A világról Szaddám Huszein után

Sebeők János
2004. 01. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Van az azonnali kérdések órája. S van a gyors reagálású hadtest. Egy, kettő, három – tudsz még valami gyorsat? Csípőből megírt publicisztika. Hát az a legjobb. A csípőből megírt publicisztika mint azonnali válasz valamely eseményre – kérlek – gyorsreagálású szellemi hadtest. A sebesség által úgy érzed, mintha egy effajta csípőből lőtt, írt, gyorsreagálású publicisztika kapcsán te is részt vennél a történelemgyártásban. Közelebb kerülnél a tűzhöz. Mintha már hatnál. Pedig hát a gyorsan megírt reaktív publicisztikától legtöbbször semmi sem változik. A sajtó csak kiváltságos pillanataiban nagyhatalom, avagy, amint az amerikaiak tartják, a kormányzat és a bíróság mellett a harmadik hatalmi ág. Ilyen kiváltságos pillanat volt a Watergate-botrány, amikor is a sajtó elnököt tudott buktatni. Szaddám Huszein elfogása messze nem ehhez hasonló kiváltságos pillanat a sajtó számára. S a publicista számára se.
Még 2003. december 17-én, Ajándék ember címszó alatt írtam meg a magam gyorstüzelő publicisztikáját Szaddám Huszein elfogásáról. Akkor engem is elkapott a hév. Úgy éreztem, ez az, igen. A krónikás egy napig császárnak képzelte magát, ám másnap a mélységi mámor kiszállt belőle, s az ember ráébredt, mily kis ember is, kis ember ő a nagy emberekhez, a hatalomformálókhoz és működő hatalmi ágakhoz képest. A nulla is kövérnek képzeli magát, amíg elegáns mozdulattal ki nem pukkasztja a tű, az egy. Ahhoz képest, ami történik, mi mind, mi, a minden, csak senkik vagyunk. A mindenhatás mellett ott a semmihatás – és ez a realitás. Ez-e vagy mégsem?
Nyilvánvaló: attól, hogy tüstént írtam róla, nincs több közöm Szaddám elfogásához, mint azoknak, akik csak a kocsmában regisztrálták a tényt, ám mennyivel van több köze Szaddám elfogásához Bush elnöknek ama jogon, hogy ő rendelte el? Ha Szaddám elfogása egy esemény, akkor persze több köze van hozzá neki, mint egy átlagembernek, de ha Szaddám elfogása egy metafora, éspedig a megoldás metaforája, nos, akkor már bonyolultabb a helyzet. Szaddám elfogása tudniillik azt, amitől az Egyesült Államok szenved, a legkevésbé sem oldotta meg. Dramaturgiai értelemben Szaddám elfogása nem vezetett megoldáshoz, nem volt benne annyi katarzistartalom, mint amennyit elvártak tőle. Az amerikaiak elleni terrorakciók folytatódnak, s az Amerika-ellenes szellemi közeg mit sem változott.
Ez részint a Szaddám-féle Bász párt pszeudomodernista és pszeudokommunista voltával függ össze.
Innét, Európából, nem tűnik fel, hogy Szaddám és Oszama bin Laden: két külön világ, amely akár egymás ellen is hathat. Szaddám Huszein a Közel-Keletre adaptált titoizmus, azaz a naszszerizmus, tehát az iszlám hagyományok ellenében létrejött, s azóta többszörösen kifulladt pán-arab nacionalizmus egyik nagy túlélője volt. A szovjet háttér megszűnése után Szaddám olyképpen ment le alfába, vagyis ment át mohamedánba, mint ahogy a valamikor bunkerkemény marxista Milosevics ment át jókor szerb nacionalistába. Ám a modernista-kommunista-ateista gyökerekre a nép tüstént emlékezni kezd, ha már szabad neki. A Szaddám-rendszer a szunnita háromszögön kívül, amely analógiás úton a régi MSZMP nógrádi klánjához hasonlítható, nem volt társadalmilag beágyazva. Bush elnök, akár a vegyi fegyverek létéről, csak álmodhatott az al-Kaida és Szaddám közti szövetségről, az al-Kaida tudniillik épp abból az ősi mohamedán hagyományból táplálkozik, aminek a Bász párt hosszú ideig elárulója volt. Pyrrusi győzelem tehát az Egyesült Államoké, hisz ez a győzelem közvetve épp a közel- és közép-keleti modernitásra mért csapást, és lényegileg a fundamentalizmusnak kedvez. Az elfogott Szaddám prófétává szakállasodik, az Afganisztánba és Irakba teleportált amerikai adminisztráció pedig olyan, innét tekintve anakronisztikus képződményekhez kényszerül alkalmazkodni, mint például a Loja Dzsirga, az afgán törzsi tanács. Egy afgán hadúr, egy iraki törzsfő, egy kurd vezér a maga úgymond megszállt felségterületén változatlanul nagyobb úr a megszállóknál. A selyemút uralkodik az autósztráda fölött. Utolsóból lesznek az elsők? Első a teve, utolsó a tank. A bazár kufárja első az egyenlők között, és utolsó a katona. Hop-hop katona – USA-katona: durr.
Ha civilizatorikus elvárásaink vannak, Bush épp oly kevéssé tud hatni az iszlám lelkére, mint amily kevéssé egy átlagember bele tud szólni a nagy geostratégiai döntésekbe, s így, de csakis így értelmezve sok ember árul egy gyékényen az amerikai elnökkel.
A Nyugat – márpedig Amerika egyfajta Nyugat-esszencia – minél inkább győz, annál inkább láthatóvá válnak korlátai. Az amerikai jelenlét Szaúd-Arábiában, Irakban és Afganisztánban semmiféle komolyabb szellemi hatással nem járt. Bush nem Nagy Sándor, az amerikanizáció messze nem az, ami volt a hellenizáció. Nagy Sándor „ideológiai értelemben” hatott a neki meghódoló népekre, miként a spanyol konkvisztádorok is fenekestől és elméstől forgatták fel az indián társadalmakat. Amerika nem így hat az iszlámra – ha valamiképp hat, akkor inkább a világhálón s Hollywoodon keresztül hat és nem a katonai erő, a materiális jelenlét által. Amerika csak a mozikat képes meghódítani, a mecsetek bevehetetlenek. Mindaz, ami a mecset mint szimbólum alatt értendő, szilárdan tartja magát.
A reneszánsztól egészen a marxizmusig terjedőleg alapvető sajátossága nyugatiságunknak és kimondott, ki nem mondott fejlettségtudatunknak az a feltevés, hogy a társadalmi állapot és a „technolúció” valamiképpen összefügg. A reneszánsz, a felvilágosodás, de a szocialista iparosítás is ezt a kapcsolatot erősítette. A szabadabb önkifejezés felé sodródó művészet, a mélyebb ismeretek felé táguló univerzális természettudomány s az esélyegyenlőség felé táruló társadalom mind mintha egy nagy eszméletnyerési körtáncot járt volna, valamiféle hosszú eszméletvesztésből folyvást ébredve az utóbbi ötszáz esztendő során. E nélkül az eszméletnyerési processzus nélkül nem lehet megérteni, felfogni azt, ami ma van. És épp ezért vagyunk képtelenek megérteni, felfogni, hogy Szaúd-Arábiában például miként mehetett végbe a „jóléti váltás” rendszerváltás nélkül, hogy miként tud átállni egy nomád hierarchikus társadalom a huszonegyedik századi technológiákra komolyabb társadalmi átszerveződés, avagy úgy is kifejezhetnők: szellemi hozadék nélkül.
Szaddám rab. De ment-é vajh ezáltal, e foglyosítás által előrébb a világ? Lett-e valami vagy valaki ezáltal, hogy úgy mondjam, szabad? Kövérebb lett-e vajh ezáltal a csönd – legelőn fű kövér? Sokatmondóbb-e a semmitmondás? Aktívabb-e a semmittevés? Biztonságosabb-e az utcabál? Bárminek is egyenletszerűen a megoldása-e az, ami történt? Olybá tűnik, hogy nem. A direkt politikai okokról már volt szerencsém értekezni fentebb, a szellemi háttérről pedig egy ideje már mintha érkezésem volna értekezni. Nos, én úgy látom, hogy ez a prófétává torzonborzosult alak s az elfogását követő makacs változatlanság a nyugati világ elé tart görbe tükröt.
E világkép szerint a világ: egyenlet – lássuk csak Heisenberg mindmáig megoldatlan világegyenletét –; egyenlet, amelynek megoldása van. Kérdés, amely válaszért kiált. Az AIDS, az éhség, a társadalmi igazságtalanság, az univerzum eredete, mind-mind egy-egy kérdés. Kíváncsiak vagyunk, nyitottak és eszkatológiai értelemben a választól változást, éppenséggel akár megváltást is, remélünk. Csakhogy a mohamedán és részint a buddhista keleti világkép szerint a lét adottság és nem kérdés. Így aztán válaszért sem kiált.
Az, hogy a nyugati közérzet egy menetszázad, mely folyamatosan haladni véli önmagát, lényegileg a folyamatosan feltett kérdésből ered. A kérdésérzetből, a kérdésfüggésből. Frusztrációja is innen fakad, hisz a válaszok ritkán kielégítők. A nyitott kérdés a nyugati embernek olyan, akár a bűnügyi nyomozónak a lezáratlan akta. Míg válasz nincs, addig az: kudarc. A tettes ismeretlen. Wanted, Szaddám-kártya, megjelölt fejek. Pókerarc, kipipálhatóság. Ha eleve nincs kérdés, és nem is volt kérdés, akkor viszont a válasz hiánya és így a változatlanság nem kudarc. Igaz, nem is siker. Valami más, ami a nyugati léleknek idegenszerű és fenyegető. Amire szavunk sincsen, s amihez nincs hozzáfűznivalónk. Nem tudunk mit kezdeni vele. Nem gondoltuk volna, hogy a változatlanság visszajöhet. Hogy a társadalmi, tudati és természettudományos folyamatok közti reneszánsz összhang szétcsúszhat, s e szétcsúszás következményeként azok az erők, melyek India, Kína, majd a valaha virágzó iszlám kultúrkör önhatalmú modernizációját megakasztották, ismét felerősödhetnek, s kihívásként jelentkezhetnek a legújabbnál is újabb korban. Amerika s rajta keresztül a modern világ magányos sivatagi vágtája Irakban erre figyelmeztet.
Nincsenek azonnali kérdések, és nincsenek azonnali válaszok, de az ülésszak azért, mintha mi sem történt volna, folyhat tovább.

A szerző író

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.