Mulandóság, látszat, káprázat

Czakó Gábor
2002. 10. 16. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az igazi kultúra kultusz. Ezért a valódi drámában istenek szerepelnek, később »király« és »hős« álnéven, ami ugyanaz. A hősök, sőt az istenek is esendők, érzelmeik vannak, előfordul, hogy megvezetik őket, de bukdácsolásaik ellenére helytállnak a nagy kihívással szemben, ami a dráma látható része; megvívnak, életüket adják, „helyretolják az idő kizökkent kerekét” – még a XX. századi polgári drámában is. A dráma láthatatlan része, de mégis lényege, hogy tette által a hős megistenül: pontosan úgy jár el, ahogy egy istennek el kell járnia az adott esetben. Ez a mítosz megvalósulása: a dráma csúcspontján az isteni és az emberi történet egybeolvad. Ennek az ünnepnek a kisugárzása teremti meg a katarzist a dráma többi szereplőjében, különösen a negatív hősökben: őket is fölemeli, beszippantja a menny és a föld egységébe, s természetesen az odaadóan figyelmes közönséget is.
Az odaadóan figyelmes közönség – Szophoklész tragédiái, a falusi misztériumjátékok vagy akár a szentmiseáldozat átélése révén – olyan élményhez jutott, amely életprogramjává tette, hogy az isteni körébe jusson. Első pillantásra azért, hogy „erkölcsös” életet éljen, de a lényeg több. Valamennyi kultúra tudta, hogy az egyetlen valóság az Isten. A többi mulandóság, látszat, sőt káprázat, miként a hinduk gondolják. A dráma tehát a morális helyett ontológiai kérdést old meg: a valóságba, a létezés alapjához vezeti vissza a figyelmes közönséget.
A deheroizálás eszméje és folyamata világméretű összeesküvés volt a múlt században az istenek, a hősök és a mítosz realizálása ellen. Az ég és a föld összekapcsolása ellen. A mozgalom pillanatnyi csúcspontja a kukkolóműsorok megjelenése a kereskedelmi kloakákban. A csatornák népe ujjong, mert nincs többé morális feszély, eltűntek az istenek, a királyok, a hősök, nincs kihívás, nincs szükség helytállásra, az idő kerekét sem kell helyredöccenteni, mert se kerék, se idő. A szellem küzdelmei helyébe a zsigerek lüktetése lépett, az agykéreg helyett a nyúltagy vette át a parancsnokságot. Az istenek helyét a Barbie foglalta el, a konzumidióta, a csandala. Az ő ünnepe a szerelem lesüllyesztése a párzásba, a beszédé a makogásba, az életé a mocsári tenyészésbe. Az odaadóan figyelmes közönség a kukkoló: megtisztulás helyett onanizál a tévé előtt. A csatornák népének köztársasága már ki is kiáltotta magát való világnak, egyetlen valóságnak.
Már nem kérdés, hogy mit fog művelni a Magyar Köztársasággal: kormányát már a maga képére alakította.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.