A média-közszolgálatiság európai példái

2006. 01. 18. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Genf a nemzetközi szervezetek városa, gondosan tervezett negyedeiben hemzsegnek az európai intézmények irodái. Beton-üveg székházak meredeznek a főútvonalak mentén, homlokzatukon nagy nevekkel: ENSZ, vöröskereszt és mások. A város határában, szabványos parkban helyezkedik el az EBU, a European Broadcasting Union, az európai közszolgálati rádiók és televíziók szövetségének épületegyüttese. A szervezetet a nagyközönség Eurovisionként ismeri. Évi táncdalversenye folyamatos siker, erre büszkék is, de a valóságban egy nagy múltú, gigantikus média-összefogásról van szó, amelynek teljes jogú tagjai a magyar közszolgálati intézmények (a Duna TV kivételével).
A Magyar Televízió vezetése és az MTV-t felügyelő kuratórium elnöksége decemberben tett látogatást az európai médiaszervezetben. A küldöttséget a legmagasabb szinten fogadták, csúcsmenedzserek tartottak beszámolókat.
Röviden a következő derült ki: a Magyar Televízió nem vesz részt a közös alkotómunkában. Néhány kivételtől eltekintve egyszerűen nincs kapcsolata a hazai tévének az EBU-val a műsorkészítésben, a koprodukciókban, a programcserékben és a technikai együttműködésben. Kimaradunk az innovációból, a médiakonvergencia kihívásaira válaszokat kereső kutatásokból. Minden közös európai műsorfolyamról csak a híradásokban hallunk, sem kezdeményezői, sem résztvevői nem vagyunk a közös műveltségre épülő, a kontinentális kultúrkincset feldolgozó, intelligens szériáknak.
Miről is maradunk le? Nézzünk néhány példát, egy vastag dossziéból idézek: a már említett dalfesztiválra évek óta nem küldünk magyar énekest, a 2006-os athéni versenyre sem. A méltán híres rajzfilmstúdióink nem kapcsolódnak be az animációs együttműködésbe, csak néhány cím ízelítőül: Klumpies a kisgyerekeknek, Pitt and Kantrop a nagyobbaknak, Tom az ifjúságnak. A történelem természetesen nagy hangsúlyt kap, egymást követik a grandiózus tévéfilm-feldolgozások: elkészült a Mária Terézia életét látványosan bemutató sorozat, a felvételeket Bécsben, Prágában, Frankfurtban és Pozsonyban forgatták. Már bemutatták a Vöröskereszt alapítójának, Henry Dunant-nak életfilmjét, s áldoztak egy kétrészes mozit az orosz származású genfi hölgynek, Isabelle-nek, aki a múlt század elején környezetvédőnek állt, és az algériai sivatag természeti és humán értékeit igyekezett felmérni és ismertté tenni. Külön kell szólni a dokumentumfilmekről. Négyszer hatvan percben forgatták az Európai férfi nyomában című sorozatot, melynek bevezetője szerint a szerzők a „teremtés koronáját” mint veszélyeztetett fajtát mutatják be. Az egyes epizódok címe: A férfi szerelme, A férfi mint apa, A magányos férfi, A férfibűnök. Tabu címmel hatdarabos kollekció mutatja be a különcnek tűnő, speciális európai szokásokat. Háromszor negyvenöt perc számol be az agykutatás modern műhelyeiről.
A legfájóbb talán, hogy az élő körkapcsolásos műsorokból is hiányzunk. Nagy esemény lesz például ebben az esztendőben a Mozart-év. A komponista születésének kétszázötvenedik évfordulóján 24 órás élő Mozart-műsorfolyamot szerveznek, a 2000-es jubileumi Bach-programhoz hasonlóan. Ide kapcsolódik a fiatal muzsikusok versenye, amit most Bécsben rendeznek a Mozart-év részeként. Először szervezik meg a fiatal táncosok vetélkedőjét a nagy európai operaházak vezetőinek bevonásával.
Az ókori világ hét csodájának parafrázisaként a mai világ hét tüneményét mutatják be az angol televíziósok a közreműködő országok művészeivel, tudósaival közösen. A City Folk az európai nagyvárosok betelepülőinek, menekültjeinek szubkultúráját térképezi fel, szembenézve a megapoliszok demográfiai realitásával. Ez a néhány, éppen csak példaként említett és a teljes kínálatot messze nem tartalmazó műsorcím is jól mutatja, hogy az európai közszolgálati médiumok szövetsége képes alternatívákat állítani a nemzeti televíziók vezetői elé. Koncepcióban, felfogásban, ötletgazdagságban egyaránt. Az itthon folyó közszolgálati televíziózás körüli vitákban érdemes lenne megfontolni: talán többet segítene a közmédiumok funkciójának megfogalmazásában és kiformálásában a nemzetközi szervezetekben való aktív magyar részvétel, az alkotó együttműködés más televíziókkal. Úgy vélem, drágán megrendelt tanulmányok (éppen százhúszmillióért készít valamely kollektíva egy sokadik médiatörvény-tervezetet az ORTT megbízásából) helyett a nemzetközi együttműködést kellene szorgalmazni, különösen akkor, ha megvannak hozzá a kimunkált keretek, a jogi és szervezeti feltételek.
A kérdés csak az: alkalmas lehet-e, képesnek mutatkozik-e a Magyar Televízió mai vezetése a nemzetközi tendenciák és kulturális koprodukciók kihívásainak megfelelni? Találkozhatunk-e rövidesen az európai közös műsorfolyamokkal a hazai nemzeti televízió csatornáin?

A szerző informatikus

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.