Az Európai Unió kétarcúsága

Tanka Endre
2006. 01. 16. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A neoliberális dogma szerint a világgazdaság tágulásával kifejlődött globalizmus az emberiséget új kihívások elé állítja, amelyekre csak az összefogás adhat választ: a népességrobbanás, a világélelmezési válság, a nyomor, a terrorizmus stb. csak közösen, regionális és nemzetközi erőkkel kezelhető. A drámai változás úgymond, illúzióvá teszi a nemzetállamot. Nem csak alkalmatlansága miatt (önmaga erőtlen és súlytalan a feladatokhoz), de főleg azért, mert intézményi léte és elavult funkciói gátolják az egységes nemzetközi cselekvést. Miért idézzük ezt a köztudatba sulykolt, hamis tételt, ha annak már leleplezése is jórészt közhelyszerű? Több oldalról bizonyított, hogy a fenti globális folyamat mozgatója a nemzetek fölé nőtt tőkeerő, amely uralmát nem korlátozza a gazdaságra, hanem azt a politikai állam birtoklásával terjeszti ki az egész társadalomra. A valóság feltárása a nemzetállam mai megmérettetésénél sem tekinthet el a torzító tükrözés – a hamis ideológia – és az intézményi lét egymást tagadásától. Mi a helyzet e téren az Európai Unióban?
Az önálló államiság klasszikus (vesztfáliai) fogalma három együttes ismérvet ötvöz: a saját terület, a népesség és a főhatalom létét. Az utóbbi az EU egyik tagállamát sem jellemzi, hiszen azt az unióra mint szövetséges államra ruházták át. Ugyanez van a szuverenitás másik döntő eleménél, az államterület feletti önrendelkezésnél is? Távolról sem. Bár meghökkentő, de az EU 25 tagállama – a közösségi jog által szentesített – kétféle, merőben ellentétes tartalmú államjogi státusba tartozik: sarkítva a szuverének, másrészt az önrendelkezéstől megfosztottak közé.
Az egyik csoport – a régi tizenötök és Málta – megőrizte államterületi integritását az unióval szemben úgy, hogy tulajdonviszonyaiból kizárta a közösségi beavatkozást, jogilag az EU joghatóságát. (Lásd a Római Szerződés – RSZ – 295. cikkét: a szerződés (RSZ) nem érinti a tagállamokban fennálló tulajdoni rendet.) A másik tömb az új belépőkből áll, akiknél viszont az EU kizárta önrendelkezésüket a saját államukat alkotó területre (földre). Magyarország is ide tartozik. Csatlakozása egyik feltétele lett, hogy – rövid átmeneti idő után – lemondjon a saját területét alkotó földről való önrendelkezéséről.
Alkotmányosan e lemondást az uniós jog két intézménye szavatolja. Egyik az elsőbbségi doktrína: a közösségi jog a tagállami jog felett áll, azt a tagállam feltétlenül köteles végrehajtani, érvényét nem vitathatja, értelmezésére is csak az Európai Bíróság jogosult. Másik az uniós jognak az új tagállam földterületére irányadó szabálya. Ez a kiterjesztő jogértelmezésből ered: jogilag a (bármely rendeltetésű) föld tőkének minősül, így tulajdona és használata osztja annak jogi sorsát. Mivel az EU legfőbb vívmánya a tőke szabad mozgása, amely alkotmányosan is maga alá rendeli a többit (az áruk, a szolgáltatások és a személyek szabad mozgását), a földre az RSZ 56–57. cikkeit kell alkalmazni. Ezért nemcsak a tőke, hanem a föld szabad áramlásának (mobilitásának) bármely korlátozása is tilos mind a tagállamok, mind más országok viszonyában.
Mi a kétféle jogalap – az RSZ 295. és 56. cikk – döntő különbsége a régi és új tagállamok földjének sorsában? A tizenötök és Málta önrendelkezését az RSZ nem csorbítja: uniós külföldinek csak a nemzeti elbánást kell megadniuk. A belső jog így csaknem kizárja a külföldi földtulajdonszerzést, mert az agrár üzemszabályozás szigorú feltételeket szab a gazdálkodónak. (Letelepedettség, személyes földművelés, szakképzettség, birtokmaximum stb.) A nemzeti önrendelkezést őrző birtokpolitika évtizedek óta sikeres: a tizenötök éves földforgalma a földalap egy százalékát sem éri el, amin belül a külföldi földszerzés elenyésző. Ellenben az RSZ 56. cikke nemcsak az állam területi önrendelkezését zárja ki, hanem – a nemzeti elbánáson túl – nemzetközi kiváltságot követel a tőkeszabadságnak. (Lásd az Európai Bizottság jogértelmezését: a tőke szabad áramlásának mind a diszkriminatív, mind a nem diszkriminatív korlátozása tilos.) Az intézmény egésze még hatályba sem lépett, de földviszonyaink másfél évtizedes története bizonyítja, hogy e rendezés a földtőke eredeti, külföldi elsajátítását szolgálja.
A tőkeszabadságnak az idegen állam földjére is kiterjesztett, feltétlen elsőbbséget és uralmat szavatoló igénye a közösségi jogon belül durva jogfosztás az EU új tagjai terhére. Emellett szöges ellentétben áll a külföldi tulajdonszerzés nemzetközi gyakorlatával. Ennek mindhárom modelljét az állam szuverenitása határozza meg. Ahol az teljes, a föld csak az államé (a koronáé) lehet (így a brit, a holland, az izraeli jogban), míg a földpiac igényeit a tartós vagy örök (haszon)bérlet elégíti ki. Máshol a föld forgalomképes, de csak az állampolgárok javára. (Így az USA-ban Alabama, Iowa, Minnesota, Missouri kizárja a külföldi földtulajdont, Indiana és Nebraska pedig azt csak öt évre engedélyezi. A kanadai Alberta és Manitoba azt kilenc hektárra korlátozza.) A másik modellnél az állam a szuverenitása önérdekű korlátozásával él: földpiacát nem zárja el a külföldiektől, de azok csak a szigorú kölcsönösség és viszonosság esetén vehetnek földet, ha ugyanezt a vevő állama is szavatolja az idegen állampolgárnak. (A jogállamok zöme és az EU tizenötök.) A harmadik modellnél már nincs állami szuverenitás: az formális, vagy megszűnt, helyette a tőkeérdekek az államot a külföldi földtulajdonszerzés korlátlan biztosítására kényszerítik. A világban e modell a régi és új gyarmatokra jellemző.
Mivel jár – címszavakban – a magyar földre az állam önrendelkezésének megszüntetése? Létfeltételeinknél a közérdek megsemmisítésével. Nincs többé közhatalom, amely tehetne a nagybirtokrendszer visszaszorítása, a vidék és az életminőség megőrzése, a drámai népességfogyás megállítása, a – globális éghajlatváltozással járó – milliós tömegű, idegen beözönlés kezelése, a földvesztés okozta kulturális és társadalmi bomlás megelőzése, a magyarság etnikai felmorzsolásának fékezése érdekében. Olyan jövőkép ez, amely rövid történelmi távon belül is felszámolja nemzeti megmaradásunk esélyeit.
Az EU kétarcúsága, a centrum és a periféria tőkeérdekeknek alávetett szembeállítása, a keleti térséget sújtó kettős mérce, így mezőgazdaságuk elsorvasztása, gazdáik másod- vagy negyedrendű polgárként kezelése stb. már a keletiek közös sorsa, amely azonban túlélhető. Nem így a földkérdés. Az EU – hallgatólag, polgárait meg sem kérdezve – a kétféle jogalapot, a földre az állam önrendelkezését, másfelől annak kizárását a birodalom tartópillérének szánta. Jogilag ez szilárd, végleges és átlátható alapállás: a tizenötök földjüknél nem vetik magukat alá az RSZ 56. cikkének, mert a rendezésnek nincs visszamenő hatálya, amúgy is az EU beavatkozását földviszonyaikból alkotmányosan kizárták. Emellett minden állam egyénileg szerződik az unióval (lásd a 2004-ben belépett, parányi Málta szuverenitása megőrzését), így a tizenötöknek semmi közük hozzá, hogy a keleti belépők lemondtak szuverenitásukról. A kettősség azonban a földügyben a jogegyenlőség feladását és az alapérdekek olyan ütközését intézményesíti, amit az EU rendszere – megfelelő kiigazítások nélkül – még középtávon sem viselhet el. Hogy is jöhetne szóba – legalább együttélési minimumként – a szolidaritás, az együtt, egymásért lejáratott szólama, miközben az EU gazdag országai (amelyek közül 1945 előtt néhány a világ gyarmatbirodalmának 80 százalékát uralta) megőrzik földjükre a nemzetállami szuverenitást, hogy tőkéseik az attól megfosztott, gazdaságilag tönkretett keleti tagállamokat – földjük megszerzésével is – gyarmati sorba taszítsák?
Ha 2006 a hazai politikában a változások éve lesz, úgy a társadalmi cselekvésnek elsőként itt, a föld- és génügyben kell intézményi megoldást találni. A politikai döntéshozót pedig annak nemzeti érdekű érvényesítésére kényszeríteni.

A szerző az MTA doktora, tanszékvezető egyetemi docens

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.