Egy évtizedes sikertörténet Lengyelországban

2000. 07. 16. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tavaly év végén bombaként robbant a hír, hogy Lengyelországban 50 százalék alá esett az EU-csatlakozás támogatottsága. No, szegény lengyelek, most aztán magyarázkodhatnak Brüsszelben – gondoltam, amíg személyesen nem tapasztaltam, hogy a lengyel parlamenterek a legkevésbé sem magyarázkodnak. Sőt éppen a csökkenő népszerűségre hivatkozva követelték a bővítési folyamat felgyorsítását és azt, hogy az EU beszéljen világosabban a tagjelöltekkel. A „kardcsörtető” hajlam persze mindig is a „lengyel slahtáról” alkotott sztereotípia szerves része volt. A politika világában azonban a fő kérdés az, hogy a kemény fellépés mögött mennyi „muníció” húzódik meg.Reális alapon relativizálja-e Varsó Brüsszel fölényét a csatlakozási folyamatban? És persze nemcsak a lengyel–EU viszony a kérdés, hanem más viszonylatok is. Például Oroszország. Mire számít Lengyelország, amikor a balti, az ukrán és a csecsen kérdésben az Európai Uniónál sokkal következetesebb állásponton van, és nyíltan ujjat húz Moszkvával? Indokolja-e ezt a Kelet és a Nyugat felé egyaránt határozott fellépést az ország mai helyzete?Lengyelország helyzetére elsősorban a kilencvenes évek sikertörténete jellemző. A baltiakkal és a másik három visegrádi országgal együtt Lengyelország is szerencsésen került ki az átmenet évtizedéből, csak éppen azzal a különbséggel, hogy sokkal mélyebbről indult, mint a többiek, úgyhogy a változás még inkább szembeötlő. Igaz, ezt a lengyel közvélemény nem nagyon honorálja, mert eddig az összes, alapjában véve sikeres rendszerváltó kormányt elkergette, s alighanem a Buzek-kormány sem kerülhette volna el ezt a végzetet, ha – nem utolsósorban a közvélemény nyomására – magától szét nem esett volna.Miközben azonban a lengyelek mindennel és mindenkivel elégedetlenkednek, maguk is jól tudják (talán a legfiatalabb, alaposan elkényeztetett nemzedékek kivételével), hogy mekkora utat tett meg hazájuk a nyolcvanas évek vécépapírért való sorban állásától a szupermarketek fényes árubőségéig. Az sem tesz rosszat önérzetüknek, hogy a lengyel életszínvonal (amellyel a magyarok annak idején annyit élcelődtek) bizonyos mutatók, mint például az alapvető árucik-kért teljesítendő munkaórák száma alapján, ma már – Szlovénia és Csehország után – a harmadik a térségben.Ez a kolosszális változás nemcsak a társadalom mentalitását alakította át gyökeresen, hanem a külpolitikai közgondolkodásra is rányomta a pecsétjét. A posztkommunista és a „poszt-Szolidaritás” tábor a kilencvenes évek közepéig egyaránt azt vallotta, hogy Kelet felé óvatosnak, Nyugat felé pedig „jó tanulónak” kell mutatkozni, precízen alkalmazkodva a nemzetközi élet és az integrációs folyamatok minden egyes rezdüléséhez. A kilencvenes évek utolsó harmadában viszont mindkét táborban megerősödött a gondolat, hogy a nemzetközi folyamatokat – akár Keletről, akár Nyugatról van szó – nemcsak követni, hanem alakítani is lehet (és ha lehet, akkor kell).Ez az a mentalitás, amelyet Magyarországon (de jobbára csak nálunk) mind gyakrabban Lengyelország középhatalmi törekvéseinek, „aspirációinak” neveznek. Az EU-ban inkább rossz helyzetértékelést vetnek Varsó szemére, míg Moszkvában „értetlenkednek”, hogy a rebellis hajlamú lengyelek miért „hajtják önként a fejüket Amerika igájába”. E vélekedések közül az igazi dilemmát leginkább az EU feszegeti: azt, hogy mennyire megalapozottan érzik magukat a lengyelek saját sorsuk kovácsának.A lengyelek a sikeres NATO-integráción kívül elsősorban az ország méretére hivatkoznak. S nem is alaptalanul, hiszen 38 milliós lakosságával (amelyet ráadásul nem osztanak meg etnikai feszültségek) Lengyelország a „bővítési térség” legnépesebb állama, és ha ma tizenhatodik tagnak bevennék az unióba, akkor ott nagyságrend szerint a nyolcadik helyet foglalná el. Persze az ország mérete önmagában véve nem üdvözít, hiszen a világ (sőt a térség) nem egy nagy államának nemzetközi mozgástere messze elmarad attól, amit az ország mérete indokolna. De hát nem is élt végig minden középméretű (néhány tízmilliós) állam olyan gazdasági fellendülést, mint Lengyelország.Márpedig a másik fő érv a középhatalomhoz méltó mozgástér kihasználása mellett a gazdasági prosperitás. Varsóban (hozzánk hasonlóan) ebből a témakörből leginkább az impozáns növekedést emelik ki, viszont (az integrációs kommunikáció megfontolásai miatt) nemigen beszélnek a lengyel átalakulás igazi sajátosságáról: a lengyel tőke szerkezetéről, ami pedig nagyon lényeges szempont. Azért lényeges, mert az élesebb szemű elemzők nem mulaszthatják el föltenni a kérdést, hogy miként érhette utol a lengyel életszínvonal a magyart már a kilencvenes évek közepén, miközben az évtized első felében a külföldi tőkebefektetések elsöprő hányada a jobb helyzetből induló és jóval kisebb Magyarországra áramlott.Természetesen ennek több oka volt. Például az, hogy a magyar életszínvonal kibontakozása a kilencvenes évek közepén megtorpant a Bokros-csomag hatására, míg Lengyelországot a sokkterápia a nyolcvanas és a kilencvenes évek fordulóján egy fejlődési mélyponton érte. Közgazdászok gyakran magyarázzák a lengyel fejlődést azzal is, hogy Lengyelország az évtized elején sikeresen folyamodott hitelezőihez adósságai részbeni elengedéséért, ami nagy terhektől szabadította meg a mindenkori lengyel költségvetést. Akkoriban sokan javasolták (követelték), hogy Magyarország ebben a tekintetben „kövesse a lengyel utat”. De nem követhettük, részben azért, mert annak idején a magyar kommunista állam lengyel megfelelőjénél sokkal szerencsétlenebb szerkezetű hiteleket vett föl, részben pedig azért, mert az adósságelengedés elbizonytalaníthatta volna a magyar fejlődés domináns emeltyűjét, a külföldi tőkét.Lengyelország számára viszont a kilencvenes évek elején ez nem volt különösebben fontos szempont, hiszen a gazdaság a viszonylag kevés idegen befektetés mellett is biztató pályán járt. Az adósság törlése egyengette ezt a pályát, de nem volt kizárólagos úttörője, hiszen önmagában véve a követelések elengedése nem teremtette elő a hazai termelés „felpörgetéséhez”, következésképp az életszínvonal emeléséhez szükséges tőkét. A tőke mégis rendelkezésre állt elegendő menynyiségben, mert tény, hogy a hazai termelés – és nyomában az életszínvonal – egyre emelkedett. A forrás nem volt más, mint a hazai, apró tőke.Honnan tett szert a kommunizmus alatt közismerten kifosztott lengyel társadalom ennyi tőkére? Két tényező játszott ebben alapvető szerepet. Az egyik a földmagántulajdon volt, amelyet – néhány hamvába holt kísérlet ellenére – a kommunizmus nem számolt föl, úgyhogy nem kellett a semmiből újjáteremteni, mint más közép-európai országokban. A földek alacsony értéke ellenére birtokosaik tulajdonosok voltak, és közülük sokan ügyesen kamatoztatták ezt a pozíciót. Ennél is lényegesebb szerepet játszott azonban az a csillagászati mennyiségű pénz, amelyet Európa (sőt a világ) „lengyel piacain” halmozott fel a társadalom a nyolcvanas évek folyamán. 1989-ben annyi valuta volt a lengyel állampolgárok magánszámláin, hogy a lengyel államadósságot könnyűszerrel ki lehetett volna belőle fizetni.A korabeli pénzügyminiszter, Leszek Balcerowicz attól vált világhírűvé, hogy a sokkterápia végrehajtásával és a „vadkapitalista” viszonyok bevezetésével zseniálisan használta ki ezt az adottságot. A kilencvenes évek elején a „nagy ugrást” Lengyelországban javarészt a hazai kis- és középtőke hajtotta végre (és fölözte le), a multik később csak az „áment” mondták ki a gazdasági szerkezetváltásra. Az „ámen” persze fontos volt. A multik pazar beszállítói megrendelésekkel javították a szerencsésebb lengyel kis- és középvállalkozások pozí-cióit, de gazdaságpolitikailag ezek a megrendelések már csak a habot nyomták a kakaó tetejére. A kilencvenes évek első feléből hozott örökségképpen a lengyel tőke jelentős részben hazai piacra, illetve volt szovjet piacokra (Ukrajna, Litvánia, Oroszország) állít elő késztermékeket.Ezzel a tulajdoni szerkezettel sok a baj. Az orosz válság például jobban megrázta a lengyel gazdaságot, mint a szinte teljesen nyugati kötődésű magyart. A kis- és a középvállalkozók nagyon erős lobbiként követelik az integrációs folyamatban lebontásra ítéltetett védővámok megtartását (sőt viszszaállítását) más országok – így az EU – támogatott exportjával szemben. E kistulajdonosok nem fennkölt eszmék vagy geopolitikai megfontolások alapján kívánnak az EU polgárai lenni, hanem akkor és csak akkor lelkesednek az összeurópai jövőért, ha ugyanolyan támogatásokat élvezhetnek, mint nyugati kollégáik – amit pedig az EU sokall. Egy dolog viszont biztos: ha a multik egy „katasztrófa-forgatókönyv” esetén véletlenül kivonulnának Lengyelországból (ami egyébként nem valószínű), az nagyon kellemetlenül érintené, de nem söpörné el a lengyel gazdaságot.A hazai kis- és középtőke jelentős részesedése a gazdasági sikerből hazai korlátokat jelent a lengyel külpolitika számára. Ugyanakkor a biztonság, ami ezzel a tőkeszerkezettel jár, jelentősen növeli Lengyelország mozgásterét. Éppen ezért a „nemzeti érdek” Lengyelországban „véres valóság”, amelyet a varsói politikusok nem elvont hazafiasságból, hanem saját jól felfogott érdekükben képviselnek, s amelylyel a külföldi partnerek is kénytelenek számolni.Az ország méretén és gazdasági helyzetén kívül Varsó még a szomszédsági kapcsolatokhoz fűz nagyon sok reményt. Persze a lengyel külpolitika „boszorkánykonyháin” sem tagadják, hogy vannak a szomszédsági politikának Achilles-sarkai. Lengyelország például – a volt Kelet-Poroszország területén – közvetlenül határos Oroszországgal, amellyel ugyan a kapcsolatai nem roszszak, de – legalábbis – ingatagok. Ennél is kényelmetlenebb szomszéd Lukasenko Fehéroroszországa, amellyel a politikai rendszerek különbsége miatt igen hűvös Varsó viszonya. Igaz, amenynyire népszerűtlen Lengyelország a minszki döntéshozók körében, annyira népszerű a fehérorosz társadalom széles rétegei szemében, amelyek számára a fekete és szürke gazdasági kapcsolatok Lengyelországgal a mindennapi megélhetést biztosítják.Ettől a két országtól eltekintve azonban a többi szomszéd mind fontos partnerként tekint Lengyelországra. S ez nagy szó, mert hagyományosan sem Litvániával, sem Ukrajnával, sem Németországgal nem volt harmonikus a lengyelek viszonya. Sőt éppen ezeket a kapcsolatokat terhelték jelentős mértékben határproblémák és kisebbségi feszültségek.Az egykori „első számú közellenség”, Németország ma az EU-n belül sokkal engedékenyebb a lengyel törekvések irányában, mint az egykori „hűtlen pártfogók”, Franciaország és Anglia. A kisebbségi kérdésben nem történt ugyan látványos kiegyezés a két ország között, de míg Németország rendkívül visszafogottan viselkedett a lengyel kisebbségpolitika kritizálásában, addig Lengyel-országban a kisebbségi jogalkotás minden korábbit felülmúlóan kedvező lehetőségeket biztosított a kisebbségeknek – köztük a legnagyobbnak, a németeknek. Litvánia, amellyel a két háború között olyan feszült volt a viszony, hogy még a távíróvonalakat és a vasúti síneket is felszedték a két ország között, ma Lengyelország sikereire építi saját integrációs stratégiáját, teljesen biztosra véve, hogy a lengyelek a jövőben is, akárcsak ma, tűzbe teszik a kezüket az ő előrejutásukért.A lengyel–ukrán stratégiai partnerségről, amelynek „kültagja” (és szponzora) az Egyesült Államok, gyakran úgy beszélnek Nyugaton, mint a térség egyik legfontosabb biztonsági garanciájáról. S igaz, hogy az – egyébként elég gyenge – ukrán nemzettudat annak idején elsősorban a lengyelekkel szemben fogalmazódott meg, és ennek (főként Nyugat-Ukrajnában) ma is élénk a hagyománya, a legújabb közvélemény-kutatások szerint Ukrajnában ma már Lengyelország a legnépszerűbb külföldi állam. S végül, de nem utolsósorban, amióta Klaus és Meciar napja leáldozott, a két déli szomszéddal is sikerült új viszonyt kialakítani, amely számára különösen fontos távlatokat biztosít a visegrádi együttműködés.Persze „könnyű a lengyeleknek”, hiszen a kisebbségi kérdés – akár a határon túli lengyelekről, akár a lengyelországi kisebbségekről van szó – még abszolút számokban sem, arányaiban pedig pláne nem jelent akkora terhet Lengyelországnak, mint amekkorát nekünk nyolcvan évvel ezelőtt a vállunkra tettek Trianonban. Mint ahogy az ország mérete és gazdasági adottságai szempontjából is jelentősek az eltérések országaink között. A reális helyzetértékeléshez érdemes tudatosítani az ilyen különbségeket – még egy olyan ország esetében is, amelyik Magyarországhoz hasonlóan a térség legszerencsésebbjei közé tartozik.A szerző külpolitikai szakértő

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.