Ünnepi zene

Csepregi György
2000. 07. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hagyományos ünnepek előtt és után gyakran felhangzanak a koncerttermekben a nagyobb egyházi művek: a János-passió vagy a Máté-passió. Néhány rövid pillanatra a hallgató egész lénye efelé irányul; a sötét tónusú, kaotikus prológtól valami tiszta, nagyszerűbb állapot felé emeli a befogadót az ünnepi zene; Bach művei vagy a Stabat Mater középkori szekvenciája, amely újrafogalmazódott Josquin és Palestrina muzsikájában, Pergolesi égszínű, áttetsző zenéjében, Dvorák monumentális darabjában. A pietajelenet drámája a kristálytisztán artikulált zene archetípusa: elmondani az elmondhatatlant, az értelem számára idegen teljességet, amely erősebb és tisztább minden fogalminál. A mai ember ünnepei alkalmával hallgatója és részese lehet ennek, mint valaminek, amitől az emberiség egésze egyre inkább távolodni látszik. Az egyházi zene a már szinte elfeledett katarzis felé viszi a hallgatót, az „eredethez”: az ember érzelmi, teljességre vágyó lény, az értelmével nem tud mit kezdeni, ha szétrombolja, elhanyagolja színes mítoszait, azokat a műveit, amelyek az egyetemesség igényével lépnek fel.Dvorák Stabat Materének néhány pillanatig tartó csúcspontját hallgatva – amelyben egy rövid zenei gondolat ismétlődik egyre magasabban – a hallgatónak az az érzése támadhat, hogy az ember viszonya alapvetően ilyen a teljességhez: alig néhány másodpercnyi idő alatt is megélheti az egyetemesség, a tökéletesség légies megnyugvást adó állapotát. Az énekszólók lefelé hajló, gyászos dallamai csupán prológok ehhez. A pietajelenetet idéző muzsika, az érzelmek tiszta artikulációi (tisztábbak minden fogalminál) beszélnek a hallgatóhoz (az élőbeszédnek is van üteme, ritmusa, a tiszta fogalomalkotás erejét a beszédben is a meggyőző, erős artikuláció teszi lehetővé). Ez a zenei hangsúlyozás ad lehetőséget részben annak az elmondására, ami az értelem számára hozzáférhetetlen, mégis megérthető egy magasabb, nem teóriákból építkező szinten. Konfessziónak, megszólító erejűnek hat: minden „magyarázható” nélkül! Ez a zene egyetlen imádság, amely teljes egészében Isten felé irányul. Nem a teória számára létező, misztikus „transzcendens”, hanem az ember által megszólítható, személyes Isten felé.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.