Fel kell-e mondani az Orbán–Nastase-megállapodást?

Csekõ Árpád
2002. 04. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az MSZP első száznapos programjának egyik pontja az Orbán–Nastase-megállapodás felmondása. A közeljövőben megalakuló MSZP– SZDSZ-kormány valószínűleg az MSZP programját valósítja meg ebben a kérdésben. Ennek fényében vizsgáljuk meg, hogy valóban érdemes-e felmondani ezt a megállapodást.
A parlament által 92 százalékos többséggel elfogadott státustörvény Romániára vonatkozó kiegészítő kompromisszumaként született meg az Orbán–Nastase-megállapodás 2001 decemberében. Erre azért volt szükség, mert a román hozzájárulás hiányában nem lehetett volna zökkenőmentesen életbe léptetni a törvény rendelkezéseit a határon túli legnagyobb magyar kisebbség tagjaira vonatkozóan. A január elseje óta beadott 300 ezer magyarigazolvány-kérelemből 150 ezer származott Románia területéről. Ebből az adatból is látszik, hogy a Romániával kötött megállapodás létfontosságú volt a státustörvény lényegét illetően (minél több határon túli magyar élhessen a lehetőséggel retorziók nélkül), és el is hárított egy újabb viharfelhőt a korábban sem problémamentes kétoldalú viszony felől.
Az Orbán–Nastase-megállapodás legfontosabb része, amely kiterjeszti a munkavállalási lehetőséget az összes román állampolgárra három hónapot meg nem haladó munkavállalás esetén, hamar a kampány témája lett. Elhangzott fenyegetés 23 millió román munkavállalóról és a magyar munkavállalók tömeges állástalanná válásáról. Szintén felmerült, hogy Románia után esetleg Ukrajna is hasonló kedvezményre tarthat igényt a maga 50 millió lakosával. Mára bebizonyosodott, hogy egyik fenyegetés sem volt valós: Románia 23 milliós lakosságának munkavállaló része nem özönlött át Magyarországra, és Ukrajna sem kért hasonló kedvezményt állampolgárainak. A három hónapos munkavállalási lehetőség potenciális kihasználói, az idénymunkások nyári rohama ugyan még hátravan, de feltehetőleg ez sem a törvény által nyújtott lehetőségben, hanem ugyanúgy, ahogyan eddig, feketemunkások formájában fog megjelenni.
A munkavállalást illetően szerencsés egybeesés, hogy az EU 2001 végén törölte el a vízumkényszert Romániával szemben, így a potenciális román munkavállalók inkább a spanyol, az olasz és a francia ültetvényeket vehetik célba a nyáron. A magyar–román határ mentén ezután is jelentős lesz a munkaerő-áramlás, ugyanúgy, mint a magyar–osztrák határ mentén Burgenlandban. Csak amint ott is a határ menti megyékből áramlanak a határ túloldalára, ugyanúgy nálunk is a keleti megyékben várható a romániai munkavállalók megjelenése szokás szerint feketemunkásként.
Ami a potenciális munkaerő-áramlási veszélyt illeti: kétségkívül fennáll, de esélye minimális. A megyei munkaügyi központok folyamatosan monitorozzák a státustörvény alapján kiadott munkavállalási engedélyek számát. Ezt a monitorozást a nyári hónapokban lehet gyakoribbá tenni, hogy egy tényleg nagyméretű roham esetén valóban le lehessen ereszteni a sorompót a román nemzetiségű, magyarigazolvánnyal nem rendelkező személyek előtt (mert a státustörvény alapján minden hatálya alá tartozó személy a magyar állampolgárokkal azonos feltételekkel vállalhat munkát). Ez azonban azt is megkívánná, hogy külön monitorozzuk a magyarigazolvánnyal rendelkezőknek és az egyéb román állampolgároknak kiadott engedélyeket is.
Az Orbán–Nastase-megállapodás felmondására tehát valószínűleg nem kerül sor a munkavállalási rész problémái miatt. Ha mégis veszélyt sejt valaki, akkor is érdemes várni a nyári hónapokig, hiszen a kormányközi megállapodás július végén vagy augusztus elején is felmondható akut problémák esetén, sőt fel is függeszthető néhány hónapra (esetleg pontosan a nyári munkavállalás időszakára). Addig viszont megmaradnak a jelenleg jónak mondható magyar–román kapcsolatok, és gond nélkül alkalmazható a státustörvény Romániában. A megállapodást érintő másik kérdés, hogy tud-e a magyar kormány jobbat kötni helyette, és tudja-e biztosítani a státustörvény alkalmazhatóságát felmondása esetén. Egy jobb megállapodás megkötésére a ma mindenki számára hozzáférhető információk alapján kevés esély van. Valószínűleg ugyanazt a módszert lenne helyes követnie a magyar kormánynak ebben a kérdésben, mint amit az amerikai jegybank követett a dollár aranyra válthatósága, az aranystandard ügyében évtizedeken keresztül: amíg kis tételben történt csak a valuta aranyra váltása, addig engedték; amikor viszont a külföldi bankok nagyobb mennyiségű dollárt akartak aranyra váltani, akkor pedig felmondták az aranystandardot. Ezzel a politikával elérték, hogy évtizedeken keresztül mindenki hitt az aranystandardban, és bízott az amerikai jegybankban, míg nekik lépniük csak a valóban komoly anyagi kötelezettségvállalás veszélye esetén kellett. Figyelembe kell venni azt is, hogy az EU-csatlakozásig csak három nyarat kell már „átvészelnünk” a potenciális munkaerőözön veszélyével a fejünk fölött. Lehet, hogy érdemes figyelni a veszélyt, és kivárni ezt a néhány évet.

A szerző geográfus, Európa-szakértő

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.