Adómentes lesz a minimálbér?

Czinege János
2002. 05. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az az állampolgár, aki ma minimálbérrel van bejelentve, kétféle státusban lehet. Ha munkaviszonya van (alkalmazott), akkor 37 750 forintot kap kézhez havonta, ha egyéni vállalkozó, bt.-beltag stb., nem lehet munkaviszonya, havi nettó jövedelme 35 500 forint. Becslésem szerint egymillió körül van ezeknek az embereknek a száma. A minimálbér adómentessége – feltéve, hogy az adózás egyéb feltételei nem változnak – azt jelenti, hogy az alkalmazottak nettó bére 43 750, a vállalkozók nettó jövedelme 44 500 forintra nő. A munkaviszonnyal rendelkezők tehát hatezer, a vállalkozók havi kilencezer forint kedvezményt kapnának a költségvetéstől. Ez az összeg 15,9, illetve 25,3 százalék nettó jövedelemnövekedést jelent. Abban az esetben, ha mechanikusan hajtják végre ezt az ígéretet – csak ebben a körben –, havi hét-nyolcmilliárd lehet a büdzsé vesztesége.
A fentiekből az következne, hogy nem sokkal a minimálbér felett keresők rosszabbul járnának, mint a legkisebb bérrel díjazottak. Az alkalmazottaknál az 50 001 és 60 085 forint között keresők, a munkaviszonnyal nem rendelkezőknél az 50 001 és 64 754 forint között keresők rosszabbul járnának, mint a minimálbérrel bejelentettek. Nem szabad elfelejteni, hogy a progresszívan sávos adórendszernek van egy olyan sajátossága, ami szerint, ha valamelyik alsó jövedelemsávban csökkentik az adókulcsot, akkor az kedvez a magasabb jövedelműeknek is. A költségvetésnek ez további horribilis bevételkiesést jelentene. Természetesen bizonyára meg lehet találni azt a technikát, amellyel a fenti igazságtalanságot csökkenteni lehet, meg lehet akadályozni a kedvezmény magasabb jövedelmekre való tovagyűrűzését, de az vagy további milliárdokba kerül, és/vagy még bonyolultabbá teszi a rendszert.
Az elmúlt két évben a minimálbér emelésével kapcsolatos egyik fontos kifogás az volt, hogy annak révén összetolódnak a jövedelmek. A tervezett adómentesség amellett, hogy inflációgerjesztő és költségvetési pozíciót rontó, ugyanazzal a hatással is jár, mint a fenti kifogás. Feltételezem, hogy a politikusok, mielőtt ezt az ígéretüket a köztudatba dobták, nem egyeztettek szakemberekkel annak különféle hatásairól. Talán nem is gondolták komolyan, hogy eljön az az idő, amikor számon kérik az ígéretek betartását.
Mindannyian tudjuk, a családi kiadásokat aligha lehet növelni, ha nem számíthatunk a bevételek emelkedésére. Át lehet ugyan rendezni a kiadásokat, a nagymamának nem veszünk gyógyszert, a gyerek nem fog nyelvórára járni, nem veszünk könyveket, csökkentjük a kulturális kiadásokat, netán kölcsönt veszünk fel, de mindezek hosszú távon nem oldják meg gondjainkat. Az ország háztartása sem működik másként. Vajon mikor vezetik be, és milyen neve lesz annak a csomagnak, ami az elhamarkodott ígéretek teljesítésével okozott veszteségeket kompenzálja majd? Mely rétegek és hányan isszák az újabb – várható – csomag levét?
A szerző adószakértő

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.