Választás előtt az MDF

Berszán György
2001. 05. 29. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mint ismeretes, az MDF hivatalos álláspontja még néhány nappal ezelőtt is úgy hangzott, hogy a Fidesz korábbi, harminc közös jelöltre vonatkozó, többszöri ajánlata ellenére a demokrata fórum önállóan készül a jövő évi választásokra. Tárgyalásokat ezért a választási együttműködésről a legnagyobb kormánypárttal nem folytat, mondván, az jelenleg nem időszerű. Aztán hirtelen minden megváltozott. Az első hírek szerint az MDF ötven közös jelöltre formált jogot. Majd miután a baloldali lapokban kiszivárgott információ meghökkentette a kormányzati köröket, kiderült: hivatalos álláspontok még nincsenek, a választási együttműködésről szóló érdemi Fidesz–MDF-tárgyalások csak most kezdődtek újra. Ilyen stádiumban nem lehet máris részletekről nyilatkozni. Aztán eltelt néhány nap, s az MDF tárgyalási alapja negyvennégy közös országgyűlési jelöltre módosult. De, kissé szenvtelenül, rögvest hozzátették: a tizenhat demokrata fórumos parlamenti képviselő újrajelölése olyan evidencia, hogy arról az MDF nem is tárgyal. Annál inkább a többiről. Ezután rövid nyilatkozatháború következett.Figyelemre méltó a tárgyalási készség felújítása. Mi változhatott meg alapjaiban a koalíciós partner háza táján? A válasz egyszerű: a Fideszben történt elnökváltás. Ettől várja most az MDF az áttörést. Kövér László után, úgy látszik, Pokorni Zoltán személyére alapozza egész stratégiája véghezvitelét. A koncepcionális gondolkodás, mondják, jó dolog, az azonban kevésbé, ha némely fórumos politikus visszatérően is sejtetni engedi, hogy az eddigi kudarcért a felelősség egyedül a volt pártelnököt terheli. Ez azért érdekes, mert a korábbi „harmincas” ajánlat sem egy ember döntése volt: nyilvánvaló, hogy kiérlelt testületi döntések álltak mögötte. Érdekesen alakultak továbbá a felújított tárgyalások körülményei. Noha a Fidesz előzőleg megegyezett abban az MDF képviselőivel, hogy a megbeszélésekről – tekintettel arra, hogy azok a kezdeti stádiumban vannak – a nyilvánosság előtt egyelőre nem nyilatkoznak, a fórum elnöke mégis pártjának országos választmánya elé terjesztette pártja elképzeléseit. Az így napvilágra került fórumos ajánlatot azóta is visszhangozza a sajtó, nyilvánossá téve ezzel az eredetileg bizalmasnak indult alkufolyamatot. A tervezett országos lista második helyének sietős elkérése szintén ellenérzéseket váltott ki. Egyes vélemények szerint – noha a Fidesz első tíz politikusa között nők nemigen találhatók –, Dávid Ibolya esetleges felkerülésének az ötlete a Fidesz-lista második helyére kvázi provokációnak is beállítható, hiszen a kormányfő után joggal merül fel, hogy a második, harmadik, negyedik stb. helyre például második legfőbb közjogi méltóságánál fogva az Országgyűlés elnöke, továbbá a Fidesz korábbi és jelenlegi elnöke kerüljön fel.Az összefogás jelentőségét azonban nem lehet elégszer hangsúlyozni. A pártszövetségek önmagukban is felkeltik a választók rokonszenvét, és akár választásokon innen, akár választásokon túl születnek meg, meghatározó szerepük lehet. Noha a közvélemény-kutatók némelyikével kapcsolatban vannak rossz tapasztalataink, abban ezek az intézmények már egységes állásponton vannak, hogy a magyar belpolitika régóta két részre szakadt. A szavazótáborok blokkosodnak, és ez a tendencia jövő tavaszig csak erősödni fog. A politológiai közhely szerint két nagy politikai tábor maradt: az egyik a Fidesz mellé, a másik az MSZP köré szerveződik. Köztes erőtér nincs. Mindez már ’98 előtt is így volt. Akik az előző ciklusban egymás ellen fordultak, szétszakadtak és kiváltak, azokat a választók megbüntették. Így esett ki az Országgyűlésből a KDNP, az MDNP és – ami kissé kellemetlen – pártlistás eredményét tekintve az MDF is. Az előző választás a következő eredményeket hozta: az MDF 2,8 százalékkal (127 118 szavazattal), a KDNP 2,31 százalékkal (104 892 szavazattal), az MDNP 1,31 százalékkal (61 004 szavazattal) esett ki a parlamenti széksorokból, noha az MDF, a Fidesszel történt közös jelöléseknek köszönhetően tizenöt egyéni választókerületi mandátumot mégis megszerzett, kettőt önállóan (Lezsák Sándor és az azóta elhunyt Zilahi József személyében). Gondoljunk bele: 293 014 pártlistára leadott jobboldali szavazat egyszerűen „elveszett”. Összességében, az egyéni jelöltekre leadott voksokat is beleszámítva, ’98-ban legalább 450 ezer szavazat „veszett kárba”. (Noha a második fordulót megelőzően a kisebb pártok vezetői felhívták választóikat, hogy a második fordulóban a Fideszre adják voksukat.) Az időbeni összefogás ezért tényleg nagyon fontos. Ha ez megtörtént volna 1998-ban, ma a polgári koalíciónak abszolút többsége lenne a törvényhozásban. A baloldali ellenzék érdeke mindennek az ellenkezője. És az olyan nyilatkozatok, amelyek elhangzottak már a fórumosok részéről: „az MDF-nek nem érdeke minden áron megegyezni a Fidesszel”.1998 tavaszán már megtapasztalhattuk, mennyire káros a polgári oldal értelmetlen belső rivalizálása. Mint emlékezetes, a főváros XII. kerületében Pokorni Zoltán indult a Fidesz színeiben, Sepsey Tamás az MDF-ében. Arról volt szó: az MDF lépjen vissza a Fidesz javára, a szövetségesek ne induljanak egymás ellen. És bár hosszas egyeztetések zajlottak a kulisszák mögött, még pártelnöki csúcsra is szükség volt a kérdés tisztázása végett, a fórum mégsem lépett vissza. Mindenki tudja, végül mi történt. Pokorni győzött, Sepsey – első helyett – negyedik lett. Később is előfordult hasonló. A székesfehérvári és a siófoki időközi választásokon, ahol is az MDF a kormányzat jelöltjével szemben állított sajátot – és vallott kudarcot. A polgári oldal, megosztottsága miatt, ahol egyszerre több kormányzati jelölt is indult – Hódmezővásárhely kivételével – elvesztette a korábban birtokolt mandátumokat.Az MDF-nek tehát mégis érdeke lenne a megegyezés. Létérdeke. Hiszen ha – tételezzük fel – valóban felhagyna a tárgyalásos megegyezés szándékával és megszakítaná a egyeztetéseket, mi több, önállóan futna neki 2002-nek, a Szonda Ipsos, a Tárki és a Gallup egybehangzó felmérései szerint jó ideje mindössze két százalékra számíthatna biztosan. (Dávid Ibolya kiugróan magas népszerűsége itt indifferens. Hosszú távon éppen pártjának árt vele a legtöbbet: a közvélemény ugyanis nem azonosítja Dávidot az MDF-fel.) A jelenlegi és újólag megerősített MDF-es igények mégis egy legalább tíz-tizenegy százalékon álló párt népszerűségének felelnek meg. Valami tehát nem stimmel, valakik rosszul mérték fel a lehetőségeket. Ezzel szemben a kormánykoalíciót vezető párt jelenleg huszonhat százalékra számíthat, és hátra van még egy sikeresen kivitelezhető kampányidőszak. Nem utolsósorban már van két kiszámítható választási szövetséges is, a Fidelitas és az MKDSZ. E két szervezettel már korábban megállapodott a Fidesz, ennek ellenére az MDF igényelte negyven egyéni választókerület olyan körzeteket is érint, amelyekről előzőleg aláírt megegyezés született. És vitatható az az MDF-es szándék (is), amely értelmében a Fidesz a megyei listák második helyeit sorban engedje át, hiszen több olyan régió is van, ahol egy ilyen elképzelés biztos befutóhelyektől ütné el a vezető kormánypárt politikusait. Ráadásul a birtokunkba került megállapodási tervezet szerint jóllehet a kampányköltség megosztásáról az év végén lesz megállapodás, annyi már kiderült, hogy az MDF a költségvetési támogatást nem az általa tervezett közös listák és jelöltek arányában kívánja rendezni, hanem ahelyett előállt a 4:1 arányban megosztott javaslattal a Fidesz javára.Ha netán az MDF, felismervén helyzetét, később mégis megállapodnék valamely nagy párttal, az általa elutasított Fidesz után már csak az MSZP jöhetne szóba. (Az SZDSZ szintén a kiesés határán áll, a kisgazdapárttal együtt.) Egy ilyen szövetséggel azonban az MDF saját magát zárná ki a parlamentből, szavazói ebben a politikai szituációban ugyanis nagy valószínűséggel el sem mennének voksolni. Ha mégis, sokkal inkább átszavaznának az esélyesebb jobboldali indulókra, a Fidesz (és esetleg az FKGP) állva maradó képviselőjelöltjeire. Nem beszélve arról az ellentmondásról, hogy egy demokrata fórumos igazságügy-miniszter kötne alkut az őt is leváltani akaró szocialista ellenzékkel. Ez tehát zsákutca. Az önálló MDF-es indulás elképzelése is az. Az önállóságba vetett hit forgatókönyve ugyanis két súlyos következményt mindenképpen hordoz magában. Egyfelől a rendszerváltozás történelmi léptékű feladatait nagyrészt és megbecsülésre méltó módon elvégző Magyar Demokrata Fórum parlamenti tagsága megszűnne, legalábbis, ha hihetünk az intézetek előrejelzéseinek. A másik következmény ugyanennyire méltatlan lenne mind az MDF-hez, mind pedig a polgári jobboldal politikusaihoz: a megosztott választási mezőny az időközi voksolásokon a már tapasztalt módon elkedvetlenítené a kormánypártok szavazóit, akik úgymond lábukkal szavaznának, és meghatározó részük alighanem otthon is maradna. Ez esetben minden nem szavazó egy szocialista vokssal lesz egyenlő, ráadásul jó néhány MDF-es szavazat ismét elveszne.Ezért sincs szükség most kiélezett hangulatú nyilatkozatokra. Még kevésbé megalapozatlan követelésekkel nehezíteni egy amúgy sem könynyű folyamatot, mely során már az a politikai nonszensz is felvetődött, hogy a közös listák, közös jelölések ellenére mindkét párt önálló frakciót hozzon létre 2002 után. A demokrata fórum tervezetének szellemisége így is azt sugallja, hogy végül ne szülessék megállapodás a felek között. Nehéz lesz tehát összehozni a „magyar CDU–CSU-t”. Legfeljebb eggyel több parlamenten kívüli párt lesz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.