Ipar nélkül félkarú óriás az ország

Balázs Ervin
2002. 09. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A reformkor két egymással ellentétes felfogást képviselő kiemelkedő alakja, Széchenyi és Kossuth egyben egyetértettek; ipar nélkül az ország félkarú óriás, ahogy Kossuth fogalmazott. A kossuthi évforduló alkalmából eme kijelentést méltó dolog idézni, s fejet hajtani a nagy hazafi előtt. Mind Kossuth, mind Széchenyi abban látta az ország önállóságát, hogy rendelkeznünk kell a kor színvonalának megfelelő ipari gazdasággal. Ez azóta is így van.
A Kossuth-bicentenárium alkalmával okkal vethetjük fel eme kijelentés aktualitásának kérdését, különös tekintettel arra, hogy hazánk immáron több mint egy évtizede független.
Mi e két géniusz és különösen az idézett mondás mának szóló üzenete? A fejlett országok szinte mindegyike nemcsak kiemelkedő hazai iparral rendelkezik, de kormányaik nagy hangsúlyt fektetnek iparpolitikájuk önállóságára és stratégiai kérdésnek tekintik a szuverenitást. Ezért van tudományos és technológiai minisztérium Japánban, Németországban, az Egyesült Királyságban, Finnországban, az Amerikai Egyesült Államokban vagy akár Franciaországban. De ez figyelhető meg a nagy fejlődő hatalmak esetében is, mint Brazíliában vagy Indiában, s ne feledkezzünk meg a délkelet-ázsiai kistigrisekről sem. Az úgynevezett szocialista világrendszer tagországai márcsak hatalmi okok miatt is kormányzati feladatként kezelték országaik kutatás-fejlesztési (K+F) tevékenységét, amely az adott ország ipari fejlődésének stratégiáját is jelentette egyben. A szovjet blokk megszűnte a tagországok gazdasági összeomlását hozta, de emellett kormányzati struktúrájukat is átalakították. Az eladósodás és a gazdasági kényszerpályák miatt azonban a nemzeti kutatás-fejlesztés nem került az egyes országok prioritásai közé. Mi is történt e téren hazánkban?
Az első demokratikusan választott kormány még kormányzati feladatnak tekintette az ország K+F tevékenységet, s tárca nélküli miniszter vezetésével megfelelő befolyást gyakorolt az akkori Országos Műszaki Fejlesztési Bizottságra (OMFB). Elérte, hogy az OMFB pályázati rendszerét átszervezzék és átlátható K+F pályázati rendszert vezessenek be. Emellett a jövő építése érdekében tudományos technológiai attaséket neveztek ki, és megkezdődött a kétoldalú nemzetközi tudományos együttműködések rendszerének megalapozása is, amelynek köszönhetően ma már mintegy harminc kétoldalú szerződést hoztak tető alá. Ekkor még elsősorban a nagy multinacionális és külföldi cégek ipartelepítésének támogatása volt az elsődleges cél, hiszen meg kellett oldani az ipar korszerűsítését és a foglalkoztatás kérdését is. Hazai tőke hiányában akkor ezt a kényszerpályát kellett választani.
A kilencvennégyes választások után ez a ma már történelmi távlatból nézve követendő irányvonal visszarendeződött, s a szovjet padokat koptatott irányítók alatt az akkori ipari miniszter egyik fiókjába süllyedt az ország kutatás-fejlesztési irányításának koncepciója. Az egyetlen pozitív vonal a nemzetközi kapcsolatok további építése volt, ami elősegítette a későbbi uniós kutatási pályázati rendszerhez való csatlakozást. Ezt mindenképpen érdemként kell elkönyvelnünk, bár kétségtelen tény, hogy az ország semmilyen koncepciót nem dolgozott ki a hazai iparfejlesztésre, vagy ha igen, annak nem volt látható eredménye. A Horn-éra alatt érezhető volt, hogy a K+F nem tartozik a kormány prioritásai köze.
A kilenvennyolcas választáskor a hazai kutató- társadalom minden résztvevője nagy várakozással tekintett a fiatal demokraták jövőképére, és várta a hazai iparfejlesztés koncepciójának támogatását, valamint az OMFB kormányzati pozíciójának viszszaállítását. Bár továbbra is a Gazdasági Minisztérium alatt maradt a K+F irányítás, sajnos az OMFB vezetésének az apparátus utaztatása elterelte a figyelmét az új koncepció kialakításáról, s ez vezetett a rövid életű irányításhoz. A kutatás-fejlesztés irányítása az Oktatási Minisztérium hatáskörébe került, ami továbbra is csak kis mozgásteret biztosított a K+F kormányzati stratégiai kialakításához képest. Mondhatnánk, a magyar K+F csöbörből vödörbe esett. Ennek az időszaknak a fő pozitívuma abban összegezhető, hogy a Széchenyi-tervben megfogalmazott irányelvek szerint nemzeti összefogásban kidolgozott stratégiai konzorciumok szerveződtek, s ezek olyan támogatásban részesültek, ami a hazai K+F nemzetközi versenyképességét is szavatolni látszott. Sajnálatos volt viszont, hogy az unió pályázati rendszerét szolgai módon lemásolták, s elhanyagolták a hazai kutatások támogatását, amelyek így az EU keretei között is csak nemzeti forrásokra támaszkodhatnak. Az alapvető kérdés továbbra se került terítékre: vajon miért nem jelenik meg kormányzati szinten a kutatás fejlesztése?
Most, a legutóbbi választás után, ismét lenne esély arra, hogy átgondoljuk az ország K+F irányításának stratégiáját. Optimizmusra nincs okunk, hiszen egyik politikai párt sem foglalkozott a hazai K+F kérdésével, eltekintve a választási programjaik néhány formális kitételétől, így joggal vethetjük fel azt a kérdést, vajon lemondana-e egyetlen miniszter is több száz milliárd forint feletti döntési – sajnos, mondjuk ki őszintén –, néha adakozási jogról? Az ország kutatás-fejlesztésének kérdése azonban a kormány és azon belül a miniszterelnök felelőssége, amelyről nem egyéni ambíciók és hatalmi pozíciók alkujában kellene döntést hozni.
A szerző az MTA rendes tagja

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.