Támogatások helyett a fogyasztóért

Mariann Fischer Boel
2005. 07. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Meglehet, hogy ez a tény elkerülte az emberek figyelmét, de Európa közös agrárpolitikája (KAP) épp most ment keresztül egy radikális reformon. Ez év elejétől kezdve a mezőgazdasági termelők támogatásának módja a 25 tagú Európai Unióban drámaian megváltozott. Sajnos a KAP-hoz való kedvezőbb hozzáállás láthatólag nem fejlődött ugyanilyen iramban. A népszerű karikatúra a KAP-ot továbbra is egy olyan idejétmúlt politikaként mutatja be, amely megjutalmazza a mezőgazdasági termelőket a senkinek sem kellő termények termeléséért, és amely nem törődik a környezetvédelmi problémákkal.
Semmi sem állhatna távolabb a valóságtól. Néhány EU-tagállamban a politikusok és a média a megcsömörlésig ismételgetik a megújulás szükségességének régi mantráját, alig hat hónappal azután, hogy a KAP eddigi történetében legkiterjedtebbnek számító reform életbe lépett.
A legszélsőségesebb esetekben ez egészen a „sutba a KAP-pal!” véleményekig is elmegy. Én azt hiszem, hogy egy ilyen lépés minden körülmények között súlyos hiba lenne.
De különösen komoly hiba lenne, ha a tények teljes figyelmen kívül hagyásán alapulna. A múlt hónapban az EU vezetőinek azon erőfeszítései, hogy új költségvetést fogadjanak el a 2007–2013-as időszakra, kudarccal végződtek.
Nagy-Britannia – jogosan – azzal érvelt, hogy a KAP még mindig több mint negyven százalékát teszi ki az EU költségvetésének. Amit azonban elmulasztott megtenni, az az volt, hogy megmagyarázza az ezek mögött a leegyszerűsítő és félrevezető érvek mögött meghúzódó igazságot. Természetesen a KAP jelentős részét képezi az EU költségvetésének. Ez azért van így, mert ez az egyetlen olyan politika, amelyet teljes egészében az EU-költségvetésből finanszíroznak. A nemzeti kiadásokat uniós kiadások helyettesítik.
A legtöbb politika finanszírozása túlnyomó részben az államkincstárakból történik. A valóság az, hogy az EU GDP-jének csupán 0,43 százalékát költjük a mezőgazdaságra. Ez az arány 2013-ra körülbelül 0,33 százalékra fog csökkenni. Ez csekély ár egy olyan politikáért, amely folyamatos ellátást biztosít kiváló minőségű és biztonságos élelmiszerekből, uniószerte fenntartja a gazdasági tevékenységet a vidéki térségekben, gátolja a már így is túlzsúfolt városainkba történő fokozatos beáramlást, biztosítja a környezet védelmét és az állatjólétet, valamint megőrzi az európaiak által kedvelt tájakat.
2003 júniusában, több hónapig tartó kemény tárgyalásokat követően megállapodás született a KAP forradalmasításáról. Az akkor elfogadott határozatok ez év január 1-jén léptek életbe tíz országban, amelyeket más országok is hamarosan követnek. A reform a 2002. októberi brüszszeli csúcstalálkozón létrejött finanszírozási megállapodáson alapult. A költségvetésnek a piactámogatás és a mezőgazdasági termelőknek nyújtott közvetlen támogatás tekintetében 2013-ig tartó befagyasztásáról hozott döntés egyhangú volt. Bármely ország megvétózhatta volna a megállapodást. Egy sem tette. Így hát, amikor az emberek azonnali „KAP-reformot” és a mezőgazdasági kiadások csökkentését sürgetik, nem egy több évtizedes megállapodás újratárgyalásáról van szó. Egy olyan szöveg felszabdalásáról van szó, amelyet mindenki elfogadott, és amelyen még alig száradt meg a tinta. Számomra ez teljességgel elfogadhatatlan. Ez azt jelentené, hogy fejszével esünk neki a reformjainknak, mielőtt azoknak idejük lett volna meggyökerezni. 2013-ra a jelenleg érvényben lévő KAP már mintegy tízszázalékos támogatáscsökkentést eredményez a legkisebbek kivételével valamennyi mezőgazdasági termelőnél a „régi” 15 EU-tagállamban.
Ha a bulgáriai és romániai mezőgazdasági termelők támogatásának költségeit is bele kell foglalnunk a jelenlegi költségvetésbe, további csaknem tízszázalékos csökkentésre kerül sor.
Gyakran olvasok olyan kritikát is, hogy a gazdag földbirtokosok óriási kifizetésekben részesülnek a KAP-ból. 2002-ben az Európai Bizottság kiinduló reformjavaslatai magukban foglaltak egy egyéni gazdálkodónként juttatható 300 ezer eurós felső határt. Ezt az elképzelést megtorpedózták a legnagyobb gazdaságokkal rendelkező országokból érkező miniszterek – beleértve ugyanazt az egyesült királysági kormányt is, amely a közelmúltban elszánt kampányt indított az „eltúlzott KAP-kiadások” csökkentéséért.
Miért gondolom hát, hogy az új KAP olyan jó, védelemre méltó dolog?
Az 1970-es és 80-as évek a jelentős ártámogatás és a túltermelés évtizedei voltak. Ezzel szemben a XXI. század első évtizede a mezőgazdasági termelőknek juttatott közvetlen kifizetések korszaka, teljesen függetlenül attól, hogy mit termelnek.
Az új KAP a vidékfejlesztési politika jelentőségét is növeli, amely kiterjeszti a támogatást a vidéki gazdaság egészére, valamint innovációra és változatosságra ösztönöz mind a mezőgazdaságban, mind azon kívül.
A szubvenciókért való termelés helyett a mezőgazdasági termelők most tájékozódhatnak a legjobb piaci lehetőségek felől, és azt termelhetik, amit a fogyasztók ténylegesen igényelnek. Ahhoz, hogy hozzájuthassanak a kifizetésekhez, szigorú környezetvédelmi, állatjóléti és talajgazdálkodási előírásoknak kell eleget tenniük.
Azokon az előnyökön túl, amelyeket az EU-n belül eredményez, az új KAP segíteni fog abban is, hogy az Európai Unió teljesíteni tudja szilárd ígéretét az exporttámogatások fokozatos megszüntetésére vonatkozóan, amely oly hosszú időn át gerjesztette haragra a fejlődő országokat és a nem kormányzati szervezeteket egyaránt. Ez egyúttal fokozza a KAP kereskedelembarát jellegét, mivel az új mezőgazdasági kifizetéseink nem torzítják el a kereskedelmet.
Nagyon fontos, hogy a KAP-reform már magában foglal egy középtávú értékelést. Valamikor 2008 vagy 2009 folyamán tanulmányoznom kell a reform hatásait, és javaslatot kell tennem az általam szükségesnek ítélt kiigazításokra vonatkozóan. 2013 után pedig minden választási lehetőség nyitva áll. Ezért esik nehezemre megérteni az e tárgy kapcsán mostanában hangoztatott retorikák némelyikét. Sajnálatos módon még mindig vannak olyanok, akik nagy előszeretettel folyamodnak a KAP-ot mint valamiféle gazdasági dinoszauruszt bemutató, elkoptatott, régi közhelyekhez.
De a KAP fejlődött, és továbbra is fejlődni fog. Nagyon várom azt az időt, amikorra a vele kapcsolatos közfelfogás is fejlődésen megy keresztül, és megadja számunkra azt az elismerést, amit megérdemlünk. Az efféle elavult megközelítések makacs továbbélését látva felmerül bennem a kérdés: valóban a KAP a dinoszaurusz?

A szerző a mezőgazdaságért és a vidékfejlesztésért felelős EU-biztos

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.