Adósságcsapda és államcsőd

Rockenbauer Antal
2006. 01. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A diagnózis még jó is lehet, de a beteg belepusztulhat a javasolt terápiába. Röviden így lehetne öszszefoglalni a Bokros Lajos által megfogalmazott neoliberális reformok várható következményeit. Nemzetközi fórumok figyelmeztetései, mértékadó ügynökségek romló minősítése érte az országot a költségvetés aggasztó hiánya miatt. Ezért kérte meg a Magyar Nemzet újságírója Bokros Lajost, a Horn-kormány egykori pénzügyminiszterét, hogy fejtse ki véleményét az államháztartás reformjának szükségességéről (2005. november 14.). Az interjú fő erénye a szókimondás, mert az egykori miniszter legalább nem beszél dübörgő gazdaságról, amit nálunk legfeljebb az itt megtelepedett multinacionális vállalatok hoznak létre, köszönhetően a hazai alacsony bérszínvonalnak és az adózási könnyítéseknek. Ebből ugyan az államháztartásnak vajmi kevés haszna van, viszont a regnáló politikusoknak ez jó alkalmat ad a dicsekvésre. Az egésztől az embernek a kisegér jut az eszébe, amikor együtt kel át a hídon a nagy elefánttal, és büszkén mondja neki: hallod, hogy dübörgünk?
Bokros diagnózisával aligha lehet vitatkozni, amikor kijelenti: „…komoly és átfogó szerkezeti reformokra van szükség. Magyarország nem bírja el, hogy 3-4 százalékos növekedés mellett évi 6-7 százalékos legyen a hiány.” A megoldást az államháztartás hiányának látványos csökkentésében és az állam újraelosztó tevékenységének radikális leszorításában látja. Ezek az elképzelések is helyesek lehetnek, de hiányzik két fontos tényező számbavétele. A kiadási oldalon növekvő mértékben hordozzuk az óriásira duzzadt adósságszolgálat terheit, melynek eredete a rendszerváltást kikényszerítő adósságcsapda volt. Másrészről a térdre kényszerített, egymással versenyben álló volt szocialista gazdaságok a működő tőke megnyeréséért folytatott harcban olyan egyenlőtlen feltételek mellett fogadták be a multinacionális tőkét, hogy annak profittermelő képességét nem terhelik a munkaerő újra-előállítási költségei, magyarán szólva: a multiknak az adókönnyítések miatt csak minimális mértékben kell hozzájárulni a szükséges egészségügyi és oktatási költségekhez, ami ily módon az állam és önkormányzatok terhe marad.
Lássuk akkor a Bokros által javasolt terápiát! Bokros ódzkodik a lefaragás szótól, mert nem tartja helyesnek az oktatási és gyógyítási kiadások lefaragását, csak átcsoportosításról beszél: a költségvetés kevesebbet, az állampolgárok többet áldozzanak ezekre a célokra! Ez megoldható lenne, ha az állami elvonások csökkentése a szükséges mértékben növelné az állampolgárok jövedelmét. Ilyen mértékű adócsökkentés viszont nem képzelhető el, mert jelenleg az ország adósságszolgálati terhei a személyi jövedelemadó egészét elemésztik. Az áfa további csökkentése sem realitás a jelentős deficit miatt. Végeredményben tehát jelentősen növekednének a lakosság terhei.
Bokros a társadalmi igazságosságot is emlegeti reformelképzeléseivel kapcsolatban, mert az állampolgárok a gyógyításra, a felsőoktatásra fordított kiadásaik fejében nagyobb választási szabadságot kapnának, és javulna a közszolgáltatás színvonala. A jelenleg alulfizetett orvosok esélyeit úgy látja, hogy a jó orvos akár tízszer többet is kereshet majd, a rosszak pedig munkanélküliek lesznek. Ki határozza meg azonban, hogy ki a jó és a rossz orvos? A liberális modellben nyilván a piac. Azok a kórházak, azok az orvosok, akik a fizetőképes elit gyógyításával foglalkoznak, lehetőséget kapnának a fejlesztésre, és luxusellátásban részesíthetnék pácienseiket, de mi lesz azokkal a rendelőkkel, orvosokkal, akik a szegényebb vidékeken működnek, és ott próbálják legjobb tehetségük szerint ellátni a betegeket? A Központi Statisztikai Hivatal által frissen elkészített statisztikai felmérés szerint óriásira nőtt a leszakadás az ország gazdagabb és szegényebb települései között. Az átlagos jövedelem egyes jól menő Pest környéki településen hatvanszor nagyobb, mint a legszegényebb szabolcsi vagy baranyai falvakban; a munkanélküliségi mutatókban a szakadék még nagyobb: az arány már elérheti a százat is. Nem nehéz előre látni, hogy a leszakadó régióban dolgozó orvosok lesznek a rosszak, akik majd gyarapítják a munkanélküliek táborát, vagy ha tudnak, elmenekülnek a prosperáló városokba. De mi lesz a szegény települések betegellátásával? Ez a kérdés már kívül esik a nagy ívű reformelképzeléseken.
Hasonló lenne a helyzet az oktatás területén is, ha a minőségi képzés csak a tehetősek kiváltsága lenne, míg a szegény rétegek nem juthatnának be a fizetős oktatási intézményekbe. Ez lezárná az utat a szegény települések fiataljai előtt, és biztosítaná, hogy az elit önmagát termelje újjá. Gondolt azonban Bokros azokra is, akik nem rendelkeznek majd piacképes szaktudással: nekik ajánlja az önkormányzatok által szervezett közmunkákat.
Bokrosnak radikális elképzelése van a nyugdíjreformról is, hogy ne politikai populizmus, parlamenti szócsaták döntsenek az emelés mértékéről. Legyen mindenkinek egyéni számlája! Akinek állandó, jó jövedelme van, megtakarításaival hizlalhatja egyéni számláját, és biztosíthatja jólétét a nyugdíjas korban is, a többiek, a mostani és jövőbeni kisnyugdíjasok, meg vessenek magukra, miért nem takarékoskodtak jobban. Ezt kívánja a társadalmi igazságosság is.
Az interjú nem érinthette a repülőtéri privatizáció kérdését, mert az csak később lett a politikai ütközetek színtere, de Bokros véleménye nem lehet kétséges, hiszen csomagjának egyik fontos követelménye volt, hogy a privatizációs bevételeket csak az államadósság törlesztésére szabad fordítani. A törlesztésre költött milliárdok azonban csak átmenetileg enyhítik a költségvetés helyzetét. Az állami költségvetés olyan, mint a lyukas hordó, hiába töltik fel bevételekkel, mert a tátongó lyukakon minden elfolyik. A legnagyobb lyuk az adósságszolgálati teher, ehhez járul az előnytelen gazdasági szerkezet miatt kialakuló jelentős külkereskedelmi deficit. Először a lyukakat kellene betömni, mozgósítani a társadalmi erőtartalékokat a gazdasági szerkezetváltásra, aminek nélkülözhetetlen eleme a jobb szakképzés, az egészségesebb társadalom. Eladhatjuk hazánk összes gyárát, összes erőművét, az utolsó darab földet is, ha a forrásokat csak az adósság törlesztésére fordítjuk a gazdaság versenyképességének javítása és a hazai tőke felvirágoztatása helyett, akkor az adósság csapdájából sohasem fogunk kijutni. Végül csak egy lehetőség marad: vállalni a krízist, a nagy megrázkódtatást a bejelentett államcsőd miatt. Vagy hagyni, amíg a csőd fokozatosan maga alá temeti a nemzetgazdaságot.

A szerző egyetemi tanár

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.