A mozaikdarabok kezdenek összerendeződni

Krómer István
2005. 06. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A családtámogatási rendszer átalakítását előkészítő propaganda-hadjárat során Gyurcsány Ferenc azt hangsúlyozta, hogy a konzervatív családpolitikával szemben ő egy baloldali családpolitikát képvisel, s mivel már három éve a baloldal kapott kormányzati felhatalmazást, régen itt az ideje, hogy azt érvényre is juttassa. Az átalakítás fő célja az, hogy az alacsony jövedelműek és a többgyerekesek járjanak jól. Tiszteletre méltó szándék, kérdés, összhangban állnak-e vele a tervbe vett intézkedések?
E lapban már részletes modellszámítások jelentek meg a változások különböző családtípusokra gyakorolt hatásáról, s ezek alapján egyértelmű, hogy a kormánydöntés nemhogy nem felel meg deklarált célkitűzéseinek, hanem éppenséggel szembemegy azokkal. Éppen a legrosszabb helyzetűek esetében nem növeli a juttatást (csak összevonja a családi pótlékot, a 13. havi családi pótlékot és a rendszeres gyermeknevelési támogatást), fő kárvallottai pedig a (legálisan dolgozó) nagycsaládok, ahol az adókedvezmény szűkítését az emelt családi pótlék nem ellensúlyozza. Katona Sándor, a Nagycsaládosok Országos Egyesületének elnöke keserűen fel is panaszolja: „kizárólag mi vagyunk a vesztesek, ráadásul minél több a gyerek, annál roszszabbul jár a család. Ez teljes demográfiai ballépés.” Még Ferge Zsuzsa, a legtekintélyesebb baloldali szociálpolitikus is csöndes bírálatot fogalmaz meg: a rendszerbe több pénz kell, és a háromgyerekesek helyzetén sokkal többet kell segíteni. Tausz Katalin, az ELTE szociológiaprofesszora is kérdésesnek tartja, vajon a leginkább rászorulók is elegendő támogatást kapnak-e. Az intézkedést és hátterét frappánsan világítja meg Bartha Attila, a Kopint-Datorg kutatója: az új rendszerrel a rászoruló családok helyzete nem változik számottevően, de a jelenlegi helyzetben a kormánynak határozott lépéseket kellett tennie. Ez történt. Határozottan kicsi lépés, a százlépéses kampány koreográfiája szerint: minél kisebb valós konfliktus gerjesztésével minél nagyobb változás látszatát próbálják kelteni.
Amikor egy cselekvés szöges ellentétben áll deklarált céljaival, joggal vetődik fel a gyanú, hogy az igazi cél egészen más, csak nem feltétlenül kívánják az orrunkra kötni. Az világos, hogy a cél nem a legelesettebbek felemelése, hiszen ennek érdekében semmi sem történik. A legszegényebbeket nem rosszindulatból, „csupán” egy cinikus költség-haszon elemzés nyomán hagyják cserben. Most éppen nem hoznak, nem visznek, egyszerűen nem számítanak. Nyilván nem is költenek rájuk feleslegesen egy fillért sem. Mindez különösebben persze nem meglepő; másfél évtized tapasztalatai megmutatták, hogy az MSZP–SZDSZ-elit számára a társadalom számkivetettjei csak gyúanyagként jönnek számításba. Ők azok, akiknek érthető és a maguk szempontjából jogos Kádár-nosztalgiáinak meglovagolásával, akik fellázításával a hatalom megragadható, hogy azután érvényre juthasson a valódi cél: a nemzetközi és részben a hazai nagytőke érdekeinek érvényesítése. A háromhatvanas kenyér ígéretére Bokros-csomag, az 50 százalékos közalkalmazotti béremelésére (a körülmények szerencsétlen összjátéka folytán ráadásul ezt még teljesíteni is kellett…) Draskovics-csomag.
A mostani „reform” pénzügyi szempontból nem nagy horderejű, így célja nem lehet a tőke- és spekulációs érdekek olyan közvetlen szolgálata, mint e nevezetes csomagoké. Szűk egy évvel a választások előtt inkább kampánycélt kell keresnünk a döntések mögött, s ezt meg is találjuk, ha megvizsgáljuk a valódi (kis) haszonélvezőket. Amire kevesen gondolnak, közvetve idetartoznak a gyermekvállalást elutasítók. Mint Kormosné Debreceni Zsuzsanna NOE-ügyvezető rámutat, a forrásokat a gyermekesek között osztják újra, míg a gyermekteleneknek nem kell szolidárisnak lenniük. Jól járnak emellett az egy- és kétgyerekes családok, azok közül is az a vékony réteg, amely rendszeres gyermekvédelmi támogatásra eddig az éhbért elérő jövedelme miatt már nem volt jogosult, az adókedvezményt mégsem tudta teljes mértékben igénybe venni. Amint ez már a pedagógusbér-emelésektől a középső adókulcs eltörlésén át a lakáspolitikáig mindenütt tetten érhető volt, a Medgyessy–Gyurcsány-kormányok propagandisztikus önképével szemben most sem a legszegényebbeket, hanem a potenciális hatalmi bázisának sejtett alsó középosztályt preferálta. A kádári kisembereket, az egy-, maximum kétgyerekes tanárokat, ápolónőket, bérszámfejtőket, önkormányzati ügyintézőket.
Miközben a kormánypártok a szegényeket látatlanba veszik, s az alsó-középosztálynak udvarol, van egy társadalmi csoport, a nagycsaládosok, amelyre Gyurcsány az amúgy nem nagy horderejű intézkedésekkel bátran lesújt. A rohamosan fogyatkozó, emiatt borús jövő elé néző nemzet egyetlen, bár halvány reménysugarára. Azokra, akik fő céljuknak nem az anyagi érvényesülést tartják, akik kemény munkájuk gyümölcsét nem elszórakozzák, hanem a Széchenyi által sürgetett emberfő-kiművelésbe fektetik. Akik a nemzet legnagyobb hiánycikkét hozzák létre, olyan gyermekeket vállalnak, olyan ifjakat nevelnek, akiknek vérükben lesz a közösségi érzés, akik a sok testvér közt felnevelkedve képesek lesznek arra, hogy a versengést és a szolidaritást egyensúlyba hozva próbáljanak érvényesülni, családjuk, tágabb közösségük és a nemzet javára.
Véletlen, nem szándékolt mellékhatás – mondhatnánk, ha egyszeri esetről volna szó. De nem így áll a dolog. Csak néhány hónapja, hogy Magyar Bálint fondorlatos kampányt indított az egyházi iskolák támogatásának szűkítésére. Ezzel egy időben megkurtították a művészeti oktatás normatíváit. A legelesettebbek integrálásának örve alatt (láttuk, az elesettek csak kampány-ágyútöltelékként számítanak!) nekiláttak a közoktatás színvonalasabb szigeteinek felmorzsolásához. Az önkormányzatok kiéheztetésén alapuló csöndes iskolafelszámolási programot indítottak. Reform címén minden szinten szinte mindig csökkentik a teljesítmény- és követelményszintet. Eljelentéktelenítenék a testnevelés-oktatást. Cserébe lazították (volna) a drogszabályozást. Az egyetemeket diplomagyárrá, oktatástechnikai kombinátokká (a baloldali Csányi Vilmos professzor szava) alakítanák. A mozaikdarabok kezdenek összerendeződni. Az intézkedések mögött lassan kirajzolódik az irány. Hogy, hogy nem, mindig azokra az intézményekre és csoportokra mérnek csapást, amelyekben, s amelyek magas szintű emberi teljesítményt képesek (ameddig még képesek) létrehozni. Vajon túlzottan merész következtetés-e, hogy ezek a makacsul egy irányba ható lépések már aligha a véletlen művei? Hogy a legjobb értelemben vett elittermelő intézmények folytonos gyengítése mögött esetleg koncepció húzódhat meg. Hogy e koncepció nem pusztán spekulatív-ideologikus jellegű, hanem valami határozott érdeket is kifejezhet.
Sokszor hallhattuk, hogy csak egy elit van. Az övék. Újratermeléséhez a Gyurcsány–Kóka-féle milliárdosok nem szorulnak állami forrásokra, lassan állami intézményekre sem. Sőt, hazai intézményekre sem. Néhány tízezer forintos gyermekkedvezmény nem oszt, nem szoroz, ahol százmilliós nagyságrendű tőke-adómentességek termelik az anyagi bázist. Egy Leisztinger már nem is a tőzsdén, hanem a tőzsdével spekulál. Milliárdos hasznát nem csapolja közteher. A rendszerváltó pártok naiv vagy megvásárolt támogatásával a közeljövőben sem fogja. A kisebb hatalmú szereplők pedig bízvást támaszkodhatnak a Hálóra. Mindaddig, amíg az elit céljait és érdekeit nem keresztezik. Lesz állás. Lesz ösztöndíj. Lesz szőlő, s lágy kenyér.
Rivális, önjáró elitre nincs szükség. Sem Orbán-típusúra, sem másra. Sem Kósa Lajosra, sem Suchman Tamásra. Kellemetlen figurák. Önfejűek. Fegyelmezetlenek. Csak összezavarják a dolgokat. Végrehajtókra van szükség. Specialistákra. Irányítható tömegre. Másik elit ne legyen. Ne is lehessen. A színvonalas embertermelő közösségekben és intézményekben a függetlenedni képes rivális elit kitermelőjét szimatolják és utálják. Nem csoda, ha ott gyengítik, ahol érik.
A társadalom önvédelmi reflexei, megszerveződése azonban korlátozza őket. A mostani intézkedések kártételei messze csekélyebbek, mint a Bokros-csomagéi voltak. (Az egyik balliberális kiadvány panaszkodik is: a kormány tudja, mit kell tennie, de nem meri meglépni.) Ezúttal megmaradt az alanyi jogosultság, s bár Gyurcsány korábban kijelentette: legszívesebben bruttósítaná és megadóztatná a családi pótlékot, erre sem kerül sor. Szűkítve, de az adókedvezmény intézménye is megmarad, és a rendszer nem mozdult el ténylegesen a segélyen alapuló életstratégia támogatása irányában sem. A jövőben szükségessé váló korrekciók nem igényelnek nagy, rendszerszerű változtatásokat, egyes csoportok helyzetének rontását; a polgári családfilozófia érvényre juttatása keretében gond nélkül megléphetők. A rendszeres gyermekvédelmi támogatás kérvényezésének eltörlése hasznos is lehet. Rengeteg emberi-közigazgatási energia szabadul fel. Évi négymillió ügyirattal és több százezer környezettanulmánnyal kevesebb lesz. Nem kár értük. Az alsó középosztály enyhe megtámogatása a társadalmi kohézió növelése szempontjából hasznos lépés. A hátrányba hozott nagycsaládosok a bevezetéstől számolt fél év múlva kárpótolhatók. Az érintettek lassan kezdhetik vágni a centit.

A szerző közíró

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.