Az utólag szentesített koalíció

Szabó Béla István
2002. 05. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Piruljak? Vörösödjék az SZDSZ! Néhány hete, még a választások előtt, e hasábokon az egykori szabadok és a volt demokraták szövetségének fulladozásáról írtam. A légszomjában akkor egyre jobban elkékülő pártról, amely a közeli vég igézetében óriásplakáton pelusozik, gatyázik, bugyizik. Az altesti propagandáról, a nem a lélek mélyét, hanem az ösztönvilág sötét bugyrait megcélzó kampányról. Hittem, nemzetünk nem fogadja be őket megint – de befogadta. A kicsi kék folt nem múlt el a testéről. A Szabad Demokraták Szövetsége újfent parlamenti párt: ha a legkisebb is, ha eddigi története során a legapróbb képviselőcsoportot kiállítva is. Ez a piciny ottlét elegendő arra, hogy a kékek a mérleg nyelvének szerepét játsszák el. A kicsinyke csapat még sohasem volt ilyen erős hatalmi helyzetben, mint most.
De hogyan került oda?
Bizony az alja kampány, amely korántsem a mágikus „szürkeállomány” megnyerésére irányult, hanem a még más csapatok által el nem vitt „modern” prolik, a plazások megszavaztatását célozta, sikeres volt. Még éppen át tudott húzódni a kanyarodósávba a Szadesz minibusza, s így a parlament parkolójába állhatott be az ócskapiac helyett. Féltek pedig, féltek nagyon: az életben maradás akkora ünnep lett, mintha a kormányváltó győzelem kivívásában nekik lett volna a legnagyobb részük. Pedig a szocialisták szegfűszár mankói nélkül nem nagyon tudtak volna valamit is tenni; s most nemcsak az egyéni képviselőknek nyújtott életmentő támogatásra gondolok (három fő, a jelen frakció több mint tíz százaléka személyében hálás lehet nekik!), hanem a Medgyessy-nyilatkozatokra a kötendő koalícióról. Ez bizonyosan a kék karámba terelt néhány a reménybeli s a valószínűbb győztesekre szavazó baloldali liberálist, akik korábban az értékes szavazat elve alapján a szocikra voksoltak volna: el ne vesszék szavuk. Többen voltak ők, mint az MSZP-t elutasító csontliberálisok, akiket a koalíció ígérete viszont elugraszthatott. (Tévedtem tehát, amikor korábban a szocialisták gyengülését jósoltam e koalíció hirdetésével: az SZDSZ jutott majdnem végállapotba.) A bevásárlóközpontokhoz szocializálódott szavazók meg az erősebbhez át nem álltak: ennyi a „tömeg”, amely elég súlyt jelentett a parlament korlátján való átlendüléshez; ezt a tömegecskét kell szem előtt tartania a kékek vezérkarának s táborának. Meg kell fogni, markolni őket – nem könnyű feladat. Különösen, hogy a magát szocialistának valló csapat is számít, mint vésztartalékra, e sokadalom egy részére.
Ugyanakkor a jövőt is építeni kell – a pártjövőre gondolok, a közeli önkormányzati választásokra, meg a távolibb országosra. Bizonytalan alap a mostani többséget hozó sereglés, a masszív szavazók legközelebb már talán (beleértve az önkormányzati választásokat) nem lesznek elegen.
A stratégiai döntéseket – formálisan – a pártok kongresszusai hozzák, a tagság akaratát kifejezve. Az ő esetükben a küldöttgyűlés, amely e hét végén ülésezik. A bizonyára alaposan felkészült „döntéshozók” szentesíteni fogják azt, amit eléjük tesznek. Például a kész kormánylistát, a kész kormányprogramot, a kész jövőt. Elgondolkodnak-e azon, ténylegesen mi történik majd? A kormányprogram tervezete igazi restaurációs alkotás: az 1994– 98 közötti dolgok folytatása. A lózungokat és alamizsnaosztó gesztusokat lefejtve mi marad? Nézzünk egy példát!
Folytatódik a nyugdíjreform (ami ugye abbamaradt ’98-ban – szerintük), a magánpénztári tagdíjat hatról nyolc százalékra emelik. A lényeg: bizonyos kényszerűen, szinte kötelezően kifizetett pénzek az állam felügyelete alól a magánszférába kerülnek át. Valami igazgatótanácsszerű testület dönt a felhasználásáról, nem pedig felelős köztisztviselők. Mint tudjuk, az amerikai divat szerint (és nem európai modell ez!) a lakossági pénzek – sok apró fillérből nagy tömeg – nyugdíjalapokba vándorolnak, ahol azután fialtatják a hozzáértők, s ebből fedezik a nyugdíjasok jövedelmét. Mi van, ha megbukik az alap, csődbe kerül, eltőzsdézik a szaknők és szakférfiak? Nincs nyugdíj. Persze a törvények némi biztosítékot jelentenek a befizetőknek, de a működés számukra garantáltan átláthatatlan. Sokkal nagyobb a manipuláció lehetősége, mint a szolidaritási típusú, a honihoz hasonló rendszerben. Példa: Maxwell elhunyt brit médiamogul cégének nyugdíjalapját (több száz millió fontot) egyszerűen ellopták. Persze az a pénz is a tőzsde felé folyt el, de már nem az eredeti tulajdonosok (kisemberek) érdekei szerint. Ha a szerkesztők és a nyomdászok pénze máshová folyt volna be, most jobban élnének.
A kormányprogram a gyengélkedő magyar tőzsde megsegítését ígéri. Az is ezt a célt segíti, hogy majd a kifizetendő (?) 13. havi nyugdíjtömeg megfelelő százaléka a magánnyugdíjpénztárakba folyik be, s onnan a brókerek felügyelete alá. Természetesen jól igyekeznek befektetni, például a közbeszerzési eljárásokban nyertes nagy cégekbe. Az államnak szállítani biztos üzlet. A baj csak az, hogy ezek nem a hazai tőzsdén forognak, mert az 1994–98 közötti időszakban láttuk már: az átláthatóság álcájával létrehozott közbeszerzési törvény a multikat segíti. Mindegy. Az adórendőrséget megszüntetik, tehát a helyzet ettől sokkal átláthatóbb, világosabb és egyértelműbb lesz. Ugye?
Ahogyan az 500 milliónál többet forgató (állami, önkormányzati) intézmények esetében is: kötelező lesz a (gazdasági) beszámoló auditáltatása. Tehát külső erőkkel való ellenőriztetése. S ezek nyilvánvalóan nem az állam szervei lesznek – hiszen nekik nyújtják be a jelentést –, hanem magáncégek. Az ő számlájukra becsöpögő-csurgó pénzecskék megjelennek majd a tőzsde vidékén. Vagy nem. Mert például az egyik legnagyobb amerikai cég megbuktatását, sok-sok ezer kisbefektető pénzének eltapsolását is magáncég által auditált pénzügyi jelentések fedezetében tették meg. A gazdasági liberalizmus kínos, de kivédhető eleme persze – mondják. Nem is szükséges megvitatniuk az elméletben naprakész SZDSZ-küldötteknek. Már otthon meggyőződhettek a terjedelmes döntés-előkészítő anyag átbogarászásakor a jobbik alternatíváról.
„A gazdaságilag szükséges, de a lakosság számára túlzott terhet jelentő hazai áremelkedések elkerülését az energiatermelők nem finanszírozzák, itt csakis állami szerepvállalás lehetséges” – szögezi le a kormányprogram.
Boncolgatni fogják-e a küldöttek e veretes mondatot? A gazdaságilag szükséges itt annyit tesz, hogy a tulajdonosoknak szép nyereséget kell engedélyezni, piaci eszközökkel (írja a program), és végrehajtani a liberalizációt – a kormánynak, amelyet most a delegátusok elfogadnak. Áremelés lesz, mint ahogy a távközlés liberalizációja is azzal járt. Magyar abszurd. A dolgozók érdekében. De hát kik a választottak? Kik fognak szabad demokratául kormányozni?
Magyar Bálint: oktatásügy. A Horn-kormányban már szerepet vállalt rebbenetlen szemmel, pedig az egyetlen volt, aki a pártbíbornokok közül nyilvánosan elutasította a pufajkást. (A konklávé, a pápaválasztás, mint tudjuk, befalazott ajtók mögött zajlik.) Akkori elődje, Fodor Gábor legalább valami értékrendet igyekezett követni (még ha egy szabadelvű polgárnak elfogadhatatlant is), a magyar népköztársasági mocsár haveri tempóit elvetve: de Magyar persze nem vette komolyan a lózungot: klasszikus miniszterelvtárs lett. Most a kultúrát nem kapta meg (egy 73 éves szépíró fogja aktívan dirigálni – úriembermodorban, zakóján kifogástalanul viselve a szegfűt), de kapott egy munkásmozgalom-történész államtitkárt, ő persze szépen szót ért majd a parlamenti kulturális bizottsági elnökkel, Pető Ivánnal.
Csillag miniszter, a gazdaság és a közlekedés irányítója érdekes test a kormányban: anyacégét, a Pénzügykutató Rt.-t Medgyessy tevékenysége hozta létre. Az ántivilágban ő volt ugyanis a pénzügyminisztériumi háttérintézmény megszüntetője, amely azután így hirtelen magáncéggé alakulhatott. Tette miatt bírálni illik liberális körökben, de valójában teremtője volt a monetarista intézménynek. Most Csillag rt.-főnök talán inkább állomásfőnök lesz, a közlekedést benyelve; a gazdasági stratégiát a Pénzügyminisztérium viszi majd, meg a miniszterelnök személyesen, annak zsargonjában valamennyire otthon van. (Ne feledjük: a kommunizmus csődjét a tehetségtelen gazdaságirányítók is okozták, mint Medgyessy.) Az informatika és a hírközlés újonnan alakított és fontossá tehető parancsnoki hadállását Kovács Kálmán egykori államtitkár foglalja el: Kuncze stílusú karrierpolitikus, de aktív és eszes. Jól meg fogja csinálni, amit mondanak neki. És kész.
Kész és vége a környezetvédelemnek. Elkeserítő, de a rendszerváltozás utáni negyedik kormányban sem egy értő szakember vagy kvalitásos politikus ül a bársonyszékbe, hanem egy pártbeli osztozkodáskor előretolt sakkfigura: Kóródi Mária jogász. Tanácstitkári tapasztalata bizonyost segíti majd az adminisztrációban (ezt minden gunyoros él nélkül mondom), de szakmai járatlansága és politikai súlytalansága a felügyelt területet lefokozza. Ma a kormányzati szereplőknek pénzkifizető helyként érdekes a tárca: Kóródi már első nyilatkozatában a tudósok és a környezetvédő szervezetek bevonására hivatkozott mint szakmai programra. Ez azt jelenti, hogy igyekvő lélekhalász lesz, megnyer jó néhány embert. De mi lesz az ég madaraival és a föld vadjaival? Politikai államtitkára, Kis Zoltán szintén jogász, volt hornista földművelésügyi államtitkár. Mikor is volt az? Amikor az erdő- meg vadgazdálkodást szabályozó törvények készültek! A zöldek aktív ellenállása mellett. Ő mintha vadászcimborái mellett állt volna ki, a puskások érdekében. Politikai sasszemére jellemző, hogy a sajtóban is elmondta, hogyan lett vadásszá: első megválasztása után egy-két hónappal hívták el lődözni a választókerület zöld kalaposai, s jegyezte el magát… mivel is? Nem a környezetvédelemmel! Tudniillik nem igaz, hogy a mai magyar vadászvilág egésze a természet ügyét szolgálja, inkább a természet kihasználásában érdekeltek, semmint védelmében. Kis lelke mostanra megváltozott? Ha nem, akkor talán gyorsan eleget tesz egy erdei szemétszedésre invitáló csapatnak, s megtérve környezetvédővé zöldül.
Íme a gárda küldöttgyűlés előtt – a kormányprogram országgyűlési vitájában bizonyost brillíroznak. Érvelnek igazuk mellett a saját többségüknek, még talán az ellenzéket is tapsra kényszerítik! És természetesen majd akkor is így lesz, ha a delegátusok felkészült pártkongresszusi döntése alapján a kormányprogram megváltoztatását kérik egyenjogú szocialista partnerüktől. Mert végiggondolták-vitatták a dolgot.
Mélyen demokratikus eljárás! Utólag rácsapni a pecsétet a más döntésére. (Jobb, mint a tanúskodó filmben: itt előbb tényleg felolvassák az ítéletet, majd kezdődik a tárgyalás…) Ezt a „liberális demokráciát” akarják elültetni a pusztai magyarok sívó homokkal telt lelkében, mint ahogy a plazások plasztikfejébe már sikerült is.
A választási „győzelemnek” erkölcsi értelemben véve súlyos következményei lesznek a magyar társadalom jövőjére: az „így is lehet”, a gátlástalan célszerűség, a hatalom mindenfeletti akarása, a demokratikus intézményeket a nemzet sorsának igazításában felváltó magánvállalkozások előnyben részesítése, a rossz szerepekbe beugró statiszták áriázása melletti siker látványa – mindez rombolja a lelkeket. Ez a Szabad Demokraták Szövetsége küldöttgyűlésének igazi üzenete: mi alávetjük magunkat, ti se merjetek másként cselekedni.
Piruljak?
Ők vörösödnek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.