Csipszre költött segélyek

Szarka Ágota
2005. 07. 31. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A minap egy csinos, középkorú asszonnyal utaztam egy kupéban a vonaton. Három aranylánc volt a nyakában. Hidrogénezett haját befőttes gumival fogta varkocsba. Divatos, virágos selyemruhát viselt, fekete tüllkabátkával. A kabát alján végig felfeslett a szegés, a foszló anyag szálai térdig lógtak. A ruha tiszta volt ugyan, de olyan gyűrött, mintha a kutya szájából szedték volna ki. Sejthető volt, hogy „úri népek” levetett holmija, de ezt a benyomást nem a minősége, hanem a gondozatlansága tette. Rongyos ruha és aranylánc… Szegény vagy gazdag? Hátrányos helyzetű, vagy nem?
Az esélyegyenlőségért való küzdelem a honi baloldali és liberális politikai identitásnak egyik sarokköve – legalábbis a frazeológia szintjén. Ellenzékben politikai bunkóként használják, valamint a sanyarú sorsú néprétegek hergelésére, az igavonó, a végsőkig kizsigerelt középosztály, sohasem a milliárdosok ellen. Aztán, ha hatalomra kerülnek – ahogyan most is –, beindulnak a PR-projektek, amik jóval többet ártanak még a megsegíteni vágyott rétegnek is, mint amennyit használnak.
Ilyen például a Magyar Bálint és köre által erőltetett oktatási integráció ügye is. Miközben a faji alapú szegregáció rémével tusakodnak, generációk nőnek fel úgy a nagy esélykiegyenlítés közepette, hogy már nem tudják használni például a tűt. Már eszükbe se jut, hogy ha elszakad a ruha, ki lehet javítani, ha leszakad a gomb, fel lehet varrni, és nem kell hozzá pénz. Nem tudják azt sem, hogy a cipőt ki lehet pucolni, mielőtt felvesszük, és akkor sokáig olyan lesz, még ha a turkálóban vettük, vagy a szeretetszolgálattól kaptuk is, mintha új lenne. S hogy a vasaló mire való… Egyszer azt mondta nekem egy Isten háta mögötti kistelepülés polgármestere: fáj a szíve, amikor látja, hogy a szociális juttatások kézbesítésének napján az asszonyok hogyan rohamozzák meg a helyi vegyesboltot. „Csipszek, literszám a kóla, a fagyasztott, méregdrága félkész baromfi a nejlonszatyrokban… Levespor – nyár közepén, faluhelyen! Ott a föld, de a kertekben csak a gaz nő, nincs egy csirke, egy tő paradicsom. Mert nem értenek hozzá.” Nemigen akartam elhinni, amit mond. Mint ahogy azt sem, hogy szinte lehetetlenség rendes napszámost, mesterembert kapni. Akár a munkanélküliséggel sújtott Alföld közepén sem. Mert már nem értenek semmihez.
Nem csak azért kelendő a határon túli magyar vagy román, ruszin, ukrán napszámos, mesterember, mert annyira olcsó. Hanem azért, mert ők még el tudják végezni a munkát. Megtanulták annak idején. Egy gazdálkodó barátom azt mondta: boldog lenne, ha nem kellene vegyszerekre költenie, örülne a szíve, ha hagyományosan művelhetné a földet. De nincs napszámos, nem jönnek el az emberek a tűző napon kapálni, de ha jönnek is, sokszor több a kár, mint a haszon – így hát marad a gyomirtó.
A Gyurcsány-féle népszavazási „felelős nem” pszichológiai hatásmechanizmusa a kenyérféltés ősi ösztönének felkeltésén alapult. Be is jött. Pedig a mindennapi kenyeret nem a határon túliak veszélyeztetik, hanem a csonka magyarországi, immár tömeges méreteket öltő általános kulturális hanyatlásunk.
„Adj több pénzt nekik, és nem a legolcsóbb üdítő palackjait fogja sodorni a szél az udvarukon, hanem a kiürült kólásdobozokat. Ennyi a különbség. A kólásdobozt ugyanúgy otthagyják, vagy ha már nem férnek tőle, áthajigálják a szomszédba. Mindegy” – mondta egy fiatal családapa, aki egy úgynevezett rossz környéken tudott csak lakást venni. „Persze, most azt gondolod, hogy cigányozok. Nem. Bőrszíntől függetlenül egyre többen élnek putriszinten a mi környékünkön is” – hárította kapásból a rasszizmus árnyékát. Szavaiból kiderült: már ő sem tudja, a „putriszint” még a két világháború között is magasabb életnívót képviselt, mint sok mostani roncsfalu. A putrilakó cigányok nagy többsége még tudta, hogy a lakóhelyét karban kell tartani. Ahogy a falusi nép is tavasszal, ősszel kitapasztotta, kimeszelte a házait, így tettek a cigányok is. Ahogy a falusi nép még tudta, hogy ha megkezdi a szél a tetőt, meg kell javítani, ahogy a putrilakó cigány is tisztában volt vele, hogy a hajlék lelke a tető: ott kezdődik a romlás. És tett ellene. Értettek az állathoz, el tudták végezni a mezőgazdasági és az iparosmunkát. Ma viszont tömegek élnek vidéken – a nagyvárosból kiszorultak légiói –, akik semmihez sem értenek. Ha lehullik a vakolat egy darabon, nem javítják ki, mert nem értenek hozzá. Ha megreped egy cserép, nem cserélik ki, mert nem értenek hozzá. Legfeljebb tesznek egy lavórt a beázás alá, ha esik az eső. Aztán persze jön az összeomlás meg a Fókusz drámai tudósítása a diszkriminációról (lásd zámolyi romák), hogy az önkényes lakásfoglalóknak, akiknek a fejére szakadt a tető, miért nem adnak új házakat a fajgyűlölő magyarok.
Lénárd néni Hatvan mellett él egy régi parasztházban, egyedül. Túl van a nyolcvanon – ő még a régi, Magyar Bálint és köre által olyannyira megvetett Klebelsberg-féle iskolában végezte el az elemit: ír, olvas, számol, nem funkcionális analfabéta. Havi alig több mint harmincezer forint nyugdíjat kap. Egész nap a kertben tesz-vesz, pedig már bot nélkül menni se tud, súlyos szívbeteg. Kis pénze elmegy gyógyszerre meg a téli tüzelőre. A kert virul. Amíg jobban bírta magát, tartott csirkét, malacot. Húsért, tojásért se kellett a boltba mennie. Százezer forintot rakott össze, ki tudja, hány év alatt abból a kevés nyugdíjból. A nagyszekrénybe, az ágyneműk alá dugta el. Egy este azt vette észre, hogy eltűnt. Házalók jártak azon a napon a faluban. Ő egész délelőtt a hátsó kertben dolgozott. A kaput addig sosem zárta, és már kutyája sem volt. „Megélhetési bűnözők” – mondta a rendőrség, és lezárta a nyomozást. Lénárd néni azóta jobb helyet talált a keservesen összegyűjtött pénznek, merthogy még mindig tud spórolni. Hogy miként? Ki tudja? Nagy baj, hogy egyre kevesebbünknek van halvány elképzelése is róla.
Az esélyegyenlőség iránt mélyen elkötelezett Magyar-féle oktatási tárcának azon kéne iparkodnia, hogy az esélyegyenlőség ne csak a frázisok, jól hangzó, ám annál életidegenebb értekezések szintjén legyen jelen, hanem a valós igények és lehetőségek szerint a gyakorlatban is. Ugyanis oda jutottunk, hogy gyerekek tízezreinek az iskolában kellene megtanítani az alapvető életvezetési ismereteket. A varrást, a főzést, a veteményeskert művelésének fortélyait, a ház karbantartásának elemeit. Ez a tudomány anyáról leányra, apáról fiúra száll. Csakhogy a rendszerváltozás tömeges lumpenizálódást hozott. A lánc megszakadt: egyre több gyermek él olyan családban, ahol a boltba menés technikáján túl más, hasznos ismeretet nem kap a világról, még beszélni sem igen tanítják meg. A szocializációs szakadást nem lehet kifoltozni internettel, humanista szólamokkal. Nem a kakaóbiztos számítógépekkel kellene foglalkozni, hanem azzal, hogy minden településen legyen ingyenes óvoda, szakképzett személyzettel, teljes ellátással, hogy oda el is hordják a gyerekeket – hogy élete sorsdöntő fontosságú szakaszában valóban minden gyermek megkapja az esélyt a későbbi esélyegyenlőségre. Erre nem szabadna sajnálni a pénzt. Nem a szegregációval kellene viaskodni, hanem el kellene érni legalább a Kádár-kori szintet: hogy ha többet nem is, de az élethez szükséges minimális ismereteket mindenki elsajátítsa az alapoktatás során. Ehhez persze a rasszizmussal, korszerűtlenséggel rendszeresen megvádolt pedagógustársadalmat hagyni kellene végre dolgozni. Szembe kellene nézni a helyzettel: miközben tudás alapú társadalomról vizionálunk, a társadalom széles rétegei olyan mélyre süllyedtek kulturálisan, ami akár a két világháború között is elképzelhetetlen volt. Ugyanis a „félfasiszta” Horthy-rendszerben a legeldugottabb tanyavilágban is iskolát kellett építeni – minden gyermeknek biztosítva a lehetőséget, hogy egyórányi járóföld távolságon belül elérje azt. Akkor még a tanítónak tekintélye is volt, és élt a társadalmi közmegegyezés a minimumról, ami mindenkitől elvárható. Mostanság viszont csak iskolabezárásokról hallani, meg arról, hogy időnként a szülők jól elagyabugyálják a nekik nem tetsző tanerőt.
Magyar Bálint integrációról meg szegregációról papol, és kioktatja humanizmusból a katolikus klérust. Miközben álszent, moderneskedő, a világ műveltebb részein már meghaladott dogmáival tízezrek – a jövendő Magyarország – életét teszi tönkre. Mindenkinek meg kell kapnia azokat a lehetőségeket, amelyek segítségével a legteljesebb mértékben ki tudja bontakoztatni képességeit. Személyre szabottan. Az okosaknak, a gyengécskéknek, a gazdagoknak, a szegényeknek, a betegeknek és az egészségeseknek egyaránt. De sosem egymás rovására, hanem egymás mellett. Ez a nyomor felszámolásának, a valódi esélyegyenlőség megteremtésének egyetlen útja. Meg kellene kérdezni a pedagógusokat, a szülőket, a szakértőket, mik a lehetőségek, hogyan lehet elérni ezt a célt a gyakorlatban. Ha az íróasztal mellett kiagyalt, hagymázas teóriák alapján tovább folytatódik a maradék oktatási rendszerünk szétverése, lezüllesztése, a pedagógusok megfélemlítése, az önkormányzatok törvényekbe csomagolt zsarolása (lásd Jászladány), annak beláthatatlan következményei lesznek. Magyarnak inkább azon kellene törnie magát, hogy a lehető legtöbb pénzt tapossa ki a költségvetésből az oktatás számára. S hogy az iskolákban ne a gagyi tévéműsorokról szóljon a dolgozat, hanem – ha már úgyis irtózik a lexikális műveltségtől – kapjanak nagyobb súlyt a gyakorlati ismeretek: legyen tanműhely, kiskert, tanulókonyha, ahol a gyermekeknek átadják mindazt a tudást, amit családjuktól nem kaphatnak meg, ám ők már továbbadhatnak gyermekeiknek. A túlélésünk múlik rajta.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.