Periféria és agyközpont az egyetemi képzésben

Fodor András
2001. 05. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szabó S. András, a Szent István Egyetem tanára a Magyar Nemzet 2001. május 19-i számában sokadszor mondja el az egyetemi integrációval kapcsolatos negatív tapasztalatait. Úgy véli: összekevertük a célt (színvonalas, minőségi felsőoktatás) az eszközzel (integráció).E sorok írója is a minőségi felsőoktatás híve, s kritikusa az integráció vadhajtásainak, mégis kénytelen vitába szállni Szabó professzorral. Két ok miatt. Először is: az oktatási tárca és a polgári kormány felsőoktatás- és tudománypolitikája elég sikeres, ami érezhető egyebek mellett az oktatói kutató bérek jelentős emelésén és a kibővült pályázati lehetőségekben. Méltatlan lenne az integráció miatt elverni a port az oktatási tárcán. Másrészt: az integráció, amelyet az EU is elvárt, elkerülhetetlen volt; mára befejeződött. Ráadásul Debrecenben, Szegeden s Pécsett elég jól sikerült. Ezért nem hiszem, hogy az integráció revíziója lenne a legaktuálisabb problémánk.Írásomban bizonyítani szeretném, hogy noha a felsőoktatásnak – a kormány tudomány- és oktatáspolitikai sikerei ellenére – vannak még jócskán megoldásra váró problémái, azok függetlenek az integrációtól. Látni fogjuk, hogy a bajok zöme jó elgondolások rossz megvalósításából adódik – többnyire a „periférián” és nem az „agyközpontban”.Az előző ciklusban hozott felsőoktatási törvény korszerűtlenné vált, több vonatkozásban is a fejlődés gátja lett. Ezt lenne célszerű újragondolni, nem az integrációt! A Felsőoktatási és Tudományos Tanács (FTT) például összetétele miatt ma már alkalmatlan a felsőoktatás valós problémáinak megfogalmazására és kezelésére. Ők dolgozták ki a ma már teljesen idejétmúlt normatívarendszert, mely jelen formájában a minőségi természettudományos képzés fő akadálya. Ezt a testületet meg kellene szüntetni. Nem az integráció hibája, hogy az egyetemek szakmai vezetése még mindig túlzott mértékben függ a gazdasági vezetéstől. S végül nem írható az integráció számlájára a hallgatói önkormányzatok szereptévesztése sem. Ezeken a gondokon kell (s lehet is) segíteni – nincs kétségem, hogy fogunk is.A minőségi és tömegképzés egyensúlyát még nem sikerült megteremteni. Jelen pillanatban a tömegképzés és a minőségi képzés érdekei ütköznek. Pedig az egyensúly létfontosságú lenne. A hangsúly azon van, hogy mindenki tanulhasson, minél több diplomásunk legyen; Pokorni Zoltán szavaival élve: minél kisebb legyen a lemorzsolódás. De ennek oltárán nem áldozhatjuk fel a szakirányú minőségi képzést. A megoldás titka: a normatívarendszer megfelelő átalakítása, úgy, hogy az megengedné az egyetemeknek a 3-4 éves alapképzést egyetemi normatíva mellett bachelor diplomával zárni, s egyidejűleg megnyitni a kétéves mesterképzést a legelkötelezettebbek számára. A mester (master) diploma a legtehetségesebbek számára a belépőt jelentené a doktori (PhD) iskolába. A tömeg- és minőségi képzés szempontjai egyaránt érvényesülhetnének. Kérdezem Szabó professzortól – akivel a háromlépcsős oktatás kérdésében is vitában állunk –, mit gondol: vajon valóban az integráció-e az oka, hogy mindez még csak részben valósult meg? Árnyékra vetődik, aki az integráció előtti időkről nosztalgiázik akkor, amikor közös gondolkodással, konstruktív megközelítéssel megoldható és kötelezően megoldandó feladatok állnak előttünk.A kutatóegyetemek problémaköre. A Fidesz kutatóegyetemi koncepciója az én értelmezésemben úgy szól, hogy az egyetemeken – a hallgatók bevonásával – színvonalas kutatómunka folyik, és az állami támogatást illetően esélyegyenlőség van egyetemi és akadémiai kutatóhelyek között. Ez egyben átjárhatóságot biztosít az egyetemek és az akadémiai kutatóhelyek között. Így lehet kamatoztatni a kutatóintézetekben felhalmozódott szellemi és infrastrukturális tőkét a felsőoktatásban. Pokorni miniszter úr akadémikus tanácsadóira hallgatva megakadályozta e koncepció félreértelmezését, azaz: a kutatóintézetek beolvasztását az egyetemekbe. Sajnos a periférián, az egyetemeken viszont kevéssé látni a lelkesedést a kutatóegyetem gondolata iránt. Ennek fő okát abban az elmúlt ciklusból eredő szemléletmódban látom, amely nem nonprofit organizációnak, hanem üzleti vállalkozásnak tekinti a felsőoktatási intézményeket. Magánbeszélgetések során egyetértenek a minőség iránt elkötelezett egyetemi oktatók és a minisztérium legmagasabb beosztású vezetői, hogy az a tendencia, amely kenyérkérdéssé teszi az egyetemi oktatók számára az irreálisan magas kötelező heti óraszámot, odavezet, hogy az egyetemek ellenérdekeltek abban, hogy átjárás legyen az egyetemek és a kutatóintézetek között.Ez megint nem az integráció következménye! Tollvonással megoldható problémáról van szó, amelynek részleteit terjedelmi okok miatt nem fejthetem ki. De a lényeg a következő: az egyetemi kötelező óraszámot az ésszerűség határai között kellene megállapítani; a leadott órákat minőségük és tartalmuk szerint súlyozni; lehetővé tenni, hogy a kötelező óraszám mérhető tudományos teljesítménnyel „kiváltható” legyen. Végül érdekeltté kellene tenni az egyetemeket abban, hogy minél több vendégelőadót meghívjanak; az akadémiai intézeteket pedig abban, hogy falaik között egyetemi emberek is kutathassanak. Mindez nem kerül pénzbe, csak annyi kell hozzá, hogy intelligens, független egyetemi emberekre bízza a minisztérium e kautélák (az előzetes feltételeknek) kidolgozását, s ne az autonóm egyetemek bérmegtakarítási szempontjai által befolyásolt vezetőire. Az integráció egyébként ennek sem akadálya.Az egyetemek kritikája persze nem jelenti azt, hogy a minisztérium nem tudja befolyásolni a talán kissé sarkosan megfogalmazott negatív tendenciákat. Nem hiszem, hogy akár a régi, akár az új oktatási miniszter igényt tartana pálya széléről bekiabálók tanácsára; ám mégis megfogalmaznám – a legőszintébb segítő szándéktól vezérelve –, hogy véleményem szerint hogyan. Nem kellene mást tenni, csak számon kérni az egyetemeken a kormány oktatáspolitikájának alapelveit: 1. Azt, hogy az oktatói-kutatói életpályamodell, amelynek anyagi feltételeit a kormány megteremtette, ne sikkadjon el az egyetemek bérkeret-megtakarító akcióin. 2. Nem járulnak hozzá az örvendetesen növekvő hallgatói létszám mellett az oktatói létszám csökkentéséhez. 3. Minőséget követelnek az oktatóktól, például a kinevezéseknél. Eszköz is van a minisztérium kezében – s ez a normatíva. Új norma-tívarendszert kell kidolgozni, olyat, ami a fejlett országokban működik, s amely az oktatásban is, a kutatásban is az élettudományokat, a kísérletes természettudományokat és az informatikát szakmai igényeik arányában – s nem egyéb szempontoknak alárendelve – támogatja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.