4-es metró kontra vonalhosszabbítás

Hulinay András
2004. 12. 11. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Budapest közlekedése napról napra elviselhetetlenebb lesz, és ezen a 4-es metró megépítése sem fog változtatni. Az új metróvonal nem oldja meg a felszíni közlekedés problémáit: nem csökken a bekötőutak elviselhetetlen zsúfoltsága, a tömegközlekedési eszközök menetideje, a járatsűrűség sem lesz nagyobb, és nem teremt relatív parkolási lehetőséget a belvárosban.
A városvezetés tönkretette Budapest közlekedését a rendszerváltozás után. Megszüntettek járatokat, amelyek átlósan átszelték a várost, kivették a forgalomból a gyors- és expresszjáratokat, csökkentették a járatsűrűséget, drasztikusan és folyamatosan emelik az utazás díjait, a csatlakozási pontokon a menetrendben nem találkoznak a járatok. Igaz, most is el lehet jutni a város egyik pontjáról a másikra tömegközlekedési eszközökkel, de nem mindegy, mennyi idő alatt és milyen költségek árán. A 2002-es választások előtt a 4-es metró ígéretével kampányoltak. Azóta több mint két év telt el – és csak most kezdődött meg az építés.
Szükség van a 4-es metróra, csak nem most, nem ebben a formában és nyomvonalon. Az elmúlt években tönkretett tömegközlekedés arra ösztönözte a lakosság egy részét, hogy kényelmi és anyagi szempontokat figyelembe véve beüljön az autójába, ezzel is növelve az utak zsúfoltságát, szennyezve a város levegőjét. Ezért Budapest felszíni közlekedésének problémáit kell először megoldani, és csak azután lenne érdemes megépíteni az új metróvonalat.
Állítsuk szembe a 4-es metró előnyeit és hátrányait az általam javasolt elképzelés előnyeivel és hátrányaival. Először a 4-es metróról. Jó, mert lehet dicsekedni vele. Helyettesíti a 7-es buszok vonalán közlekedő buszokat és villamosokat. Meg lehet szüntetni a Déli pályaudvart, illetve át lehet helyezni Kelenföldre. Könnyen eljuthatunk a Vásárcsarnokba. Mentesíti a Thököly út forgalmát. Bekapcsolja Újpalotát a metró forgalmába (valamikor). Rossz, mert nem váltja ki a bekötőutak forgalmát. Az építés alatt nő a forgalom. Tönkreteheti a gyógy- és karsztvízforrásokat. A városmag alatt három kilométeres távolságban három metróvonal halad. Kihasználtsága nem igazolt a Keleti pályaudvar és Kelenföld között. Sokba kerül az állampolgároknak, nem csak a budapestieknek.
Van azonban olyan metróbővítés, ami nemcsak a budapestiek, hanem a város vonzáskörzetében lakók és az egy napra Budapestre érkező vidéki lakosok számára is előnyös. A felszíni közlekedés tehermentesítése abban az esetben oldható meg gyorsan és elfogadható költséggel, ha a meglévő közlekedési rendszert bővítjük, és ezzel megoldjuk, hogy a lakosság inkább a tömegközlekedési eszközöket vegye igénybe. A főváros közlekedése a körgyűrűkön és a sugárirányú közlekedésen alapszik. A körgyűrűk forgalma abban az esetben csökkenthető, ha a sugárirányú forgalmat leszűkítjük. Budapest útjait nagyjából 50 százalékban a környező településekről és vidékről érkező gépjárművek terhelik. A tömegközlekedés hatékonyságának javításával nem tudjuk kiküszöbölni az áruszállításban részt vevő járműveket, tehát a személygépkocsikat és a távolsági buszokat kell kiszorítani a belső közlekedésből.
Erre a legalkalmasabb megoldás, ha a meglévő metróvonalakat hosszabbítjuk meg az M0-s körgyűrűig. Tehát a 2-es metróvonalat Budaörsig, a másik oldalon a Stadionok megállónál elágazva az M3-as bekötő szakaszáig. Újpalotát bekötve a forgalomba a 3-as metró vonalát kellene meghoszszabbítani egyfelől a Ferihegyi repülőtérig – esetleg az M5-ös autópálya bekötő szakaszáig –, másfelől Dunakeszi határáig, beleértve a káposztásmegyeri lakótelepet is. Az új végállomások megépítésével egy időben ki kell alakítani legalább 1000-1000 gépkocsi befogadására alkalmas parkolóhelyeket, a távolsági buszok fogadására alkalmas végállomásokat.
Most pedig a 4-es metróval állítsuk szembe az általam javasolt rendszer jó és rossz oldalát! Jó, mert nagymértékben mentesíti a bevezető utak forgalmát, megépítése kevésbé terheli a lakosságot, s 130-150 ezer ember közlekedését könnyíti meg. A végállomásokon távolsági buszok végállomásai is kialakíthatók. Az autóbuszok száma csökkenthető. A légszennyezés mértéke csökken. Nem veszélyezteti a karszt- és gyógyvizek forrásait. A beruházás több részletben megoldható, az építés nem zavarja oly mértékben a város életét, a rendelkezésre álló pénzösszeg szerint ütemezhető az építkezés, kisebb lesz a torlódás. A tulajdonosok biztonságos őrzött parkolóban hagyhatják járműveiket, kevesebb parkolási díjat fizetnek. Sok parkolóhely szabadul fel, főleg a belvárosban, gyorsul a városi közlekedés. A BKV bevétele nő, kevesebb veszteséggel üzemeltethető. A 4-es metró megépítésének árából megvalósítható Budapest közlekedésének átalakítása.
Rossz, mert nem lehet dicsekedni: a városnak négy metróvonala van. Több nagy befogadóképességű parkolóhelyet kell kialakítani. A tömegközlekedési és távolsági buszközlekedést át kell alakítani. Az építkezések alatt megnő a zsúfoltság. Kevesebben használják autójukat, kevesebb üzemanyag fogy, kevesebb lesz a parkolási díj. Nem oldja meg a Pesthidegkútról, Solymárról, Budakesziről közlekedők problémáját. De máshol a metróvonalak bővítésével párhuzamosan kivitelezhető a HÉV-vonalak rekonstrukciója is. A meglévő HÉV-vonalak betölthetik a metró szerepét, és a menetrend sűrítésével, biztonságos parkolók építésével, a közlekedés gyorsításával ezeken a szakaszokon is elérhető, hogy a lakosság a tömegközlekedési eszközöket vegye igénybe.
A fenti elképzelés megvalósítása véleményem szerint élhetőbbé tenné Budapestet, miközben nem növeli az államadósságot, és a tömegközlekedési eszközök használatára ösztönöz. Ideje, hogy a főváros vezetése ne csak szavakban hirdesse: világvárost épít.

A szerző közlekedésmérnök

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.