Erős középosztály nélkül nincs jóléti állam

Tomka Béla
2001. 05. 02. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az utóbbi hetekben-hónapokban a magyar politikai élet – de legalábbis a parlamenti pártok – egyik fontos vitatémája a gyermeknevelési támogatások folyósításának mikéntje. Sôt, a vita tulajdonképpen már a 90-es évek közepe óta folyik, s nem is csupán a gyermekek utáni juttatások folyósítási elveit érinti, hanem más pénzbeli és természetbeli jóléti juttatásokat is, legyenek azok az anyasági támogatások vagy az ingyenes felsôoktatás, s egyáltalán nem lehetetlen, hogy a jövôben újabb területek is csatlakoznak majd ezekhez.A fô vitakérdés az, hogy alanyi jogon járjanak-e a támogatások, vagy valamilyen jövedelemteszt után, rászorultsági alapon nyújtsák azokat; minden réteg részesedjen belôle, vagy csak a legkevésbé tehetôsek kapják. Mivel a vita állandósulni látszik, hasznos lehet annak szélesebb, európai és történeti összefüggéseit is megismerni. Nem csupán azért, mert tanulságokkal szolgálhat, hogy a probléma a fejlett jóléti rendszerű nyugat-európai országokban is jelen volt és jelen van már régóta, hanem elsôsorban annak okán, hogy minden látszat ellenére az „alanyi jogon versus rászorultsági alapon”- vita nem egyszerűen a célszerű elosztási technikákról, igazságosságról, hanem a preferált rétegeken keresztül a jóléti állam létérôl, de legalábbis kiterjedésérôl folyik.A jóléti állam – ha úgy tetszik, a szociálpolitika – történetérôl folytatott nemzetközi kutatások cáfolni látszanak azokat az elképzeléseket, melyek annak kialakulását és fejlôdését közvetlenül a társadalmi-gazdasági fejlôdésbôl vezetik le, például úgy, hogy amikor a gazdasági fejlettség elér egy bizonyos szintet, s jól fut a gazdaság szekere, akkor kiterjednek a jóléti programok, amikor ellenben a gazdasági fejlôdés akadozik, felmerül a jóléti rendszerek visszafejlesztésének szükségessége. Az elsô modern szociális – társadalombiztosítási – rendszerek az 1880-as években nem a legiparosodottabb-legurbanizáltabb Angliában jöttek létre, hanem az ekkor még lényegesen elmaradottabb Németországban és Ausztriában. A két világháború között is az akkor még viszonylag kevéssé fejlett Skandinávia volt az a terület, ahol a legdinamikusabb jóléti fejlôdés látható. De száz év jóléti expanzió után, az 1980-as években sem ott kérdôjelezték meg leginkább az állami szociális rendszerek szükségességét, ahol azok a legkiterjedtebbek voltak (Skandináviában), hanem ott, ahol a jóléti kiadások egyébként is relatíve alacsonynak számítottak (Nagy-Britanniában).Ezek a tények akkor válnak értelmezhetôvé, ha a jóléti állam mögött álló politikai erôk nagyságát és a közöttük lévô viszony jellegét vizsgáljuk a jóléti állam formálódási idôszakában, jellemzôen a XIX. század végén, a XX. század elején. A svéd Gosta Esping-Andersen – a téma legtöbbet idézett szakértôje – szerint kiterjedt jóléti állam csak ott jöhetett létre, s ott maradhatott szilárd mindmáig, ahol a szociálpolitikára leginkább rászorult munkásrétegek mellett az új középosztályt – vagyis a nem tulajdonából élô, hanem alkalmazotti középréteget – is egészében sikerült bevonni a jóléti rendszer juttatásaiból részesedôk, és így a támogatók közé. Ahol ellenben a politikai koalíciókötés gyakran bonyolult feltételei nem voltak adva, s csak a legalacsonyabb jövedelműek részesedtek a juttatásokban, ott gyenge volt a jóléti rendszerek támogatása, s különösen az utóbbi két évtizedben hevesen megkérdôjelezték szükségességét – igaz, tényleges visszafejlesztésre összességében itt sem került sor.Mindenekelôtt tehát a munkásság és a középosztály közötti viszony volt fontos ebbôl a szempontból: a skandináviai szociáldemokrata jóléti modellbe maradéktalanul bevonták a középosztályt, ám svéd sajátosságként a század elsô felében még a parasztságot is sikerült hoszszú távra megnyerni azáltal, hogy a korban szokatlan módon az is részesedhetett a juttatásokból. De Konrad Adenauer 1957-es nagy nyugdíjreformja is azt szolgálta, hogy a középosztályt megnyerje a jóléti programoknak – s persze ezen keresztül saját maga számára is. A Németország mellett legjellemzôbb formában Franciaországban, Ausztriában megtalálható konzervatív jóléti rendszerben a középosztály lojalitását a számára elkülönítve létrehozott társadalombiztosítás volt és van hivatva biztosítani. A szociáldemokrata típusban inkább az univerzalisz-tikusan, állampolgári jogon járó juttatásoké lett a fôszerep.Egy dologban azonban mindkettô megegyezik: a középosztály támogatása nélkül nem jöhetett létre kiterjedt jóléti állam, s – Esping-Andersen véleménye szerint – erre a támogatásra az a jövőben is rászorul.A szerzô történész, egyetemi docens (Szegedi Tudományegyetem)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.