Kormány, vagy az ellenzék ellenzéke?

Szentgáli Zsolt
2004. 08. 17. 16:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az élet minden területén, mely versengéssel jár, sokkal inkább a vereség okait szokás kutatni, nem a győzelemét. Hajlamosak vagyunk a diadalokat magától értetődőnek venni, pedig ha a vesztes fél többet tanul kudarcából, mint a győztes, akkor az eredmények gyorsan megváltozhatnak.
Menjünk kicsit vissza az időben, mondjuk 2001 végéig. Fél évvel jártunk a parlamenti választások előtt. Ilyenkorra, a ciklus vége felé mindkét korábbi, demokratikusan választott kormány hátrányba került a népszerűségi versenyben az ellenzékkel szemben. Természetesen különbséget jelentett, hogy míg 1994-ben előre látni lehetett az MDF vezette koalíció vereségét, addig a média balos túlsúlya 1998-ban elfedte az MSZP–SZDSZ páros népszerűségvesztését. Orbán Viktor kormánya volt az első, amelynek komoly esélye volt az újraválasztásra. Emlékszünk rá, hogy a közvélemény-kutatások végig a Fidesz–MDF-lista előnyét jelezték. A baloldal négy évig nemtelenül támadta a koalíciót, de a 2001. decemberi magyar–román miniszterelnöki megállapodást követő, a rasszizmust is eszközként használó támadások az új magyar demokrácia történetének legszélsőségesebb ellenzéki kampányát vezették be. Ez felkészületlenül érte a polgári-nemzeti oldalt. Az eredmény ezért a vártnál szorosabb lett, minimális balos többséggel, így megint kormányváltás következett. Mindez komoly érzelmi megrázkódtatást okozott a nemzeti táborban, amely – a közvélemény-kutatások ismeretében – még az utolsó napokban is biztos volt a győzelemben.
Októberre aztán hatalmasra növekedett az MSZP előnye a Fidesszel szemben (ráadásul az MDF egyre inkább önállóságát hangsúlyozta), amit tovább fokozott a szocialisták roppant egyszerű, ám hatásos, konkrétumoktól mentes ígérete: „Több pénzt az embereknek, több pénzt az önkormányzatoknak!” A béremelések fényében sokan elhitték, hogy ez betartható, így a baloldal hatalmas győzelmet aratott az önkormányzati választásokon.
Az áprilisi megrázkódtatás hatására születtek a polgári körök. Az első hónapokban csak az új kormányt elvi alapról élesen elutasító kisebbséget tudták összefogni, ráadásul néhány akciójukkal még riasztóan is hathattak a szocialista párti alkalmi többségre. Az önkormányzati kampányban a Fidesz megint erőtlen volt, a polgári körök pedig még helyüket keresték. A 2002-es év végén tehát a baloldal szilárdan birtokolta a kormányzati apparátust (melyet fel is duzzasztott), a parlamenti többségét, a legtöbb megyei és városi önkormányzatot (különösen a nagyvárosokat), túlsúlya zavartalanul érvényesülhetett a médiában, a közvélemény-kutatásokban pedig jelentősen vezetett a Fidesz előtt. Úgy tűnhetett, hogy vörös színében egymásra talált népünk és kormányunk, a kitartó fideszesek pedig megmaradnak a gyűlölet kicsiny szigeteiként (idézet Kovács Lászlótól).
Azóta eltelt két év, a Fidesz pedig országosan 13 százalékot vert a szocialistákra, azaz nemcsak ledolgozta hátrányát, hanem hatalmas győzelemmé fordította azt. Nemzetközi tapasztalatok szerint ciklusok félidejénél a kormányok nem szoktak túl népszerűek lenni, de ekkora fordulatot nem indokolhat pusztán holmi kiszámíthatatlan törvényszerűség. 2003-ban megtapasztalhattuk minden idők egyik leggyengébb magyar kormányzati teljesítményét. Be kell vallani, ilyen mértékű alkalmatlanságra még a nemzeti oldal zöme sem számíthatott. Most kiderült, hogy gazdasági eszköztára továbbra is alapvetően csak a korábbi kudarcot vallott és a lakosságot sújtó elemekből áll: hitelek felvétele és megszorítások. 2002-ben jóléti rendszerváltást hirdetett, azt sugallva, hogy a bőségszaru rendelkezésünkre áll, csak a gonosz fideszesek nem adtak belőle a népnek, 2003-ban pedig meghirdette a jóléti államok korának végét. A szocialisták ugyan bízni szoktak a választók feledékenységében, de ez a kontraszt így is túl erős, a váltás pedig gyors. Ráadásul felidézheti az emberekben Horn Gyula ténykedését, aki a kampányban szintén jólétet ígért, és a Bokros-csomagot hozta helyette. Továbbmenve ismét eszünkbe juthat a 80-as évek retorikája a nadrágszíj sajnálatos meghúzásáról, amit biztosan felemelkedés fog követni; az arcok sem igen változtak. A kormány annyira hozzá nem értő módon kezeli a gazdaságot, hogy a zömmel szakmai alapon ítélő pártsemleges vagy kimondottan baloldali-liberális pénzügyesek is felismerték ezt, és szembefordultak vele.
Ezt sem hittük volna korábban. Az ígért jólét helyett komoly áremelkedések következtek be 2003-ban és 2004-ben, ráadásul ezek közül nem keveset épp az adóemelések váltottak ki. A kormány pedig olyan nyíltan szegte meg ígéreteit, hogy még egykori biztos hívei közül is sokakat eltántorított. Politológusok megfogalmazták: a Medgyessy-kormány ténykedése első napjától fogva folyamatosan komoly demokratikus deficitet mutat fel. Erről már többször írt a Magyar Nemzet: példátlan személycserék, amilyen messze csak a kormány keze elér; kísérlet, hogy még elvben független intézmények élén se maradhasson senki, aki nem száz százalékig engedelmes; alapvető szabadságjogok (a gyülekezéshez való jog) korlátozása; Kádár-kori reflexek felelevenítése (rendőri-nemzetbiztonsági úton előre figyelmeztetni polgári körösöket, ne hogy rendetlenkedjenek Medgyessy Péter látogatásakor).
Amikor röviddel a kormányalakítás után nyilvánosságra került a miniszterelnök titkosrendőri múltja, a várakozásokkal ellentétben ez nem népszerűségvesztést, hanem egyenesen támogatottságnövekedést okozott – igen szomorú képet mutatva ezzel a magyar társadalom erkölcsi állapotáról. Akkor úgy tűnt, hogy az emberek, különösen pénzosztás idején, képesek a legbődületesebb állításokat is elhinni (lásd: a KGB ellen harcoltam), a baloldali értelmiség pedig semmiféle erkölcsi korlátot nem ismer, ha szerecsenmosdatásról van szó. Hosszabb távon azonban mégiscsak tudatosult az emberekben, hogy akadnak alapvető problémák a kormány tájékán, erre utal az az apró emberi momentum is, mekkora kacaj fogadta miniszterelnökünk elhíresült mondatát 2003-ban: „Hazudni márpedig nem szabad.” Arra természetesen számítottunk, hogy felbukkannak korrupciós jelenségek a kormány háza táján (családtagok, régi párttársak cégeinek megbízása stb.), de talán nem bíztunk benne, hogy a szinte totális baloldali sajtómonopólium mellett ezek legalább egy része eljut a nyilvánossághoz (persze, erősen tompítva).
Mindeközben természetesen az ellenzék nem tétlenkedett. A 90-es évek közepe táján a Fidesz úgy vált jelentős támogatottsággal bíró párttá, hogy mindeközben taglétszáma alacsony maradt. A választási vereség ébresztette rá a nemzeti oldalt a pártszervezés fontosságára, arra, hogy nem pusztán a taglétszámot kell növelni, hanem mélységében is át kell fogni a teljes magyar társadalmat. Ez a folyamat vette kezdetét a Szövetséggé alakulással. Az eredmények önmagukért beszélnek, de a munkát folytatni kell. Bebizonyosodott, hogy hosszabb távon, a 2002-es őszi kudarc ellenére, mégiscsak zseniális húzás volt a polgári körök életre hívása. Tagjaik közül nem sokan maradhattak otthon június 13-án; szavuk, szervező munkájuk széles tömegekhez ér el, lelkesedésük hatalmas emberi energiákat jelent a nemzeti oldal számára. Eljött 2003/2004 fordulója, és a közvélemény-kutatások szerint radikálisan megfordult a politikai széljárás az országban. Bár 2002 megtanított rá bennünket, hogy óvatosan kell bánni az adatokkal, különösen a konkrét számértékekkel, az biztos, hogy a szocialista párt támogatottsága zuhant, a Fideszé pedig növekedett.
A helyzet tehát valamelyest hasonlított a két évvel korábbihoz, bár a Fidesz fölénye akkor sokkal kisebb volt, a szocialista vezérkar ezért ugyanazzal a csodafegyverrel próbálkozott: Ron Werber és társai magabiztos gyűlöletkampányával. Alapvető tévedést követtek el azzal, hogy nem ismerték fel: vannak olyan módszerek, amelyek csak ellenzékben működnek, kormányon nem. A kormánytól a nép kormányzást vár el, nem pedig azt, hogy az ellenzék ellenzéke legyen. Az érzelmi alapú gyűlölködés célja azonban nem pontosan egyezett meg a két évvel korábbival. Akkor arra törekedtek, hogy hatalmas számban vonultassanak fel politikával amúgy nem sokat törődő, középen álló, bizonytalankodó szavazókat; most pedig a cél éppen az volt, hogy a lakosság zöme (akik amúgy elégedetlenek Medgyessyék teljesítményével) megundorodjék a politikától, maradjon távol az urnáktól, és akkor alacsony részvétel mellett a végsőkig kitartó szocialista párthívek hozni tudják a győzelmet.
A Fidesz megtanulta, hogy ellenzékben lévő párt kampányának szükségszerűen szólnia kell a kormány teljesítményéről. Úgy kellett ezt megtenniük, hogy ne másolják a szocialisták 2002-es gyűlölködését, mert a nemzeti tábor szavazói sokkal kulturáltabb stílusra fogékonyak. Az áremelkedéseket szemléletesen ábrázoló plakátokkal, szóróanyagokkal és más módokon jól sikerült az embereket szembesíteni a kormány ígéretei és tettei közti szakadékkal. Nem mulasztották el feleleveníteni saját 2002-es kampányuk legsikeresebb elemét: Orbán Viktor országjárását. Természetesen a különféle pártok képviseletében sok más politikus is tartott többé-kevésbé sikeres gyűléseket, de a Fidesznek szerencséje van abban, hogy az ország egyetlen, valóban tömegeket mozgatni képes közéleti szereplője e párt élén áll.
Sporthasonlattal élve, a labda most a kormány térfelén van.

A szerző történész

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.