Fogyóban a Medgyessy-kormány bizalmi tőkéje

Kiszelly Zoltán
2003. 07. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem osztogatják, hanem fosztogatják – a jereváni rádió ide illő helyreigazítása jellemzi talán legtalálóbban a baloldali kormány országlásának legutóbbi időszakát. Távolodva a választásoktól, az ígéretek egyre ködösebbek és elvontabbak lettek, élettartamuk a nyári melegben gyorsan romló élelmiszerekével vetekszik. Lehet, hogy a választópolgárok emlékezete nem minden kampányígéretet őrzött meg, pedig igen tanulságos lehet újfent fellapozni, például a Medgyessy Péter arcképével ékesített Egyetértésben a nemzettel című választási programot. Az egyes programpontok betű szerinti számonkérése a műfajban való járatlanságról tanúskodna, hiszen az ilyen programokra nem a pontos fogalmazás és a konkrét adatsorok a jellemzők. A legtöbb szavazót talán nem is ez érdekli. A választási programok sokkal inkább teljes egészükben, az általuk sugallt és szuggerált jövőkép útján ragadják meg az embereket. Ebből a szempontból Medgyessy Péter személyes vállalásai egy túl jóra sikerült műben sorakoznak.
Medgyessy ígéretei a tavalyi sorsdöntő választásokon két fő célcsoportot értek el. Egyfelől a baloldal hagyományos szavazóit, akiknek sorsa döntően az állami újraelosztástól függ. Nekik a többségükben munkához és tanuláshoz kötött támogatások „alanyi” jogon történő folyósítását vagy emelését ígérték. Másfelől az utilitarista hangokra fogékony, bizonytalan szavazók találtak nekik címzett olvasnivalót, hiszen a döntően a középosztályt és a fiatalokat támogató intézkedések megtartását és a kedvezményezettek körének kiszélesítését ígérték. Mindezt nyugodtabb és átláthatóbb körülmények között, ami a polgári kormány munkájának médiatálalása mellett sokak számára tűnhetett vonzónak.
A száz napokra bontott Kánaán egyfelől az ígéretek teljesítését volt hivatott igazolni, másfelől azt sugallta, hogy a következő hangulatjavító intézkedésből már azok is részesülni fognak, akik addig kimaradtak.
A júniusi közvélemény-kutatási adatokat látva az a kérdés merül fel, hogy a több kedvezőtlen hatás közül melyik érvényesül jobban. Az áremelések, illetve az ígéretek beváltásában kételkedő, szociális téren jelentkező választói elégedetlenségé vagy az uborkaszezon előtti botránysorozaté. Júniusban ugyanis mindegyik intézet a szocialisták támogatottságának folytatódó csökkenését és a kormány munkájával szembeni növekvő elégedetlenséget mérte. A jóléti rendszerváltás csendes elhalásával egy időben a magát tiszta kezűnek és üvegzsebűnek beállító kormány egyre több politikusára vetődik a botrányokban való érintettség gyanúja.
A Gallup felmérése – 2002 júniusa után ismét – fej fej mellett látja a két nagy pártot, míg például a biztos szavazók között a Szonda Ipsos is csak 7 százalékos különbséget mért. Utóbbi intézet szerint különösen a nyugdíjazás előtt állók, a fővárosiak és a szakmunkások fordulnak el a baloldaltól.
A kisebb parlamenti pártok helyzete nem sokat változott, azok továbbra is a bejutási küszöb alatt tanyáznak. Az a tény, hogy a brókerbotrányban (eddig) még nem mutatható ki szabad demokrata politikus közvetlen érintettsége, talán erősítheti az SZDSZ koalíción belüli pozícióit.
Mint ahogyan egy fecske sem csinál nyarat, úgy a baloldali pártok és a kormányfő népszerűségének megrogyása sem tekinthető egy új folyamat kezdetének. Ezt a kérdést sokkal inkább a hosszú távú adatsorok ismeretében lehet majd megnyugtatóan megválaszolni. Az óvatosság azért is indokolt, mert a júniusi felmérésekben „csak” a 76 milliárdos takarékossági csomag, illetve az oktatási tárca utazási és Sulinet-botrányai, valamint a tárcavezető látványos villaépítésének hatásai tükröződnek. A Medián júniusi mérésében a nyárelő legtöbb botrányával kapcsolatba hozható Magyar Bálint oktatási miniszter tetszésindexe 5 százalékponttal esett. A Medgyessy-kormány megítélése a Századvég–Tárki felmérése szerint az összlakosság körében májusról júniusra 8 százalékkal esett. A parlament őszi ülésszakának megkezdésekor már megalapozottabban lehet nyilatkozni arról, hogy a szavazók a rendelkezésükre álló információk alapján vajon egyforma erkölcsi mércével ítélkeznek-e a bal- és a jobboldal teljesítménye, vélt vagy valós ügyei felett.
Medgyessyék eddigi botrányai ugyanis kísértetiesen hasonlítanak azokra, melyeket az előző ciklusban az ellenzékben politizáló baloldal olvasott a polgári kormány fejére. A vádaskodásokból azóta a szocialista politikusokat sorra elmarasztaló bírósági ítéletek lettek. Most ellenkező előjellel köszön vissza mindaz: Magyar Bálint minőségi lakáscseréje kísértetiesen emlékeztet Torgyán József Tállya utcai házépítésére. Az autópálya-építés közpénzének magánzsebekbe csorgatása sem új keletű vád. A különbség leginkább az események médiatálalásában található. Ha korábban a Torgyán-villa építéséről az építtetővel szinte egy időben értesülhettünk a kereskedelmi médiából, akkor most alig hallunk és látunk valamit. Annak a politikai matematikából származó ténynek a firtatása sem tartott túlontúl sokáig, hogy a kisebbik koalíciós párt által delegált minisztert a kormányfő nem válthatja le egyik napról a másikra. Szakszerűbben fogalmazva: a Medgyessy-kormány bizalmi tőkéje a fentiekhez hasonló események miatt értékelődik le folyamatosan. A júniusi adatok magyarázatához hozzátartozik az is, hogy a polgári oldal erősödését nagyobb mértékben a baloldali kormány ügyetlensége és költséges kommunikációjának halványuló hatásfoka okozta, s kevéssé az átalakuló Fidesz vonzereje.
A K&H-botrány, illetve Keller Lászlónak az ügyben tanúsított látványos tétlensége immáron a kormány egészére veti a gyanú árnyékát. A brókerbotrány felgöngyölítésekor kiderülhet, hogy a hatalom emberei mellett olyan médiamunkások is érintettek lehetnek, akik felelős pozícióban, „lengéscsillapítóként” tompítják a kormányt érintő botrányok élét. Ha ez bebizonyosodik, a média önvédelmi reflexét feltételezve, hűvösebb szelek fújnak majd a most még a média támogatásában sütkérező Medgyessy-kormányra.
A felszíni eseményeknél sokkal fontosabbak azonban azok a mélyebb rétegekben zajló folyamatok, melyek természetüknél fogva nehezen számszerűsíthetők, s amelyek összességükben határozzák meg a szavazók pártválasztását.
Az elmozdulás első jele lehet, hogy a Medián elemzése szerint a nagyjából változatlan számú Fidesz-szimpatizáns körében a korábbinál jóval nagyobb (májusról júniusra 65-ről 78 százalékpontra nőtt) a magukat biztos szavazóknak mondók aránya.
Ez a későbbiekben akkor válhat fontossá, ha a társadalom kis köreiben zajló beszélgetések során a bizonytalan szavazóknak kell elmagyarázni a politika történéseit. Hogy miért nincsen pénz erre-arra. És hogy mire jut nyakló nélkül. Az ilyen baráti beszélgetéseken a baloldal hívei és szimpatizánsai egyre gyakrabban keverednek magyarázkodásokba, és egyre kevesebb jóval tudnak kecsegtetni. Aki jobb időkben bízott, annak lelkesedését ugyanis az idei Medgyessy-csomagot jövőre követő, a GDP 1,5 százalékának megfelelő költségvetési megszorítás bejelentése hűtheti le.
Medgyessy nehéz helyzetbe lavírozta magát, és szerencsétlenségére a korábbi kommunikációs technikák hatása már egyáltalán nem garantált. Tavaly a szociálpolitikában ígérte túl magát, idei évértékelő beszédében túl magasra tette a kormánytagokkal szembeni elvárás erkölcsi lécét. Amióta a jóléti rendszerváltás akut pénzhiány miatt szünetel, és a visszafelé mutogatás hatása sem garantált, kevés olyan téma maradt, amellyel el lehetne terelni a közvélemény figyelmét. A kormányfő eddigi legsikerültebb témáját, a gyermekek középpontba álltását elhíresült hídavató beszédében nullázta le. Medgyessy először minden gyermek számára megígérte az ingyenes ebédet, majd kijelentése érvényességét csupán a rászorulókra korlátozta. A már említett füzetecskében valóban nem minden bölcsődés és óvodás gyermek számára lett volna ingyenes az ebéd. Csupán az önkormányzati intézményekben ellátottaknak. A társadalom széles rétegeiben ezentúl joggal élhet az a gyanú, hogy a baloldali kormány minden jótéteményéről előbb-utóbb kiderül, azt csak a „rászorulók”, a valóban szegények vehetik igénybe. A megfigyelőnek úgy tűnik, e honban a más országokban a kormánytól elvárható minimumprogramot adják el sokadszorra korszakalkotó vívmányként. A szegényekről, kiszolgáltatottakról (s köztük a gyermekekről) való gondoskodás a kormány feladata (is). Kérdés, hogy mindehhez miért kell még külön a gyermekekre hivatkozni, amikor a kismamák elmaradt támogatásának kifizetésével kiváló alkalom kínálkozott volna a baloldal gyermekszeretetének bizonyítására. Szomorú, hogy ehhez mégis egy bírósági ítélet kellett.
A „rászorultság” elvének hangoztatása, illetve annak imamalomszerű ismétlése, hogy a vállalásokat négy év alatt teljesítik, az értékeket teremtő középosztály számára nem sok jót tartogat. Az a tény, hogy a baloldal teljesítette választási ígéreteit, tiszteletet érdemel. A regnáló kormánynak azonban az EU-tagságra készülő Magyarországon olyan körülményeket kell teremtenie, melyek a középosztály számára lehetővé teszik a biztos polgári egzisztenciát, a szegények számára az emberi lét minimumát. Jelen pillanatban erre vajmi kevés jel utal.

A szerző politológus

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.