A termőföld-kérdés anatómiája

Lényegében kétfajta birtokpolitikát ismer a történelem: értékalapút és célracionálisat. Bár a valóságban soha nincs tiszta ideáltípus, a földtőke újraelosztásába és hasznosításába való állami beavatkozás minőségében eltér aszerint, hogy a földviszonyok kötelező érvényű szabályozása valós társadalmi közérdeket szolgál-e, avagy – megtévesztő ideológiával – ilyenként feltüntetett elsajátítási magánérdeket.

Tanka Endre
2002. 05. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Századunkban a fenntartható fejlődést, az életminőséget javító, tudás- és emberközpontú földpolitika értékválasztásával a neoliberális földpiactan intézényi rendje áll szemben, amely a tőketulajdon elsajátítási monopóliumának és profitszerző érdekeinek szolgájává zülleszti a birtokpolitikát. Ez a haszonelvűségen túl nem tud felmutatni semmilyen társadalmi értéket. Cél- és eszközracionalitása így szükségképp diktatórikus: az államot tulajdonosként és hatóságként azért száműzné a földviszonyokból, hogy a köz érdekében senki ne korlátozhassa a szűk hatalmi elit utralmát.
A magyar föld sorsát 1989 óta a neoliberális birtokpolitika formálja, amely az államszocialista nagyüzemet a bérmunkára épülő, tőkés nagybirtokkal kívánja felváltani. Ezért sikkadt el a polgári demokratikus földreform, amely a földjüktől megfosztott károsultakat és a föld nélküli agrártermelőket juttatta volna a személyes munkájukon alapuló, működő földtulajdonhoz. Ehelyett a részleges kárpótlás az eredeti tőkefelhalmozás haszonélvezőit tette földtulajdonossá, miközben – állás- és vagyonvesztés miatt – tíz év alatt a főfoglalkozású termelők 85 százaléka kényszerült a mezőgazdaság elhagyására. Az agrárvilág földprivatizáció ürügyén végrehajtott pusztítása történetileg az angol középkor hírhedt „birtoktisztításával” rokonítható, amely a parasztságot földönfutóvá tette.
Az ideológia a földviszonyaink ellen folytatott neoliberális háború célját és az értékalapú birtokpolitika elvetését azzal a félrevezetéssel leplezte, hogy mindez a piacgazdaságra való áttérés szükségszerű következménye. Áldozatok nélkül – úgymond – nincs győzelem. A földmagántulajdon jogállami megteremtése viszont – mint modernitási vívmány – mindenkit kárpótol majd a veszteségekért.
A közérdek-felismerés és a tisztánlátó közgondolkodás leszerelésére azonban az uniós integráció célképzete lett a legalkalmasabb. Az Európai Unió tizenöt tagállamának mezőgazdasági modellje, a családi gazdaság szakembert és laikust egyaránt arról győzhetett meg, hogy a polgárosodásnak olyan élő értékmintája ez, amelyet nekünk is követnünk kell, ez csatlakozásunk, így a társadalmi haladás döntő feltétele.
A hamis várakozásokkal és téveszmékkel szemben a nyers valóság az, hogy az unió birtokpolitikáját a hayeki neoliberális földpiactan uralja. Emiatt Kelet-Európától – tőlünk is – megtagadja a családi gazdaság modelljét. Helyette – a nemzetközi tőke szabad áramlása mint uniós vívmány érvényesítésével – az iparszerűen termelő, nagyhatékonyságú, olcsó bérmunkára épülő, földtulajdoni monopóliumot élvező nagybirtokrendszert kívánja uralomhoz juttatni.
Az unió bizottsága már 1995-ben (a madridi csúcstalálkozón előterjesztett mezőgazdasági stratégiai tanulmányban) a családi gazdaságok fejlesztése helyett arra sürgette a tagjelölteket, hogy földtulajdonjogot adjanak a jogi személyeknek és támogassák a külföldi tőke befektetéseit. A Világbank 1999 áprilisi földpolitikai „forgatókönyve” előírta számunkra, hogy „földtulajdonjogot kell biztosítani a jogi személyeknek, a külföldi állampolgároknak, és meg kell szüntetni a földtulajdonszerzés birtokmaximumát”. A Római Szerződés (EUSZ) 295. cikke korábban szavatolta, hogy a közösségi jog nem szólhat bele a tagállam tulajdoni rendjébe, tehát a földtulajdon és a földhasználat szabályozásába sem. Ma viszont az EUSZ 56. cikke azt garantálja, hogy a tagállamnak nem lehet önrendelkezése a földpiac rendezésében, mert azt a szabad tőkeáramlás – mint legfontosabb közösségi vívmány – igényei szabják meg. E cikk alapján „a tanács a tőkeáramlás szabadságának lehető legnagyobb kiterjesztése körében az EUSZ egyéb fejezeteinek a figyelembe vétele nélkül jár el”. Ezzel megszűnt a tagállami szuverenitás a földviszonyokban. Ráadásul a tagállamnak az uniós illetőségű külföldiek földjogi státusát nem elég a nemzeti elbánás szerint biztosítania, hanem a zavartalan tőkeáramoltatást a nemzetközi kiváltság mércéje szerint (a saját állampolgáraira irányadó rendezésénél is kedvezőbb feltételekkel) kell fenntartania. Az úgynevezett „nizzai büntetés” pedig, mint az EUSZ 7. cikke, a tagállamot fenyegető súlyos szankciókkal (teljes jogfosztás, a támogatásokból történő kizárás stb.) feltétlen érvényt szerez az uniós vívmányoknak, köztük a korlátlanul szabad, „államtalanított” földpiac követelményének.
Nagybirtokkal Európába? Néhány éve a közösségi jog és piacszabályozás alapján még e kérdésfeltevés is abszurdnak tűnt. Az Európai Unió 1999-ben kimunkált előretekintési programja viszont az ésszerű szakosodás címén a tőkés nagybirtokrendszer meghatározó súlyát szánja Kelet-Európának, így Magyarországnak is. Eszerint Észak-Európában csak a táj- és biogazdálkodást, az üdülési funkciót célszerű fenntartani. Az unió déli övezeteiben a speciális termesztési kultúrák megőrzése kívánatos. Kelet-Európában pedig a mezőgazdasági alapanyag, a tömegtermékek hatékony nagyüzemi előállítására kell összpontosítani. A globális tőkemozgás szempontjából ez csakugyan célracionális igény. Az unió gabona-, hús- és tejágazata ugyanis a WTO szorításában (a szabad piacnyitást kikényszerítő s az agrártámogatásokat felszámoló diktátuma mellett), illetve az ökológiai katasztrófával fenyegető környezetterhelés miatt már képtelen megőrizni világpiaci versenyképességét. A gyökeres megújulás, továbbá a transzgenetikus növénytermesztés és a hormonkezelt állatok tenyésztése – mint legjövedelmezőbb üzletág – új életteret követel. Nem az erre alkalmatlan családi gazdaságot, hanem iparszerű termelési rendszert: egységes nagyüzemi technológiát, az üzemméret korlátlan bővíthetőségét, az üzem tevékenységi körének, székhelyének rugalmas változtathatóságát. A „kemény kemizálással”, kevés munkással művelt, nagytáblás földhasználat hatékonysági feltétele, hogy az állam ne avatkozzék be a földvédelembe, tulajdonosi rendelkezéstől függjön a földművelésből kivonása s a művelési ágváltás. Az óriáscégek (talajzsigerlő és környezetpusztító) gazdálkodása csak úgy lehet jövedelmező, ha olcsó és közjogilag védtelen bérmunkástömeg áll rendelkezésükre. (Mint amilyen az uniós átlagnál 60-80 százalékkal olcsóbb kelet-európai munkaerő.) Külön adottságunk, hogy a magyar birtokszerkezetet a bérmunkát alkalmazó nagyüzem nemzetközileg is páratlan túlsúlya uralja, amely – Dobos Károly szerint – csak a gyarmatokra jellemző.
Mi állhatja még útját a tőkés nagybirtok megszilárdulásának? A jelképes ellenállást eddig a gazdálkodó jogi személyek földtulajdonszerzési tilalma jelentette, ami a szövetkezeteket és a társaságokat földhaszonbérletre szorította. Az EUSZ 56. cikke és a luxemburgi megállapodás az „agrármodernizációnak” ezt az utolsó fékjét is kiiktatta: legkésőbb uniós tagságunk hetedik éve után biztosítanunk kell a bel- és külföldi jogi személyek földtulajdonát. Mindez összhangban áll az EU – a genti Alkotmányozó Konvent által érvényesítendő – új államszervezeti alapelvével, amely a tagállami szuverenitást egészében alárendeli a politikai uniónak. Eszerint az államszövetség (vagy szövetségi államok, tudniillik az Európai Egyesült Államok) jogrendjében a tagállam területe nem lehet tárgya az állam gazdasági önrendelkezésének, hanem – mint földtőke – a korlátlan tőkehasznosítás érdekeinek van alárendelve. A földpolitika égboltján a várható időjáráshoz képest csak percnyi felhőjáték az a pártpolitikai csatározás, amit a Nemzeti Földalap családi gazdálkodók javára tervezett földeladása kelt. Olyan ez, mintha a derült, szép időt bizonygatnánk, bár jól tudjuk, hogy a pusztító orkán már elindult, elkerülhetetlenül, óramű pontossággal ideér, és az útjából mindent félresöpör. Földviszonyainkban a globalizmus áradata ez, amelynek hatásait csak egy értékalapú birtokpolitika és a legszélesebb nemzeti összefogás mérsékelhetné. Csakhogy ennek az önvédelemnek mindkét pillére hiányzik. Az Orbán–kormány felismerte, hogy a liberális földpiacnyitás brüsszeli diktátumát a családi gazdaságok fejlesztése némiképp ellensúlyozhatja, ha a hét évi átmenet elég az áttöréshez. A fordulatot azonban nem csak a kormányváltás kérdőjelezi meg. A földtörvény ma is a korlátlan üzemméretet, s ezzel a nagybirtokrendszert szolgálja. A nagyüzemi földlekötés túlsúlyát még új kiváltság is növeli: a 2500 hektár földhaszonbérleti maximumban – az egyéb jogcímeken túl – az a terület sem számítható be, amit e szektornak – akár 50 évre – a Nemzeti Földalap juttat.
Az MSZP és az SZDSZ a nagyüzem földtulajdoni monopóliumának megteremtését régóta szorgalmazza. E törekvés rejlik amögött is, hogy meg kívánják gátolni a földalap családi gazdálkodókat erősítő földjuttatásait. 2002-től az uniós állampolgárok és cégek olyan elbánásban részesülnek nálunk, amely lehetőséegt nyújt – többek közt – az ingatlanügynöki tevékenységre és a privatizált állami vagyont érintő jogszerzésre. (Tulajdon, használat, kezelés.) Az állami gazdasági utódszervek magántulajdonba adásánál ez lehetővé teszi a külföldi tőke legális tulajdonszerzését – a termőföld kivételével. Másrészt a luxemburgi megállapodás nem zárja ki, hogy a magyar fél – versenyképesség okán vagy bármely indokkal – még a hét év átmenet előtt bármikor megadja a földtulajdont a jogi személyeknek. Ilyen helyzetben a polgári összefogásra vár a kitörés lehetőségének megragadása. El kell érni, hogy a magyar földkérdés ne válhassék koalíciós pártprogrammá, hanem a politikai döntéshozó nemzeti közügyként kezelje azt, sorsáról pedig ne döntsön társadalmi közmegegyezés nélkül.
Csak ezzel nyílhat esély az értékalapú birtokpolitika visszaszerzésére, amely a tőke profitérdekei helyett az ökoszociális mezőgazdasággal a helyi közösségek megmaradását, s az egész társadalom életminőségét szolgálhatja.
A szerző az MTA doktora, tudományos tanácsadó

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.