Egy ésszerű és célszerű kompromisszumról

Hankó Zoltán
2003. 09. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mintha tisztulni kezdene a kép az utóbbi időben az adórendszer jövő évi változásait illetően, és ez annak ellenére igaz, hogy időnként még mindig napvilágot látnak egymással ellentétes információk. A hírek között azonban csak ritkán hallani a gyógyszerekre kivetendő általános forgalmi adóról, és ez azt a közvetett üzenetet hordozza, hogy a döntés már megszületett: a gyógyszerkészítmények áfakulcsa az eddigi nulla százalék helyett jövőre öt százalékra emelkedik. A jótékony (vagy tán vihar előtti?) csend ellenére sem érdektelen azonban a kérdéskör áttekintése olyan gyógyszerészi nézőpontból, amely a betegellátás zavartalanságát tekinti elsődlegesnek.

A gyógyszerek áfakötelezettségét illetően általános az a nézet, hogy ez európai uniós követelmény, és ebben a kérdésben a Brüsszelben tárgyaló feleknek nem volt mozgásterük. Ezzel a közvélekedéssel nem akarok vitába szállni, de egy kérdést érdemes feltenni: hogyan írható elő olyan követelmény egy csatlakozó országnak (illetve hogyan fogadható el olyan előírás), amely a jelenlegi tagországoknak nem kötelező? Ugyanis Svédországban és Nagy-Britanniában a támogatott, Írországban pedig a szájon át szedhető gyógyszereken nincs áfa, a többi tagállamban pedig az áfakulcsok 2,1 és 25 százalék között mozognak…

De egyelőre lépjünk túl ezen, és nézzük meg, milyen következményekkel jár a gyógyszerek áfakötelezettségének bevezetése a lakossági (járóbeteg-) gyógyszerellátásban.
Az általános forgalmi adó (egyesek szerint a szegények adója) a végső felhasználót terheli: a szolgáltatás vagy termék (jelen esetben a gyógyszer) vásárlója az áfakötelezettség bevezetését követően úgy fizet többet, hogy sem jobb szolgáltatást, sem több terméket nem kap a pénzéért. Mindeközben a beteg által fizetett térítési díj áfahányada a központi költségvetésbe vándorol. Ennek a mértéke jövőre – januári áfabevezetést feltételezve és a betegek prognosztizálható jövő évi kiadásaival számolva – nyolc-kilenc milliárd forintot tesz ki. Ez más megközelítésben azt jelenti, hogy sok nyugdíjas és krónikus betegségben szenvedő már ma is elviselhetetlen gyógyszerköltségeit a központi költségvetésnek juttatott milliárdok tovább fogják növelni.

Várhatóan hasonló mechanizmus érvényesül a gyógyszerek társadalombiztosítási (tb) támogatásának vonatkozásában is, aminek a fedezetét az egészségügyi ellátásokra befizetett járulékok biztosítják. A lakossági gyógyszerár-támogatásra jövőre tervbe vett 242 milliárd forint öt százaléka – tizenkétmilliárd – a betegek milliárdjaihoz hasonlóan szintén a központi költségvetésben fog landolni, holott az egészségügyi alap évek óta egyre növekvő hiánnyal küszködik. Túl azon, hogy járulék alakul át adóvá, a betegekhez hasonlóan a társadalombiztosítás is központi költségvetésből finanszírozott projektek megvalósításához járul majd hozzá. Nézőpont kérdése, hogy ezek a milliárdok – címkézés nélkül – például az autópálya-építési programokat, a Gripen vadászgépek vásárlását vagy egyes bankok konszolidálását segítik-e majd elő.

Korábban ígéret hangzott el felelős egészségpolitikusoktól, hogy a gyógyszerek áfakötelezettségét a társadalombiztosítás költségvetése nem sínyli meg, mert az áfa számított összegével előzetesen megnövelik a tb-büdzsét, és biztosítják a támogatás (a járulékok) értékállóságát. A jövő évi tervszámok ismeretében azonban elmondható, hogy ez az ígéret nemhogy a teljesítés, hanem már a tervezés próbáját sem állta ki. A 242 milliárd forint névlegesen azonos ugyan az idei évre előirányzott támogatással, azonban azt jövőre nemcsak az áfa, hanem a féléves szinten nyolcmilliárdosra taksált kihatású júliusi kormánydöntések áthúzódó hatása, továbbá a drágább külföldi gyógyszerek térnyerése és a termelői árak várható változása is terheli majd. Sőt az egészségügyi kormányzatnak előbb-utóbb szembe kell néznie a szívgyógyszerek ingyenességére vonatkozó, kormányprogramba is beemelt választási ígérettel, aminek a fedezetét az áfa bevezetését követően az eddigieknél is reménytelenebbül fogja keresni a hivatalban lévő egészségügyi miniszter. A valóságban szó sincs tehát arról, hogy az áfaköltségektől mentesítik a tb-büdzsét, ami – a betegek terheinek imént már említett növelésén túl – az egészségügy finanszírozási válságának súlyosbodását és az ellátás minőségének romlását vonhatja maga után.

Az egészségpolitika mozgástere a fiskális szorításban az utóbbi évtizedben meglehetősen szűknek bizonyult, és ebben jövőre sem várható lényeges változás. Sőt a Pénzügyminisztérium egyre hatékonyabban alkalmazza a gyógyszerbüdzsé alultervezésének trükkjét. Ezért kicsi a realitása annak, hogy a gyógyszerek áfájának bevezetésével kapcsolatos döntéseket érdemben felülvizsgálják, bár a cikk elején említett néhány uniós példa több mint elgondolkodtató lehetne, akár az általános áfamentességet, akár a támogatott gyógyszerek vagy a támogatási hányad áfamentességét illetően.

Az eredeti terveknek megfelelő (vagy néhány hónappal halasztott) áfabevezetés esetén is csökkenthetők lennének a károk, ha az összesen húszmilliárdos lakossági költségből és járulékeredetű tb-támogatásból származó áfabevételt a központi költségvetésben címkézve, külön soron elkülönítve kezelnék, és nem az egészségügytől távol álló projektek finanszírozására, illetve általános költségvetési feladatok ellátására, hanem a megbicsaklott egészségügyi kormányprogram megvalósítására fordítanák. Például a szív- és érrendszeri gyógyszerek tavalyi választási kampányban meghirdetett ingyenességének biztosítására vagy a közgyógyellátás minőségének helyreállítására.

Látva az egészségügy finanszírozási válságát, és ismerve a magyar lakosság egészségi állapotát, ez ésszerű és célszerű kompromisszum lehetne, amelynek megvalósításához a szakma az egészségpolitikának bizonyára hathatós támogatást nyújtana.

A szerző gyógyszerész, egészségügyi szakértő

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.