Az uniós csatlakozás megbicsaklott

Boros Imre
2002. 10. 16. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mai politikánk nem mentes a hazugságoktól, a félrevezetésektől és a féligazságoktól. A hazugságok, féligazságok és félrevezetések gyakorlata alkalmassá vált arra, hogy az emberekből döntéseket csikarjanak ki, amelyeket soha nem hoztak volna meg, ha a teljes információk birtokában vannak. Kezdjük először is egy elméleti felvetéssel. Arra a kérdésre, hogy akarunk-e háborút, ma Magyarországon szinte mindenki egyértelműen nemmel válaszolna – és ez így helyes. De ha a kérdés úgy hangzana el, hogy hamarosan bekövetkezik egy 1944 végi, 1945 eleji invázió, annak minden következményével, gyilkosságokkal, nőgyalázásokkal, malenkij robottal, már nyilván más lenne a kérdőívre adott válasz, és ha egy ilyen helyzet bekövetkezne is, az élet még a kérdőívre választ adóknál is nagyobb százalékos arányban buzdítaná tettekre a honvédő háborúban részt vevőket. Az elméleti modell azzal a tanúsággal szolgál, hogy a körülmények ismerete nélkül még egy olyan alapvető kérdésre, hogy „Akar-e ön háborút?”, sem lehet korrekt módon válaszolni anélkül, hogy a szükséges és lényeges körülményeket ne ismernénk.
Hazánk az európai uniós csatlakozás küszöbén áll. Nagy valószínűséggel megnyílnak a kapuk 2004-ben. Ez az alapvető tény örömmel tölt el szinte válogatás nélkül mindenkit, anélkül, hogy pontosan tudná azt, hogy ha bent vagyunk, mi abban a jó, az előny, és milyen hátrányokkal kell számolnunk. Medgyessy Péter, Magyarország miniszterelnöke megharagudott, mert azt hallotta a politikai ellenzéktől, hogy nagyon fontosak azok a körülmények, ahogy az EU-ba be fogunk lépni, és csak a körülmények ismeretében hajlandó a szükséges törvényi változtatásokhoz hozzájárulni. Mivel az alkotmány is az érintett törvények közé tartozik, így módja is van arra, hogy akadályokat gördítsen, ha a szükséges körülmények nem alakulnak kedvezően. Nos, Medgyessy Péter megharagudott, és a szocialistáktól jól megszokott félrevezető, megtévesztő kampányretorika talmi eszközéhez folyamodott, amikor kijelentette: szükség esetén népszavazást kezdeményez, döntse el a nép, csatlakozni kíván-e az EU-hoz. Anélkül tette ezt Medgyessy Péter, hogy beavatná az érintetteket a körülményekbe. Medgyessy Péter tehát, elméleti modellünket figyelembe véve, feltette a kérdést: Akar-e ön háborúzni? Ennek megfelelője uniós vonatkozásban: Akar-e ön az unióhoz csatlakozni? A félrevezető háborús kérdésben egyértelmű nem, a félrevezető uniós kérdésben a várható válasz természetesen egyértelműen igen. Teszi ezt Medgyessy Péter akkor, amikor minden attól zeng a médiában, hogy milyen fontos az emberek tájékoztatása, miközben éppen ez sikkad el. Felmerül a kérdés, miért történik mindez ilyen módon, esetleg miért érdeke Medgyessynek és rohamcsapattársainak az ilyen típusú beugratás, az emberek tudatlanságban tartása. Erre bizony megvan a jó okuk. Megvan a jó okuk, hogy hallgassanak, és semmiképpen ne szálljanak vitába az ellenzékkel a csatlakozás körülményeit illetően.

A feltételek

A feltétel, amiről Medgyessy Péterék most nagyokat hallgatnak, a magyar gazdaság részére megteremthető versenyegyenlőség, mert ennek hiányában a többi tagország vállalkozói egyszerűen legázolhatják a magyarokat saját országukban, és esély sincs arra, hogy az ötszázmilliós piacon is álljon nekik a zászló. Medgyessy Péterék hallgatnak erről, hiszen tudják, hogy semmi pozitívat nem tudnak mondani. Ők azok, akik 1994–98 között tucatjával osztották az adókedvezményeket a Magyarországra jövő multinacionális cégeknek, azoknak, amelyek az adókedvezmény mellett messze áron alul jutottak hozzá a korábbi magyar állami vállalatok tulajdonjogához – ugyancsak ebben az időszakban. Névsort lehetne olvasni, hogy a jelenlegi kormányban kiknek kellene most eljárni ezekben az ügyekben, és vinni a rossz hírt: ugrott az adóelőny. Az adósemlegesség pedig uniós követelmény. Ha ez nem jön létre, akkor nem csak a Magyarországon működő, teljesen magyar tulajdonú vállalkozások maradnak hátrányban, mert az adott szakterületeket az adókedvezménnyel belépők monopolizálták, de a további uniós országokból jövő konkurenciának sincs semmi esélye, hiszen újabb adóelőnyöket már nem lehet adni. De hogyan szóljon erről Medgyessy Péter és csapata, akik éppen ennek a helyzetnek személyesen is több esetben bizonyíthatóan haszonélvezői? Természetesen veszélyforrás a nagyvonalú adóelőnyök visszavonása azért is, mert előfordulhat, hogy egyik vagy másik cég kivonul, és elbocsátja alkalmazottait. Új munkahelyek létesítésére pedig nincs elképzelés. Marad a hallgatás, a síri csend.
Tekintsük át a közbeszerzések ügyét is. Az ég is attól zeng szociálliberáliséknál, hogy a közbeszerzéseket – ebbe beleértendők természetesen a nagy infrastruktúra-beruházások – a közbeszerzési törvény alapján kell végrehajtani. Hullik a por tonnaszám a nép szemébe, mert arról nem hallott és szinte sehol nem olvashatott, hogy a magyar közbeszerzés törvénye az uniós normáktól távol áll. Olyannyira távol, hogy a Magyarországon uniós pénzekből megvalósuló beruházások tendereljárásánál ezt tilos is használni, az unió ezt nem engedi meg. Azért nem engedi meg, mert a magyar közbeszerzési törvénnyel nem biztosítható, hogy a vállalkozók azonos feltételekkel, tehát versenysemlegesen jussanak rendelésekhez. A Horn–Kuncze-kormány idején kivétel nélkül külföldi tulajdonú, Magyarországra bejegyzett cégek nyertek el autóút-, autópálya- és vasútépítési tendereket. Azok a cégek tehát, amelyek bejövetelét és privatizációs bevásárlásait az akkori kormány és miniszterei pártfogolták. Ne várjuk szegény Medgyessy Pétertől, hogy most karddal támad a közbeszerzési törvényre, és gyorsan hozzáigazítja azt az unió közbeszerzési szabályaihoz! Ellenkezőleg, erről a körülményről nem szól, inkább hallgat. Helyette visszaállítja az 1994–98-as gyakorlatot, leállított minden építkezést, először meghívásos bohózat játszódott le, majd amikor az nevetségessé vált, közbeszerzési eljárás indult. Már tudjuk az eredményt, tovább csak külföldi tulajdonú, Magyarországon bejegyzett cégek jutottak. A kormánynak elegendő, hogy így van, ne kívánjuk, hogy erről még beszéljen is.

Vidéki merénylet

A fentieknél is lényegesebb az a merényletsorozat, amelyet rövid négy hónap alatt a mezőgazdasággal és a magyar vidékkel szemben elkövetett az új kormányzat. Ők tudták, sőt pontosan tudják, hogy az unió mezőgazdasági szabályozása 2006 után sem változik lényegesen, változatlanul a családi méretű mezőgazdasági vállalkozások állnak a középpontban. Sőt 2006 után az igazán magas élelmiszer-alapanyaggyárak kifejezetten hátrányba kerülnek, hiszen biztonságos élelmiszer-alapanyagot ellenőrizhető módon a kis- és a középgazdaságokban lehet termelni. Azt is tudják, hogy a jelenlegi dán elnökség fő célja az élelmiszer-biztonság. Ezen ismeretek birtokában tevékenykednek, nyitányként elmozdították az integrációs titkárság vezetőjét, és új embert tettek oda. Ennek semmi más értelme nincs, minthogy a Brüsszelből jövő információs forgalom megszűrhető legyen, nehogy véletlenül a magyar közvélemény vagy a valós információk közlésére konok módon vállalkozó néhány sajtótermék megneszeljen valamit. A Miniszterelnöki Hivatalban a futó előcsatlakozási alapokkal kapcsolatos projekteket két konkurens államtitkár felügyelete alá helyezték. Az egyik közülük, aki a vidékfejlesztésért felelős, azonnal lapátra is tette a polgári kormány által kinevezett, több mint 150 kistérségi menedzsert, akik mára már jól beletanultak feladatukba, és alkalmassá váltak arra, hogy segítsenek az önkormányzatoknak, valamint a vállalkozóknak pályázataik összeállításában. A tanult, informált és a már gyakorlott menedzserhálózatot MSZP-s pártkatonák árasztották el. Gyorsan padlóra kellett küldeni az uniós mezőgazdasági politika hosszú távra potenciális kedvezményezettjeit is, a mezőgazdasági vállalkozókat, az őstermelőket és a gomba módra szaporodó családi vállalkozókat. Ehhez kellett a 2001. évi költségvetési törvény zárszámadásába csomagolt fészeknyi kakukktojás. A törvény ugyanis gazdává avanzsáltatta az állami tulajdonú bankok élére került dúsgazdag bankárt vagy az azóta jobblétre szenderült független kabaréhumoristát szemben azokkal, akik a falun élnek, kisebb-nagyobb gazdaságaik kínnal és keservvel, de működnek.
A négy hónap azonban sok mindenre elég volt, arra is, hogy a mezőgazdaságban 60 milliárd forint értékben adósságkonszolidációt hajtson végre az új kormány. A szakminiszter következetesen gazdákról beszél, hogy a gazdák adóssága így, a gazdák adóssága úgy, elfelejtette azonban elmondani azt, hogy a mezőgazdaság szereplői közül lényeges nagyságrendű adóssága csak a tsz-eknek, ennél is nagyobb mennyiségben a nagy társasági gazdálkodóknak, az rt.-knek, a kft.-knek van, könnyíteni pedig csak azon az adósságon lehet, amelyik létezik. Az egyéni gazdálkodót, a magánvállalkozót, ha az adósságait időben nem fizette, végrehajtották, azaz megfosztották tárgyaitól, a traktortól, ekétől, illetve rámehetett családi háza is, ha magánvállalkozó. Ott nem volt kímélet, hitelátütemezés, csak a társaságoknál, ezek közül több külföldi tulajdonú.

Miről beszélnek?

Amiről beszélnek, az viszont olyan újdonság, mint csőben a lyuk. Arról beszél a külügyminiszter – és a fentiek alapján nem alaptalanul –, hogy nem kerülhetünk rosszabb pénzügyi pozícióba a csatlakozás után, mint jelenleg vagyunk. Bizony ez a veszély is fenyeget bennünket, hiszen a megítélt uniós pénzek igénybevétele lelassult, csúsznak a tenderkiírások és hamarosan fizetnünk is kell a közös kasszába, ebből pedig csak az következhet, hogy romlik a pénzügyi pozíciónk. A miniszterelnök és a külügyminiszter érzik maguk is, hogy kicsúszott kezükből a kezdeményezés. Olyat ígérnek, aminek teljesítése nem tőlük függ ugyan, de biztosan bekövetkezik, hiszen az unió tagországai találnak megoldást arra, hogy a pénzügyi pozíció ne romoljon. Ez olyan fix ígéret, mint a meteorológusé január 1-jén, miszerint az adott évben lesz eső, hó és napsütés. Biztosan lesz, de az nem a meteorológustól függ. A kormánynak azonban ennél többet illene tudnia. Tudnia kellene, hogy Ausztriában 1995–98 között a Zala megye nagyszágú Burgenland évi átlagban 30 milliárd forintnyi fejlesztési forráshoz jutott. De mit üzen a külügyminiszter a Dél-Dunántúlnak: azt, hogy nem lesz rosszabb, mint most. Azt azonban már nem vallja be, hogy azért nem, mert megakadt a forráslehívás, és a frissen kinevezett pártgyalogosok csak most ismerkednek a tereppel, pedig már ontani kellene a 2004–2006 közötti időkre a projektötleteket! Ők egyelőre még csak a polgári kormányról szóló vaskos hazugságokat ontják, a tanulást későbbre halasztották, esetleg estin vagy levelezőn.
Térjünk azonban vissza Medgyessy Péterhez, aki haragszik, és ezért megkérdezi a népet unióügyben, hogy igen vagy nem. Ráadásul március 15-én kérdezi meg, akkor, amikor még formálisan sem lesz miről párbeszédet folytatni, hiszen nem lesz csatlakozási okmány. Ő igent vagy nemet akar. (Mint az egyszeri botrányújságíró, aki igent vagy nemet várt gyűlölt riportalanyától arra a kérdésre, hogy az illető még mindig veri-e a feleségét. A válasz azonban nem érdekli. Veri és kész, ezt írja az újságban. Aztán a bíróság kötelezi az újságot annak közlésére, hogy a riportalany agglegény, és soha nem volt felesége. A közönség azonban úgy tudja, hogy még mindig veri a feleségét.) Vannak azonban, akik az igen-nem kérdésnél többet akarnak, és kötekednek, hergelik a miniszterelnököt, okvetetlenkednek és kérdezősködnek. Esetleg ők is megkérdezik a népet például földügyben. Egyesek arra vetemednek, hogy nemzeti érdekek mentén ajánlanak törvénycsomagot, aminek nemcsak az alkotmánymódosítás, de más hazai élethelyzetek (versenyképesség, bérek) javítása is a részét képezi. Tényleg van ok a haragra, hiszen a kormány jelenlegi szorult helyzetében csak egy kérdést tehet fel uniós ügyekben, és arra két válasz lehetséges: igen vagy nem. Reméljük, nem így lesz, további kérdések is lesznek, és arra higgadt válaszok érkeznek.

A szerző országgyűlési képviselő

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.