A jogállami tanügy és az oktatási miniszter eljárása

2005. 08. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Canossát járnak a jogi karok dékánjai. Méltatlan helyzet: kérelmeznek Magyar Bálintnál – annál a miniszternél, aki sorra semmibe veszi a jogállam alapvető elveit –, szíveskedjék már a felvehetők számát az előre közölt normához igazítani Szegeden, Győrött és Debrecenben is. A minisztériumban megállapított ponthatárok miatt ugyanis nem tölthető ki a felvételi tájékoztatóban is megszabott keret: csak kevesebb hallgatót vehetnek fel. Így jó néhány felvételiző nem jut be az egyetemre. Három jogi kar esetében a miniszter saját jogkörében már lejjebb tette a lécet. Az ebből kimaradt jogi karok is ezt szeretnék elérni.
Felsejlik: az egyetemi emberek valami olyasmit akarnak Magyar Bálint tudomására hozni, hogy mégiscsak jogállamban élnénk. Annak a normái szerint tessék eljárni, miniszter úr, kérem! Vagy ha ez nem lenne lehetséges, mert mondjuk a normák nem egészen jogállamiak – például tálcán kínálják az önkény lehetőségét –, akkor legalább tessék következetesnek lenni. Tessék egy kalap alá venni azokat, akik oda tartoznak. A liberalizmust valamire tartó polgári demokráciákban ezt nevezik a diszkrimináció tilalmának: törvény előtti egyenlőségnek.
Körülbelül ezt mondják a jogi kari dékánok, de persze nem kifejezetten. Nincsenek abban a helyzetben, hogy számon kérhetnék az alkotmányjogi ábécé ismeretét, teljesítését. Az egyetemeknek is meg kell élniük, ehhez pedig jó lenne annyi hallgatót felvenni, amennyiről eredetileg szó volt.
Meg aztán miért feszítenék a húrt a dékánok? Azok után, hogy az Alkotmánybíróság (AB) sorra alkotmányellenesnek mondta a szakterület alapvető jogszabályait, a jogászok – vagy közülük egyesek – örülhetnek, ha a miniszter szóba áll velük. Akkor is, ha az AB határozatai s az új jogásznemzedékeket nevelő intézmények csak távoli – szakmai – kapcsolatban állnak egymással. Vannak ugyanis lélektani tényezők is: a kudarcélmény például. S mi tagadás, kudarcokban nem volt hiány az eltelt három évben. Az oktatási tárca látványos pofonokat kapott az alkotmány őreitől. A minisztérium hatókörébe tartozó jogszabályokban talált hibák az önkény és a dilettantizmus iskolapéldái.
Kezdjük mindjárt a pontszámítás módját meghatározó rendelkezéssel. A jogegyenlőséget nem, csak az esélyegyenlőséget sérti – mondta róla az AB. Határozata szerint az alkotmánysértő mulasztás kiküszöbölésére az év végéig ki kell dolgozni a megfelelő szabályokat.
Aki legalább elemi szinten szakmai elemzésnek veti alá a döntést, két dolgot mindenképpen megállapíthat: a mostani szabály egyrészt nem felel meg az alkotmányos követelménynek, másrészt jövő januártól nem alkalmazható. Ha ehhez hozzávesszük Sólyom László május 23-i megállapítását, amelyet a Mindentudás Egyetemén mondott el, teljesen világossá válik a kép. Az AB első elnöke a következőket jegyezte meg: a bírói testület kialakította a jogsértő jogszabály kiiktatásának a megsemmisítésnél kíméletesebb módját: az alkotmánysértő mulasztás kimondását. A törvényhozó ilyenkor boldog, mert nem semmisítik meg a kifogásolható rendelkezést, és a megadott határidőig örömmel kijavítja a hibát – vélte az elnök. Ez történt s történik itt is.
Nem éppen jogállami lelkületre vallott a közoktatási törvény titoktartást szabályozó rendelkezése sem. Ezt a kormányzat visszavonta, amikor a Fidesz az Alkotmánybírósághoz fordult, ám ez mit sem változtat a lényegen. Vagyis azon, amit már általánosban is tudni illenék, hogy a titok nem annak a titka, akinek azt meg kell őriznie. Az orvosi, az ügyvédi, a gyónási titok például a beteg, az ügyfél s a hívő titokban tartandó adata, információja, amit a másik fél nem fecseghet ki. A gyermek adatai, információi – a titok minden kategóriájában – a szülő titkai is, hiszen a kiskorú, életkora miatt védelemre, felügyeletre szorul. Felelősségének egy részét is a szülő viseli. Jól tudja ezt a tanügy, hiszen az iskolák nemegyszer kártérítést kérnek a szülőktől, olykor peres úton, a nem megfelelő nevelés, felügyelet miatt, ha például a diák megrongálja az iskolai berendezést. Az, hogy a szülő csak a gyerek írásbeli engedélyével szerezhessen információt a tanártól a gyermek magántitkairól – jogi abszurdum. A legfájdalmasabb a dologban mégis az, hogy a tényleges titokvédelem, a magánszféra kímélete – az előbbi mondvacsinált konstrukció szorgalmazásához képest – nem igazán érdekelte az önmagát liberális beállítottságúnak valló tárcát. Máig élő gyakorlat sajnos, hogy szülői értekezleteken az „ofő” felolvassa a diákok elfogott leveleit. A megszégyenítés – de facto – bőven belefér a szabadelvű nevelés kereteibe.
A 18–21 éves fiatalok már nem kiskorúak. Őket mégis az életkoruk miatt védendő kategóriába sorolta a büntető törvénykönyv drogszabálya. A közös iskolai kábítószerezés – a drog kínálata – bocsánatos bűn még ekkor. De nem az Alkotmánybíróság szerint. A 14–18 évesek nem hozhatók közös nevezőre a 18 fölöttiekkel – mondták a bírák. A hazai jogrendszer nem ismer ilyen, 18–21 év közötti életkori kategóriát. Ha tehát a május 31-i, már elmulasztott határidő helyett valaha pótolják a megsemmisített drogszabályokat, a jogalkotóknak figyelembe kell venniük ezt s a gyermekek védelméről szóló nemzetközi emberi jogi egyezményeket is. Amelyeket a liberálisnak mondott szabály súlyosan sértett.
Szóval a jogi karok vezetői valószínűleg el akarták kerülni, hogy a felvételi ügyében közvetlenül az alaptörvényre hivatkozzanak. Kíméljük mások érzékenységét – akasztott ember házában válogassuk meg a témáinkat. Annál inkább is, mert az alkotmányos csőd a felsőoktatást is érintette: ennek rendszerét első nekifutásra törvény helyett kormányrendelettel kívánták szabályozni. Nem sikerült: az AB előtt leverte a lécet ez a próbálkozás is.
Egyelőre tehát jobb a meggyőzési kísérlet, a kérelmezés. Már csak azért is, mert a jogászképzés felelősségteljes áttekintése, valódi intézményi reformja várat magára. A jelek szerint ezt most a nem éppen jogállami miniszteri kézi vezérlés helyettesíti. A szelekciót ráadásul a jogi fenomén Magyar Bálint végzi el, az alternatív alkotmány feltalálója. Szakmai-jogi érvekkel itt hiába próbálkoznának a jogi kari vezetők.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.