Nemzeti önvédelem az uniós földpiacon

Tanka Endre
2002. 06. 02. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyar birtokszerkezet üzemtípusaiban és azok méreteiben lényegesen eltér a fejlett agrártérségek mintáitól, köztük az EU-s családi gazdaságtól. Egyrészt nálunk a szétaprózott törpebirtokok és a nagyüzemóriások szélsőségét nem hidalja át a versenyképes közüzem. Másrészt az EU nem ismeri a nagybirtokrendszert. Míg az uniós gazdaságméret átlag 17 hektár, a mi földalapunknál csak a szántók 69 százalékát a nagyüzemek 500 hektártól 10 ezer fölé terjeszkedő túlsúlya köti le. E modell a mezőgazdasági birtokszerkezetet az iparunkban rögződött torz alakzathoz, az Árva László által leírt „fordított piramishoz” teszi hasonlóvá, ami önmagában is súlyosan visszaveti a tudás- és vállalkozásalapú fejlődést. (Az egészséges piaci integráció ugyanis alsó szinten életképes kisvállalkozások tömegét feltételezi, amelyeket a termékpályán középvállalatok fognak össze, a piacszervezést, értékesítést és integrátori teendőket pedig a piramis csúcsán náhány óriáscég végzi.) A birtokszerkezet értékalapú korszerűsítését kizárja a liberális földtörvény, amely a jog statikájával a nagybirtok korlátlan üzemméretét intézményesíti. (A földtulajdonszerzés és -haszonbérlet rugalmas szabályai mellett, a hatósági engedélyezési rend és a földforgalom közigazgatási ellenőzésének hiányában, a jogsértések büntetése nélkül csak a földhasználó tőkeerejétől, ügyeleti akaratától s a földkínálattól függ, hogy milyen méretű gazdaságot tart fenn.)
A szocialista kormány a szabadpiac- globalizmus mezőgazdasági hadjáratát egy frontáttöréssel indítja: az első száz nap első dolga a földtörvény módosításával a jogi személy nagyüzem földtulajdoni monopóliumának megteremtése – az indok: „…elfogadhatatlan számunkra, hogy a magyarországi jogi személyiségű gazdálkodók … ugyanakkor vásárolhassanak termőföldet, amikor a nyugati jogi személyek. Ez ugyanis fékezi a mezőgazdaság fejlődését…” (Németh Imre miniszter nyilatkozata, Magyar Nemzet, 2002. május 9.). Eszerint a nemzeti önvédelem a hazai jogi személy érdekvédelmére szűkül. Ez elég nyomós érv ahhoz, hogy – a luxemburgi megállapodással kikötött 7 éves átmeneti időről lemondva – már most, uniós csatlakozásunk előtt az alkotmányos jogvédelem biztosítékaival megszilárduljon a földalap 60-90 százalékát uraló, bérmunkán alakuló nagybirtokrendszer. Terjedelmi okból nem érinthetjük, hogy a fordulat egyben „jogtechnikai bravúr” a küldöldi tőke – rejtett és nyílt – nagyüzemi földtulajdonának biztosításához. Nesze neked, családi gazdaság! A jogi megoldás csaknem azonos az MSZP 1997. évi törvénymodósító kísérletével, ami a természetes személyekből álló jogi személyt kívánta földtulajdonhoz juttatni. A mai javaslat a tulajdonszerzést ahhoz fűzi, hogy a jogi személy cégprofiljában az agrártevékenység többségi arányban szerepeljen, a céltulajdonosoknak pedig legalább 70 százaléka a gazdálkodás helyén lakjon.
1997-ben csak a jobboldali ellenzék népszavazás-kezdeményezése gátolhatta meg a jogi személy földtulajdonszerző képességének törvényi elismerését. A termőföldért ma polgári összefogás szerveződhet. Ehhez tisztázni kell: a társadalmi mozgalom milyen célokat tűzhet az értékalapú birtokpolitika elé, s ezeket milyen jogintézmények érvényesíthetik? A következőkben e feladat néhány főbb szakmai támpontját adjuk közre, amelyek alkotmányosan is megfelelnek az EU közösségi jogával való összhang igényének.
A nyerészkedő és/vagy jogellenes külföldi földspekulációk letörését hatékonyan segítheti a földtörvény 23. paragrafusa szerinti földhaszonbérletnek az európai megállapodás, a társulási szerződés 44. cikke, 8. pontjával szabályozott jogintézménnyel való felváltása. Ez egyben megalapozhatja az uniós földbérleti piacon alkalmazható hazai modellt, amely – a mezőgazdasági üzem egységes feltételrendszerébe illeszkedve – mind a nemzeti elbánásnak, mind a természetes és a jogi személyek közötti hátrányos megkülönböztetés tilalmának – eleget tesz.
A megállapodás ésszerűen korlátozza az uniós állampolgárok és cégek magyarországi földhasználatát. A jogosultaknak annyit enged, hogy „földet béreljenek, ha ez közvetlenül szükséges annak a gazdasági tevékenységnek a folytatásához, amelyre letelepedtek”. A megszorítás négy, együttes feltételt ír elő: letelepedettséget, mező- vagy erdőgazdasági cégprofilt, az ehhez szükséges földigényt és a földhaszonbérlet jogcímét. (Az intézmény egyébként a római szerződés 43. cikkét vette át, mint a letelepedés és vállalkozás szabságának vívmányát.) Mivel nemzetközi szerződést az általa rendezett kérdésekben nem lehet kiterjesztően értelmezni, a megállapodás szerint a külföldiek itteni földhasználata csak haszonbérleten alapulhat. Ezért nem illeti meg őket a polgári törvénykönyv szerinti használati jog, a földhasználati jog, ennek haszonélvezeti szerződéssel alapítása, továbbá a – térmértéki és időbeli korlátot nem ismerő – felesbérlet és részesművelés földtörvényi jogcíme sem. Nyilvánvaló, hogy ha a földjog ezzel az intézménnyel már a földtörvény megalkotásakor, 1994-től él, úgy a jogellenes külföldi földügyletek zöme elesik. A földhaszonbérlet ilyen egzakt, szigorú feltételeinek kijátszásához ugynis még az ügyvédi lelemény is nehezen találhat kibúvókat a „zsebszerződés” technikáival.
Csakhogy a külföldiek földhasználata nálunk az uniós szerződésnél jóval kedvezőbb, liberális elbánást élvez a földtörvény 23. §-a alapján. A magyar földtörvény (amely a megállapodás hatályba lépte után két és fél évvel született) a nemzeti elbánást a külföldi földhaszonbérlő javára – a római szerződés 43. cikkének feltételeivel azonosan – már 1994. június 27-től megelőlegezte, mintha már tagjai lennénk a közösségnek. Eszerint a földtörvény alkalmazásában csak az minősül külföldi jogi személynek, amelynek nincs székhelye (fióktelepe) Magyarországon. (A külföldi jogi minőség bármely cégalapítással vagy ahhoz társulással, akár egyszemélyes kft. itteni létesítésével elhárítható.)
E jogi háttér teszi érthetővé azt a kiváltságot, amelyet a törvény földbérleti liberalizmusa nyújt a külföldieknek. A földtörvény 23. §-a szerinti földhaszonbérlő ugyanis nemcsak jogilag, de ténylegesen devizakülföldi személy. Így, amikor a törvény a magán- és jogi személy külföldieknek személyenként 300 hektár termőföld haszonbérletét biztosítja, ezzel a külföldről irányított magyarországi nagybirtoküzem jogalapját teremti meg. Esettanulmányok bizonyítják e jogcímnél a külföldiek joggal való visszaélését, a hazai bérmunkások kizsákmányolását és a helyi társadalomban a tőkeuralom diktátumát. Mindezt az törvényesíti, hogy a földtörvény – a megállapodás szabályától eltérően – a külföldi földhaszonbérlőtől nem követel(het)i meg a letelepedettséget, a mezőgazdasági alaptevékenységet, jogi személynél az itteni szék- vagy fiókhelyet.
A megállapodás 44. cikke azért nem érvényesülhet földviszonyainkban, mert az európai megállapodás jogalanyai a nemzetközi szerződéskötők (az EU tagállamai és a magyar állam), közvetlenül tehát e jogforrás nem teremthet jogviszonyt a piaci szereplők számára. Ehhez az kell, hogy – az 1994. évi I. törvény előírásain túl, amelyek a társulási szerződést kihirdették – a földtörvény kifejezetten átvegye annak rendelkezéseit. Ennek nemcsak alkotmányos akadálya nincs, hanem az – mint földpolitikai közérdekből szükséges lépés – egyben alkotmányerősítő is. Az alkotmány 7. §-a ugyanis a nemzetközi és a hazai jog ütközése esetén az előbbinek ad feltétlen elsőbbséget. Az ütközést (a jogi kollíziót) a jogalkotás törvényi rendje pedig úgy oldja fel, hogy a nemzetközi szerződést lerontó hazai norma hatályba sem léphet. Jelen esetben így az alkotmány kényszerítheti ki és szavatolhatja, hogy az uniós illetőségű külföldiek magyarországi termőföldhasználata ne terjeszkedhessen túl a számukra a nemzetközi szerződéssel kijelölt jogkörön, vagyis az uniós és nemzeti elbánás ne változzék nemzetközi kiváltsággá.
Egy értékalapú és a közérdeket szolgáló birtokpolitikának e lépést már 1994-ben, a földtörvény megalkotásakor meg kellett volna tennie. Bár a 24. órában járunk, ez azonban most is időszerű. Részben azért, mert jól megalapozhatja az agrárüzem önvédelmi rendszerének – uniós tagságunk esetén nem nélkülözhető – kiépítését. Részben e korlátozás szerepét rendkívül felértékeli egy másik jogi tény, a külföldi tulajdonszerzés magyar életterének újabb, jelentős bővülése. A megállapodás nemzeti elbánást tíz évre felfüggesztő kedvezménye Magyarország javára 2002. január 1-jétől olyan stratégiai ügyekben megszűnt, mint a pénzügyi (banki stb.) szolgáltatás, a privatizációs állami vagyont érintő tulajdonszerzés (használat, kezelés), továbbá az ingatlanokat és a természeti erőforrásokat érintő adásvételi és ügynöki tevékenység. Az úgynevezett „tíz év kivétellista” időbeli hatályának lejárta azt jelenti, hogy az uniós állampolgárok és cégek e terepen – az őket megillető nemzeti elbánás igényével – legálisan benyomulhatnak a magyar termőföldpiacra. (Például gondoljunk arra, hogy – egyebek közt – a Bábolna Rt. privatizációja is nyitott kérdés!) Ha tehát a nemzetközi tőkeerő mezőgazdasági vagyonszerzését a földhaszonbérlet hatályos kiváltságai – egyoldalú piaci liberalizmussal és szuverenitásunk ugyanilyen önkorlátozásával – változatlanul erősíthetik, úgy semmi nem gátolhatja, hogy a fokozatosan földtulajdoni monopóliumhoz jutó nagybirtokrendszer – most már alkotmányos jogvédelmet is élvezve – a külföldi tőke elsajátítási uralmát alapozza meg.
Földviszonyaink nemzeti önvédelmének kulcskérdése a mezőgazdasági üzem szabályozó rendszerének kiépítése. Ez – az EU számos tagállamában bevált, és ma is hatékony agrárjogi intézményekkel azonosan – egyszerre állja útját a nem termelői célú külföldi földspekulációnak és a bérmunkát szipolyozó nagybirtok terjeszkedésének.

A szerző az MTA doktora, tudományos tanácsadó

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.