Egyház a modern világban

Érszegi Márk Aurél
2006. 01. 05. 23:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Római Kúria munkatársainak tartott szokásos év végi kihallgatás során XVI. Benedek pápa a 2005-ös esztendő kiemelkedő, mély üzeneteket hordozó eseményeit értékelte. Ezek között szerepelt természetesen II. János Pál halála, a kölni ifjúsági világnap és az októberi püspöki szinódus. Érdekes módon azonban a pápa felhasználta az alkalmat, hogy lezárásának 40. évfordulója kapcsán hosszan elemezze a II. vatikáni zsinat hatásait.
Már megválasztása előtt sokan aggatták Ratzingerre a konzervatív jelzőt, szemére vetve, hogy bár a zsinat idején az újítók közé tartozott, később erősen konzervatív fordulatot vett. Vatikáni hivatalának jellege is erősítette ezt a képet, hiszen a Hittani Kongregációnak az a feladata, hogy a hit „hitelessége” felett őrködjön. Pápai székbe emelkedésekor felerősödtek a hangok, miszerint nemhogy egy III. vatikáni zsinatot nem fog tartani, de visszakanyarodik az I. vatikáni zsinat szelleméhez. Pedig Joseph Ratzinger személyében a II. vatikáni zsinatot meghatározó generáció utolsó nagy formátumú személyisége került a katolikus egyház élére.
Ha a zsinatot nem túlzás egyfajta forradalomként értékelni, azt is el kell ismerni, hogy mint az ilyenkor elő szokott fordulni, a forradalom túllépett elindítóinak szándékain. Néha nem kívánt következményei is lettek, ugyanis voltak, akik túllőttek a célon, azaz a zsinati atyák szándékain messze túlmutató változtatásokba fogtak az egyházban. Ennek tudható be, hogy a hatvanas-hetvenes években a nyugati országok katolicizmusa hatalmas válságon ment keresztül: drámaian esett a papi és szerzetesi hivatást választók létszáma, sok volt a pályaelhagyó pap, a liturgikus reformmal sok értékes elemet is kisöpörtek a szertartásokból, mint „középkori maradványt”. Ezzel szemben a kommunista diktatúra által elnyomott egyházakban a zsinati tanítás teljes megvalósításának kezdete a kilencvenes évekig váratott magára. Megint más volt az Európán kívüli világ hozzáállása, ahol a kereszténység változtatható elemeit kellett az ottani hagyományos kultúrákhoz igazítani az örök tartalom minél teljesebb elfogadása érdekében.
Erre jött II. János Pál, akinek egyház-politikai programja nem volt más, mint a zsinat határozatait végrehajtani, szellemiségét átültetni az egyház gyakorlatába. Akik nagyon „elszaladtak” a reformokkal, azok Wojtyla pápaságát egyenesen reakciósnak bélyegezték. Az ő szemszögükből valóban úgy is tűnhetett, hiszen a pápa a nagy változások által kiváltott kilengéseket kívánta korrigálni. Amikor a kilencvenes években Carlo Maria Martini milánói bíboros említést tett arról, elérkezett volna az ideje egy III. vatikáni zsinatnak, a szentatya határozottan kijelentette, hogy előbb még a második eredményeit kellene gyakorlatba ültetni. Még végrendeletében is kitért a kérdésre: „Meggyőződésem, hogy az új nemzedékek még sokáig meríthetnek azokból a kincsekből, amelyeket a XX. századnak e zsinata ajándékozott nekünk… Rá kívánom bízni ezt a nagy örökséget mindazokra, akik most és a jövőben arra kapnak meghívást, hogy azt megvalósítsák.”
Joseph Ratzingernek a II. János Pál-i életműben meghatározó szerepe van, előde megnyilatkozásai nagyrészt az ő gondolatait is tükrözik. Már pápaként ezért is fogalmazhatta meg a lengyel televíziónak adott interjújában: „Lényegi és személyes küldetésemnek tekintem, hogy ne sok új dokumentumot bocsássak ki, hanem azon legyek, hogy ezeket a dokumentumokat (tudniillik elődje tanítását – É. M. A.) befogadják, mert azok hatalmas kincset alkotnak, a II. vatikáni zsinat hiteles értelmezését adják.” Nagyon fontos, amit ezzel kapcsolatban II. János Pálról mond: ő a zsinat embere volt, értette annak szellemét és betűjét, és tanításával „értésünkre adja, mi az, amit a zsinat akart, és mi az, amit nem akart”. Karácsonykor XVI. Benedek egyenesen az őt hallgató vatikáni vezetőknek és tisztviselőknek szegezte a kérdést: „Mi lett a zsinat eredménye? Helyesen fogadták-e be tanítását?” Szerinte a zsinat recepciója, azaz befogadása és megvalósítása meglehetősen nehezen zajlott, mert két ellentétes értelmezési mód vitázott egymással. Az egyik a korábbi időszakhoz képest törésként értékelte a zsinatot, a másik annak folyamatos reform voltát hangsúlyozta. Az első „zavart támasztott”, a másik „csendben, de egyre láthatóbb módon gyümölcsöt hozott, és hoz ma is”.
Voltak – folytatta értékelését a pápa –, akik szerint a zsinat csak a kezdet lett volna, ők az ott elfogadott szövegeket kompromisszumok eredményének tartották, és betűjük helyett azok „szellemét” tartották követendőnek. A zsinatot egyfajta alkotmányozó gyűlésnek tekintették, miközben – figyelmeztet – az egyház alkotmánya Istentől van, a püspökök annak csupán kezelői. Ezzel szemben a reformer értelmezési mód szerint a zsinat feladata az volt – XXIII. János szavaival –, hogy az örök és változatlan tanítást, a hitletéteményt korunk igényeinek megfelelő módon mutassa be. Az új megfogalmazás azonban csak úgy születhet meg – emlékeztetett XVI. Benedek –, hogyha azt megelőzi a hit elmélyültebb megértése. A megértés pedig megkívánja annak életre váltását.
Vittorio Messori, aki több mint húsz éve Beszélgetés a hitről címmel adott ki Ratzingerrel interjúkötetet, most úgy kommentálta a pápa szavait, hogy az a haladó vagy reakciós kategóriákkal szemben egy reformer hozzáállása. Állítólag Ratzinger egyik kedvenc egyházhasonlata a lombos fa: gondozni kell, hogy zöldelljen, de tudatában kell lenni, hogy az életerőt a gyökereiből meríti. XVI. Benedek is így utasítja el a „gyökerek” levágását, azaz a zsinat töréspontként való értelmezését, és helyezi előtérbe a reformer értelmezést, miszerint az egyház változatlan alapokon nyugvó, folyamatosan változó valóság. Mostani beszédében ugyanakkor elismerte, a zsinatot követően támadt némi zűrzavar, de az alapelvek ekkor is érintetlenül maradtak.
A zsinat egyik fő feladata volt, hogy meghatározza az egyház és a modern világ új kapcsolatát, ugyanakkor XVI. Benedek szerint nem pontos az a megfogalmazás, hogy az nyitást jelentett a világ felé. Az egyház és a modern kor kapcsolatai „problematikusan indultak” – fogalmazott a pápa. Az egyház hite a radikális liberalizmussal és a fejlődő természettudományoknak az egész valóság értelmezését kisajátító törekvésével találta szemben magát, amely fölöslegessé akarta tenni Isten létezésének kérdését. Ezek a modernizmus éles elítélését váltották ki a XIX. század egyházából. Így például IX. Pius pápa határozott nemet mondott az Itáliát egyesítő politikusok által hangoztatott „szabad egyház a szabad államban” elvére is, elsősorban azért, mert mint kiderült, azt úgy értelmezték, hogy az egyházat „megszabadították” a működését lehetővé tevő tulajdonának nagy részétől. Érdekes párhuzamként ma XVI. Benedek hasonlóképpen utasítja el ezt a liberális elvet, amit most úgy értelmeznek hangoztatói, hogy az „államtól szabad” egyház egyben „szabad legyen” társadalmi befolyásától, vagyis attól a közegtől, amelyhez küldetése szól.
Idővel kiderült – folytatta értékelését a pápa –, hogy állam és egyház kapcsolatának van más modellje is, mint ami a francia forradalomban született: Amerika megmutatta, létezhet olyan modern világi állam, amely nem közömbös az értékekkel szemben, és a „kereszténység által megnyitott forrásokból” meríti erkölcsiségét. A közben kibontakozó keresztény társadalmi tanítás működő alternatívát képes nyújtani a liberális és a marxista államelméletekhez képest. A természettudományok pedig kezdték belátni saját határaikat, amelyek nem teszik lehetővé, hogy a valóság kizárólagos értelmezői legyenek. Az egyház és a tudomány világa így – nem először a történelemben – ismét fokozatosan nyitni kezdett egymás felé.
Ennek megfelelően a II. vatikáni zsinatnak végül három alapvető kérdéskörre kellett feleletet találnia. Újragondolni a hit és a modern tudományok kapcsolatát, új módon meghatározni az egyház és a modern állam viszonyát, s végül újrafogalmazni a keresztény hit és a többi világvallás – köztük első helyen a zsidóság – kapcsolatát.
Ez utóbbi a vallásszabadság témájához tartozik, amelyről a zsinat Nostra aetate címmel külön határozatot hozott. Azt szokták hangoztatni, az egyház ekkor „végre elismerte” az embereknek ezen alapvető jogát. Benedek pápa azonban figyelmeztet, ha a vallásszabadságot úgy értelmezzük, hogy az ember képtelen megtalálni az igazságot, akkor az a relativizmusba fullad. Ezt pedig nem fogadhatja el az, aki hisz abban, hogy Isten igazsága megismerhető. A vallásszabadság jelentősége a pápa szerint az, hogy az igazságot nem szabad kívülről rákényszeríteni az emberre, azt benső meggyőződésből kell magáévá tennie. Nem újdonság ez az egyház hozzáállásában, hiszen az őskeresztények a vértanúságot a vallásszabadságért is vállalták, amikor nem voltak hajlandók a római államvallásnak engedelmeskedve a császárt imádni.
Örök igazságok a mai ember számára értelmezhető módon. Ez XVI. Benedek szerint is a II. vatikáni zsinat eredménye, aminek megvalósításán továbbra is dolgoznia kell. A modern világgal való párbeszéd nem jelenti azt – figyelmeztette ugyanakkor munkatársait a pápa –, hogy eltűntek volna az ellentétek az egyház és a világ között, hiszen az emberi esendőség változatlan, az egyház pedig továbbra is botránykő a világ szemében.

A szerző Vatikán-szakértő

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.