A benesi örökség és magyarországi vonzatai

Tamáska Péter
2004. 07. 22. 17:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Magyarok Világszövetsége, a Trianon Társaság, a Kisemmizettek Érdekvédelmi Egyesülete és a Magyar Érdekvédelmi Szövetség a tulajdonviszonyok eddigi nagyon is szűkkeblű rendezése miatt új kárpótlási törvény megalkotására tett indítványt, amelyről a javaslat szintjén az Igazságügyi Minisztérium képviselőivel is tárgyaltak. Csatlakozott hozzájuk az 1945 és 1948 között Magyarországra átkerült felvidékiek képviseletében a Rákóczi Szövetség is, annál is inkább, mert az Alkotmánybíróság 45/2003. (IX. 26.) AB-határozatában már felhívta az Országgyűlést, hogy a Csehszlovákiából áttelepített magyar nemzetiségű személyek ott maradt, de ötven hektárt meg nem haladó nagyságú, mezőgazdasági rendeltetésű földjeik tulajdonjogának elvonása miatt kárpótolja őket. Az Országgyűlés számára előírt 2004. június 30-i határidő lejárt anélkül, hogy a törvény-előkészítési munkák előre haladtak volna. Ugyanakkor a Tt. 503/2003. számú, a földtulajdon visszaadásáról szóló szlovákiai, restitúciósnak is nevezett törvény alapján a jogos tulajdonosok az év végéig követelhetik az 1948 februárja, a proletárdiktatúra győzelme után elkobzott földjeiket, sőt, a szlovák állásfoglalás szerint ebből a magyar állampolgárok sincsenek kizárva, amennyiben igazolják, hogy vagy ők, vagy az örökhagyók nem lettek kitelepítve. Nagyrészt a déli járások többnyire magyar kézben volt olyan földjeiről van szó, amelyek átkerültek a szlovák nemzeti földalapba.
A Felvidékről menekültek, ki- és áttelepítettek ügye az 1945-ös benesi elnöki rendeletekkel kezdődött.: ők és leszármazottaik ki vannak zárva a restitúciós eljárásból. Eduard Benes csehszlovák elnök – akit cselszövéseiért talán épp Habsburg Ottó mondott Fekete Eduárdnak a százéves háború kegyetlen angol hercegére célozva – nemcsak megfosztotta országa német és magyar állampolgárait az állampolgárságuktól és vagyonuktól, de tekintélyével fedezte az etnikai tisztogatásokat is. Nyolcvankilenc törvényéből és rendeletéből moszkvai nyomásra mindössze kettőt vontak vissza 1948-ban, hogy a csehszlovákiai magyarok állampolgárságát vissza lehessen állítani.
A Magyarországra átkerült személyek vagyoni ügyeit az 1946-os csehszlovák–magyar lakosságcsere, majd a már teljhatalomra jutott kommunista pártok rendezték a pártállami rendszerben végig titkosként kezelt 1949. évi Csorba-tói egyezményben. Mindkét egyezmény a háborúban vesztes magyar fél kárára lett megkötve. A ma a parlament elé utalandó kártalanítási kötelezettség azonban mást is mutat, hanyagságot, sőt, közönyt a magyar állam képviselői részéről. Az Alkotmánybíróság ugyanis kimondja, hogy bár a lakosságcsere-egyezmény szerint Csehszlovákia vállalta az áttelepítettek 50 hektárt meg nem haladó földje utáni kárpótlást, ezt a magyar fél akkor nem érvényesítette, tehát az érintettek a magyar állam magatartása miatt nem kaptak kártalanítást. Íme, egy élő honi vonzat a benesi örökségből.
Nézzünk egy másikat is. A magyar állam a társadalom felé mutatott kádári békülékenység jegyében, 1964-ben a 17/1964. (VIII. 8.) kormányrendelet alapján egy szűk körű kárpótlást végrehajtott a felvidékiek, s kisebb részben a délvidéki menekültek javára. A kárpótlás nem terjedt ki a mezőgazdasági földek tulajdonjogának elvesztésével keletkezett károkra. A kilencvenes évek elején felszámolt Pénzintézeti Központ adatai szerint ekkor mintegy 13 ezer kárigény futott be, de ezek többnyire nem a lakosságcsere során elszenvedett anyagi veszteségekre, hanem más, a Csehszlovákiában hatályba lépett, az ingatlanok, lakások, lakberendezések, műtárgyak elvételével – hatszobásnál nem nagyobb lakások államosításával, a magyarlakta részekre települt szlovák családok, volt partizánok számára történt lakáskiutalásokkal – okozott károkra vonatkoztak. Az igénylők között sok volt a városi lakos, a polgár, akiket több hullámban űztek el szülőföldjükről, s kiutasítottként vagy menekültként lépték át a határt. 1946 és 1951 között a lakóhely szerint illetékes közigazgatási hivataltól ingatlanjuttatásban részesült, s nagyrészt mezőgazdasággal foglalkozó felvidékiek körét az 1964-es rendezésből kizárták, akik parasztok lévén, a kulákosítási hullám idején a maguk kárpótlásként kapott maximum 15 hektárjával nemegyszer kuláknak nyilváníttattak, sőt akadtak olyanok is, akiknek kulák voltába a Csallóközben vagy Mátyusföldön hagyott földjeiket is beszámították. A 9160 kártalanítási ügyben hozott határozat alapján 72 millió forintot fizettek ki a károsultaknak.
Korrektnek aligha lehet nevezni az eljárást, szűkkörűsége és szűkkeblűsége nyilvánvaló. Szabó Károly, az áttelepítésért felelős magyar meghatalmazott egykori helyettesének adatai szerint ugyanis a Szlovákiából áttelepültek és a Magyarországról oda települő szlovákok ingatlan-vagyonértékének különbözete 72 222 000 dollárt tett ki a magyar fél kárára, nem is beszélve a nemzeti gondnokság alá vont magyar birtokok, üzemek, üzletek elmaradt kártérítéséről (90 millió korona), a zárolt pénz- és értéktételekről (129 millió korona), az elmaradt, a nyugdíjak s más kötelező juttatások megvonása után is felmerült létminimumról (65 millió korona) és az ingóságokért járó kártérítésről (144 millió korona), az áttelepülőket, mezőgazdasági gépeiket, szerszámaikat és állataikat fuvarozó MÁV több milliós, a csehszlovák féllel szemben fennálló követeléseiről, amely a ráeső szállítási költség fizetése alól többnyire kibújt. Az 1964-től három éven át tartó kárpótlás szűkkörűségére is idézhetünk adatot: az áttelepülés ugyanis 76 616 főt érintett, a menekültek száma pedig 38 458 fő volt, a kettő együtt 115 074 fős tömeget tesz ki. Egyébként úgy tudom, hogy Szabó Károlynak a Széchényi Könyvtárban őrzött emlékiratait a mai napig nem adták ki, pedig hasznos olvasmány lenne a benesológia tanulmányozásához. S még egy népszámlálási adatot említsünk meg 1949-ből: ekkor 118 582 olyan személy élt Magyarországon, aki 1938 előtt csehszlovákiai illetőségű volt.
Az 1967-tel záródó kárpótlás – amelynek 1,7 millió forintos maradványát 1981-ben a Pénzügyminisztérium a különleges bevételek számlájára fizette be – nem kielégítő volta miatt a rendszerváltás után újra felmerült a felvidékiek kárpótlása, hiszen az esetek többségében sem a termőföldeknél, sem más vagyonoknál az addigi felemás kárpótlások nem érték el azt a mértéket, amely az új kárpótlási elvek szerint más, szerencsésebb magyar állampolgároknak járt tulajdonuk elvesztése után. Mire azonban az erre vonatkozó törvénytervezet – amely a hasonló sorsú jugoszláviai menekültekre is kiterjedt – parlamenti vitára alkalmassá vált volna, a szocialisták vették át a kormányrudat. A Horn-kormány az ügyet ad acta tette. A helyzet alkotmányellenes voltára az Alkotmánybíróság azonban csak meglehetős késéssel mutatott rá, s akkor is csak az ötven hektár alatti földekről beszélt, nem pedig a Szlovákiában hagyott összes vagyonról. Mintha még itt nálunk, a XXI. század elején is kísértene a Fekete Herceg szelleme…
Tehát, ha lesz is valami a kárpótlásból, az épp oly felemás lesz, mint a koalíciós vagy a pártállami időké. Pedig mozgás tapasztalható a nemzetközi jog terén is: egy, a II. világháború után az egykor lengyel területen fekvő Lembergből (Lviv) szüleivel elűzött lengyel állampolgár pert nyert Strasbourgban saját államával szemben, ami precedensértékű. A keleti lengyel határ nyugatra tolása kétmillió lengyelt mozdított ki otthonából, többségük a Szovjetunióhoz csatolt területekről Lengyelországba menekült át vagy áttelepítették őket. Bár jó részük kárpótolva lett a hátrahagyott német házakkal és javakkal, lakással vagy pénzzel, még a rendszerváltás idején is mintegy 80 ezer olyan személy akadt – sokan már csak örökösként –, aki semmiféle kárpótlásban nem részesült. Az ő kárpótlásuk 1990-ben merült fel, s 2003-ban végre megszületett az a törvény, amelynek értelmében eredeti, a szovjet tagköztársaságokban hagyott vagyonuknak legfeljebb 15 százalékát kaphatják meg, de a kifizethető összeg nem haladhatja meg az 50 ezer zlotyit. Ez ellen tiltakozott az a Lembergben született lengyel állampolgár, akinek kárpótlása a család eredeti vagyonának csak két százalékára rúgott. A strasbourgi Emberjogi Bíróság helyt adott panaszának, mondván, hogy nem lehet különbséget tenni a kárpótoltak között, márpedig az ötvenezres limit ehhez vezet. Egyben – a 12 ezer eurós perköltség megfizetésén túl – a bíróság kötelezte a lengyel államot, hogy hat hónapon belül ezt az elvet érvényesítse a kárpótlásról szóló törvényben.
Van tehát mire figyelniük a magyar törvényhozóknak, ha el akarják kerülni az illetékes emberjogi fórum beavatkozását. S ha valaki olyan ügyes társalgó és megfelelő fondorlatokkal él, mint külügyminiszterünk, talán még azt is elérheti, hogy a földvisszaadási törvényről a szlovákokkal, a mintegy ötvenezer Csehországba deportált magyar kárpótlásáról pedig a csehekkel tárgyaljon. Igazán esedékes lehetne már egy nemzetközi konferencia a benesi örökségről, annál is inkább, mert amikor a csehszlovák elnök rendeletileg kormányozta országát s alapvetően változtatta meg faji alapon a tulajdonviszonyokat – mint kihangsúlyozta – a szlávok javára, kormányzásának nem volt meg a törvényes fedezete, hiszen csak 1946. május 19-én kapta meg legitimitását a prágai nemzetgyűléstől. Nem lenne elég ezt kimondani?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.