birtokában is – mindössze fél éve volt egy ilyen tárca létrehozására, de hiányzott az azonnali cselekvőképesség. A következő kormány egészen más elképzelésekkel, más eredőkkel és célokkal kormányzott, ezért nem is vetődhetett fel egy ilyen minisztérium igénye. A harmadik kormányciklusra a váltáskor újra felmerültek a vonatkozó igények, és csalódás követte a szerkezetváltás, a profilok átcsoportosításának elmaradását, mert úgy látszott, hogy az első Orbán-kormány a Horn-kormány információpolitikáját viszi tovább.Kommunikációs főszereplőkPedig a logikai vezető közös volt mindhárom kormányciklusban, aminek mentén a legfontosabb aktorok alkuja, kompromisszumos viszonya kialakult, s alapjaiban határozta meg a magyar fejlődésmenetet az információs társadalom felé. A magyar állam és társadalom sajátos átalakulásában jellemzőnek tekinthető az állam információs modelljét és makro-kommunikációs szerkezetét meghatározó aktorok viszonya, amiről megfontoltan hallgatnak az érintett tudományos és szakmai közösségek. A domináns aktorok: az állam, az informatikai lobbi, illetve egy, a liberális információjog (az intellektuális információszabadság-eszmény) nevében fellépő, azt hivatalos állami politikává emelő szűk értelmiségi kisebbség.Az első szereplő, az állam jórészt passzív/elszenvedő szerepet játszott/játszik, amelynek pozitív hatásai mára kimerültek, és ma már többek között az EU-csatlakozásunkat késleltetheti az a tény, hogy a magyar állam a programgenerálással, a menedzseléssel, a jogi-adminisztratív szabályozással, nem utolsósorban forrásokkal nem képes megfelelően segíteni a felzárkózást.A másik főszereplő az informatikai lobbi, amely uralja az elmúlt tizenöt év fejlődését, ösz-szehasonlíthatatlanul a legtöbb fejlesztési forrást vonzotta magához (kötötte le a csekély állami fejlesztési keretekből). Ma már az informatikai lobbi befolyása negatív reakciókat vált ki a társadalomból, egyes szakmai közösségekből, pedig az egyetlen igazán pozitív fejleménye a sajátos magyar fejlődésnek a modernizációs kényszert hasznosító lobbi ténykedése. (Azonfelül az elmúlt tíz évben szinte kizárólag a magánszektor informatikai beruházásai igazolják a fejlesztési források eredményességét.) A defenzív állami és kormányzati szerepformálással (apparátusokkal) szemben az informatikai lobbi messze túltengve valós tartományain, jótékonyan hatott a foglalkoztatásban, a szervezetfejlesztésben, a szerkezetváltásban, nem utolsósorban a döntéshozatal hatékonyságának javításában (ami Magyarországon a leggyengébb tevékenységformája az állam működtetésének és a kormányzásnak).A harmadik főszereplő a liberális információjogot (az intellektuális információszabadság-eszményt) hivatalos állami információpolitika rangjára emelő értelmiségi kisebbség (tudósok, politikusok), akik az egyéni információszabadság-normák eszményítésével az állami szerepek engesztelhetetlen kritikusaiként töltik be szerepüket. A következetes (elméletileg megalapozott és intézményesen gyakorolt) adatvédelmi szerepkör világít rá igazán, hogy az információjog-rendszer egésze nem működik megfelelően, (mégpedig megfontoltan nem), amennyiben a mai magyar gazdasági erőviszonyok, versenypozíciók, a befolyásszervezés és -ellen-őrzés gátolja az információforgalom, -kereskedelem, a gazdasági tervezés és államigazgatás, illetve a tájékoztatás törvényeinek hatékonyabb érvényesítését. Nem is beszélve ezeknek az információtörvényeknek a meg-újításáról (amit most az új média terjeszkedése, az inter-netes kereskedelem, a hálózati társadalom normakereső igénye vet fel).A magyar állam és gazdaság fejlődése az információtechnológia közvetítette modernizáció nyomán az elmúlt tíz évben látványos, lényegében az információs infrastruktúrarendszer kialakult. A(z) (információ)tech-nológiai fejlődés elérte a fizikai terjeszkedés határait, megkezdődött a minőségi technológiai és az árverseny is Magyarországon, s a továbblépéshez jogi-adminisztratív változásokra, valamint a tartalomszolgáltatás fejlődésére lenne szükség. Ez olyannyira nyilvánvaló, hogy a technológiai verseny szereplői már követelik az állami szerepvállalást, illetve a magángazdaság szereplői maguk kezdenek tartalomfejlesztő tevékenységekbe, hogy a technikai és technológiai keresletet szinten tarthassák. Ebben a folyamatban válik nyilvánvalóvá, hogy a magyar információs társadalom fejlődésmenetének leggyengébb láncszeme vagy szereplője a magyar állam.Ha komolyan vesszük a kompetenciákat, szerepeket, a vonatkozó jogi és adminisztratív előírásokat, akkor azt kell mondanunk, hogy a magyar állami és kormányzati információs és tájékoztatási intézményrendszerének átalakulása még el sem kezdődött. A kormányzati tájékoztatáspolitika a mindenkori kormányok legvitatottabb tevékenységévé vált. Itt is elmondható, hogy a tájékoztatással kapcsolatos korszerű tudás kívül rekedt az állami/kormányzati szférán, a magánszektornak pedig nyilvánvalóan nem érdeke a központi tájékoztatási funkciók és szerepek működtetésének segítése (még akkor sem, ha ez a nemzetközi kommunikációban való részvételünket is gyengíti). A tájékoztatási alapszerepek között a – tisztán kormányzati kompetenciát jelentő – bevezető tájé-kozatást a média ragadta magához, amely a technológiai fejlődés és a (köz)gazdasági eredményesség legfőbb haszonélvezője a sajátos magyar átalakulásban.A magyar információjog-rendszer – eltekintve az adatvédelem intézményesülésétől – félállami intézménynek tekinthető, amennyiben a létező törvények normáinak szelleme nem érvényesül. (A jogkövető magatartás egyébként is roppant gyenge Magyarországon, s az íratlan információs kerettörvénybe tartozó törvények és jogszabályok fellazulására mindegyiknek megvannak a maga abszurd példái.) Nem működik az állam ügyvédje szerep Magyarországon, az állami kompetenciákat rendre kisajátítják magánérdekeltségek, s azzal nem a társadalmi hasznosulást segítő verseny erősödik, hanem megkárosítják az állampolgárokat (tipikus példa a Közbeszerzői Értesítő ügye).Új szempontok a jövőképhezMa a túltelítődés, az elhasználódás s ezzel az eljelenték-telenedés felé tartó információs társadalommal kapcsolatos programok hangoztatása menetében, az információs társadalom paradigmához közeledésben két döntő szempontnak kellene érvényesülni, s azoknak általános szemléletmódként megjelenni – többek között – a kormányzati programokban. Az első a mérés és minősítés megváltozása, amelynek összetett volta a konkrét statisztikai méréstől (új fogalmak és normák) a minősítés új megközelítéséig (információtudatosság, környezettudatosság, stb.) terjed. Vagyis a programalkotó gondolkodásnak és modellezésnek új szempontokkal és tényekkel kell dolgoznia, amikor jövőképeket készít, minthogy az élet minősége vagy a gazdasági eredményesség is egészen új szempontokra épül már.A magyar információgazdaság támogatása a mérés és minősítés alkalmatlansága, illetve hiánya miatt nem emelkedhet a kormánypolitika rangjára, nincs információtudatos iparpolitika (ahogy azt Z. Kar-valics László logikusan kifejti a szükséges szemléletmódot és módszertant rögzítő munkájában, az információs közmű fejlesztése, a társadalmi alrendszerek informatizálása, az információs iparfejlesztési politika kapcsán). A mai részadatok és becslések szerint 550-600 milliárd forint nagyságrendű információgazdaság (amihez 100-150 milliárd forint nagyságrendű fekete- és szürketeljesítmény társul) olyan eredményeket produkál, aminek dinamikája távlatokat nyit Magyarországnak. Amelynek egyébként hagyományos ipari és mezőgazdasági szektoraiban nincs a gyors felzárkózásunkhoz elegendő növekedési tartalék. A mérés és minősítés átalakításához nincs meg a politikai akarat, ahogy az információtudatos gazdaságpolitika tudatosságához sem volt meg eddig a kormányzati határozottság. A mostani határozatlanság pedig óriási veszélyeket rejt. Nem pusztán az „ej rá érünk arra még” típusú mentalitásunk elhanyagolható következményeivel kell számolni egy semmi sincs a helyén országban. Aki a 21. század információversenyes világában állva marad, kockára teszi a következő ezer évét (valaki információs feudalizmusnak nevezi a lemaradók társadalmát).Ezt a fontosságot erősítik meg az olyan minősítések is, mint az ITU-é a (telefon) hálózat-fejlesztés nemzetközi mértékegysége („teledensity”) alapján, amelyben a csádi 0,08 fővonal/100 fő és a svéd 68,34 fővonal/100 fő értékek között helyez el bennünket 14,70 fővonal/100 fő értékkel (a magas telekommunikációs fejlettség 50 pont táján van). Figyelmeztető az EITO értékelése is, amely a 3,4 millió munkavállalóhoz és 1,8 millió diákhoz képest mintegy 500 ezernyi minősített számítógép-kezelőt alacsony értéknek tekinti, az országosan működő 1,2 millió számítógépet tekintve az „alulgépesítettek” közé sorol bennünket, ahogy a 3,8 millió háztartás 8,3 százalékában található számítógéparány miatt is. A legfrissebb minősítési példa, az EIU-Pyramid Research felmérése az információs infrastruktúra, az üzleti környezet és az elektronikus kereskedelemmel kapcsolatos érettséget vizsgálja, s miközben a fejlett országok infrastruktúrakészségeit 7,5–9 pont között regisztrálja, a magyar információs közművet 5 pontra értékeli. Mielőbb szembe kell nézni ezekkel a minősítésekkel.Közjó – közműA másik döntő fejlemény szemléletmódunk meghatározásában az információ közjó jellegének a biztosítása. Az „információs társadalom mindenkinek” típusú lózungokkal szemben az államnak a társadalmi igazságosság és esélyegyenlőség fenntartásához biztosítania kell az állampolgári jogon való hozzáférést a közérdekű, közhasznú, közbiztonsági információk meghatározott köréhez (például az ingyenes könyvtár és ottani számítógép-használat révén).Az információ gazdasági tényezővé (termékké) válása ténykérdés, a magyar információgazdaság is működésbe lendült már, csak a társadalmi hasznosulás nem érezhető. Az egyéni gazdasági-vállalkozási esélyek kiszélesítésében a magyar állam nem képes az elemi feltételeket sem biztosítani (amit elsőként a jogi-adminisztratív szabályozás megteremtése jelent). Két fontos eredője is van ennek a passzivitásnak (persze a kóros állami forráshiányt itt nem említve). Az egyik tudományos jellegű, amennyiben a rendszerszemléletet és kritikai gondolkodást igénylő információtudománynak valamiért nincs tudományos rangja Magyarországon, bár (matematikai, statisztikai, biológiai stb.) információelméletet, kommunikációelméletet számos helyen oktatnak, s a legszélesebb körben alkalmazott segédtudománynak számít. (Elegendő arra gondolni, hogy a legtöbbet hivatkozott tudománynak hány akadémikusa van nálunk.)A másik eredő politika-, gazdaság-, végső soron államelméleti kérdés, amennyiben Magyarországon meghatározó politikai erők kizárólag a magánszféra kezdeményezéseit ösztönzik, s az összeroskadt magyar állam romjai felett is ezt hirdetik, márpedig az állam modernizációja információs modelljének és makrokom-munikációs szerkezetének átalakításával kezdődik. Minden sikeres felzárkózó fejlődő ország példája azt erősíti, hogy az információs infrastruktúra, az információs közmű gyors kialakítása a feltétele minden további korszerűsítési törekvésnek. Ennek a felismerésnek a megszületése, illetve késése egyre többe kerül Magyarországnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.