Nómenklatúrák a rendszerváltozás éveiben

Jobbágyi Gábor
2003. 01. 06. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fontos, érdekes tanulmányt írt Glatz Ferenc a História 2002/7. számában Államvédelem a hidegháború korában címmel. A cikk fő mondanivalója, hogy a 2002-es politikai harcokban kipattant s bizonyítottá vált, hogy a pártállam „látható” két hatalmi szférája (állami adminisztráció és pártadminisztráció) mellett létezett egy harmadik oszlopa a diktatúrának, az államvédelem. Ez a „rejtett nómenklatúra” átszőtte az egész társadalmat, s tagjai a rendszerváltozás folyamatában megtalálhatók a „konzervatív vagy szocialista, liberális meg szélsőjobb emberei között”.
Glatz Ferenc a történész szempontjából vizsgálja a most részben feltáruló folyamatot, gondolatait vetítsük a napi politika és közélet viszonyaira.
A rendszerváltozás folyamatában – mind a mai napig – egész egyszerűen senki nem vett tudomást a titkos nómenklatúráról. A rendszerváltoztató erők és pártok fogalomrendszerében léteztek a „jók és rosszak”, előbbiek közé tartozott minden antikommunista párt és szervezet, utóbbiak közé a pártállam látható apparátusa és az abban részt vevők.
A kép nem ilyen tiszta, ha figyelembe vesszük a titkos nómenklatúra minden valószínűség szerint aktív működését az elmúlt 12 évben. Valószínűleg több mint száz személyről van szó, akik a nemzeti és keresztény szervezetekben, pártokban, közéletben működtek és működnek országszerte. Személyüket felfedni az átlagembernek lehetetlen; ők a legnagyobb magyarok és keresztények, számosan meghatározó pozícióban vannak a jobboldalon – viszont érdekkapcsolati rendszerükben a baloldal „látható nómenklatúrájához” kapcsolódnak.
Természetesen tudtuk, érzékeltük ezt a szervezetet az elmúlt évtizedekben. A „falnak is füle van” mondása az egész társadalom bizalmatlanságára, félelmére utalt – gyakorlatilag mindenkivel szemben. Hiszen a kommunizmus évtizedeiben is a legnyíltabb-kritikusabb emberekkel szemben kellett sokszor a legóvatosabbnak lenni; nem tudhattuk, ki a provokatőr – akiknek eredményes munkáját több ezer izgatási büntetőügy bizonyította a pártállam négy évtizede alatt. (Egy izgatási ügy feldolgozásával mesterien és teljes mértékben feltárta az apparátus többéves tevékenységét Kahler Frigyes A III/III-as történelmi olvasókönyv című művében.)
Valószínűleg a titkos nómenklatúra ténykedését kell látnunk az utóbbi 12 év szervezeti szétrombolásaiban is. A KDNP, MDF, kisgazdapárt széteséshez vezető belső harcaiban nem feltételezhetjük azt, hogy kizárólag a jobboldalon gyűltek össze a veszekedős-összeférhetetlen emberek. Sokkal valószínűbb, hogy kívülről gerjesztett-irányított konfliktusokról volt szó, ahol tíz-húsz „küldött” ellentétes pólusokon felsorakozva, maguk mellé állítva jelentős számú tájékozatlan „naivot”, a legnagyobb sajtónyilvánosság előtt szidalmazták egymást. Ezekben az önfelfaló küzdelmekben nem „jók és rosszak” álltak egymással szemben, hiszen a „naivok”, a kívülállók szemében mindkét oldalon makulátlan hazafik és keresztények álltak.
Mégis, a folyamatok kísérteties hasonlóságot mutatnak minden szervezetben. A KDNP és a kisgazdapárt – melyek hagyományaik vagy nemzetközi meghatározó szerepük miatt – kulcsszervezetek lehettek volna, talán most kezdenek teljes szétvertségükből a nulláról indulva újjáéledni. 1990-ben az MDF-ben gyűltek össze a legkiválóbbak ezrei; ez a szervezet többszörös belső súlyos konfliktus után – egyes vélemények szerint – mára készül betölteni a Centrum párt dicstelen szerepét. A harcosan antikommunista SZDSZ-ből eltűnt mindenki, aki vitatná az MSZP-vel kötött koalíciót, a „valódi” SZDP-t az MSZMP volt funkcionáriusai vezetik a legtökéletesebb összhangban az MSZP-vel. Azonos folyamatok játszódtak le az MSZP részére veszélyes háttérszervezetekben, mint például az MVSZ vagy a Magyar Újságírók Közössége; mára mindkettő kiürült, súlytalan szervezetté vált.
A folyamat az MSZP-t is érintette; olyan meghatározó, komoly befolyással rendelkező karizmatikus politikusok szorultak ki a hatalomból a perifériára, mint Pozsgay Imre, Szűrös Mátyás vagy Németh Miklós – nyilván azért, mert összeütköztek a nyílt és titkos nómenklatúrával. Hasonló sorsra jutottak a rendszerváltozás első éveinek meghatározó újságírói is.
A folyamatok kísértetiesen másolják az 1945–49 közötti időszak szalámitaktikájával felszámolt szervezetek sorsát; a rivális szervezetek felszámolásának forgatókönyve valószínűleg sok éve pihen egy KGB-irattárban, úgy, hogy időről időre előveszik.
S most egy másik pályaív; egy legfőbb ügyészségi ügyész a pártállamból rögtön ott található a KDNP alakulásánál; az Antall-kormány titokminisztere, mindenki legnagyobb megelégedésére, parlamenti alelnök, frakcióvezető. Mindvégig meghatározó pozíciókat tölt be pártjában Giczy György helyettese, meghatározó módon részt vesz a pártrobbanásban. Az utóbbi években bevezeti a már csak nevében élő KDNP-t a nem létező, de a 2002-es választásokon kulcsszerepet betöltő Centrum pártba, jelenleg – a hírek szerint – a szocialista miniszterelnök tanácsadója. Vagyis tizenkét évi meghatározó jobboldali politizálás után visszaérkezett oda, ahonnan elindult. Hasonló, jogállami pártrendszerben elképzelhetetlen életutakat tucatjával ismerek, csak a saját szűk ismeretségi körömben, miközben szintén tucatjával ismerek a politikai életből kiszorult, visszavonult, kiváló képességű, tiszta embereket.
Mindez véletlen lenne? Nem valószínű. Sokkal valószínűbb, hogy a jobboldalon az 1990 előtti titkos nómenklatúra él tovább, összedolgozva a baloldalon továbbélő „nyílt nómenklatúrával”.
Igazságtalanok lennénk, ha a valószínű folyamatoknak csak a negatív oldalát látnánk. Vitathatatlanul sikeresen, s vér nélkül lezajlott a politikai-gazdasági rendszerváltozás; Magyarországon az emberi történelem legpusztítóbb, legembertelenebb diktatúrájából plurális demokrácia, piacgazdaság lett, az ország csatlakozott a fejlett Európához. Ezt a sikert nem lehet elvitatni a rendszerváltó erőktől, bárhonnan is érkeztek.
Csak a személyi rendszerváltozás sikerült felemásra. A nyílt és titkos nómenklatúra magával hozta, tovább éltette korrupt és erkölcstelen érdekkapcsolatait. A pártállami szisztéma nem kis részben tovább él, immáron új szervezeti-politikai formák között. A nómenklatúra sikerrel akadályozta meg olyan valódi rendszerváltó események létrejöttét, mint a reprivatizációt – így saját érdekkörében maradt a korábbi állami vagyon, immár magántulajdonként –, megakadályozta a valódi igazságtételt, gyakorlatilag sikerrel fenntartotta sajtómonopóliumát.
Ezzel korántsem azt mondjuk, hogy személyi rendszerváltozás nem történt; új, tehetséges emberek ezrei kerültek a közéletbe, akik jelentős eredményeket értek el a nómenklatúra ellenében. Csak röviden utalhatunk – többek között – a KGST és a Varsói Szerződés magyarok általi puccsszerű szétrobbantására, a sortűzperügyek beindulására az Antall-kormány idején, a státustörvényre, a családtámogatási rendszer kiépítésére, a Terror Háza megnyitására, a föld magyar kézben maradására az Orbán-kormány alatt – hogy csak néhány „valódi” rendszerváltó eseményt soroljunk a több közül.
Így egymás mellett élt és él a nyílt és titkos nómenklatúra által jóváhagyott politikai-gazdasági rendszerváltozás a saját személyi körével, s ezzel párhuzamosan a „valódi rendszerváltoztatás” a múlt érdekkapcsolataitól mentes, tiszta emberek útján – igaz, csak részsikerekkel.
Ezt az eldöntetlen küzdelmet a közvélemény érzi és érzékeli, alakítja azt. Ennek is tulajdonítható az MSZP katasztrofális veresége 1990-ben, majd miután az Antall-kormány, igaz, rendkívül nehéz kül- és belpolitikai viszonyok között dolgozva nem tudta kezelni a kérdést, a magyar társadalom négy évvel később visszakerült a nómenklatúra fogságába. Ezért állt a magyar társadalom 1998-ban a friss és tiszta Fidesz mellé, és ezért gyűltek össze millióan 2002-ben a Kossuth téren. A magyar társadalom mind a négy választáson – körülbelül 60 százalékos arányban – a valódi rendszerváltozásra szavazott; ezt a tendenciát a nómenklatúra csak manipulatív trükkökkel tudta a maga javára fordítani: pártszétverésekkel, jobboldali álpártok indításával és feltűnő favorizálásával, illetve vélelmezett választási csalásokkal stb.
A probléma rendkívül nehezen kezelhető a jobboldal részéről. A Mécs-bizottság súlyosan jogsértő ámokfutása bizonyítja a nómenklatúra erejét, amellyel eddig teljes sikerrel gátolta valódi rendszerének felderítését. Ha a tervezett új ügynöktörvény old is esetleg valamit a homályon, nem felejthetjük, a kulcsszereplők iratait gondos kezek valószínűleg még a rendszerváltozás előestéjén, vagy azt követően eltüntették.
Ma már törvényes eszközökkel valószínűleg felderíthetetlenek és szankcionálhatatlanok a „titkos nómenklatúra” tagjai. Személyüket, tevékenységüket azonban részben ismerhetjük, feltételezhetjük. Biztatónak nevezhetjük, hogy a 35-40 év alatti közéleti szereplők döntő többsége érintetlen a kérdésben; egyszerűen azért, mert a fiatal korosztályokat már nem tudta beszervezni a pártállami diktatúra.
Így a folyamatos generációváltás és cserélődés egy-két évtized alatt automatikusan felszámolja a „titkos nómenklatúrát”.
Addig azonban a jobboldali pártoknak, nemzeti-keresztény szervezeteknek, a tisztességes, múlt nélküli embereknek szembe kell nézniük a kérdéssel, valahogy meg kell tanulni kezelni azt. Éljen bennünk némi kétely; s talán a kormányzati múlttal rendelkező politikusok konkrétumokat is tudhatnak. Nem biztos, hogy a legnagyobb és leghangosabb magyarok és keresztények valóban a magyarság és a kereszténység ügyét szolgálják, vagy esetleg csak sajátjukét – és a nómenklatúráét.
A szerző egyetemi tanár (Pázmány Péter Katolikus Egyetem, Jog- és Államtudományi Kar)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.