Budapest újraegyesítésére várva

Pest, Buda és Óbuda egyesítésének, Budapest deklarált születésének évfordulója nem volt kerek, rendkívüli évszám. Rendkívüli viszont a helyzet, a város állapota. Budapest ma egy széthullott, hihetetlen feszültségekkel terhelt város, amelyben rengeteg szenvedés, lemondás, harag halmozódott fel. Ma újból szükség van a város egyesítésére, mert a főváros az élhetőség és a működőképesség határán van.

László Tamás
2006. 02. 03. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Felborult az idő- és energiamérleg
Végzetesen felborult a város idő- és energiamérlege: az utazás egyre nehezebb és drágább. A tömegközlekedés sorvad, szinte nincs fejlődés e téren. Az autóforgalom elviselhetetlen, a forgalmi dugók állandósulnak, a parkolás egyre költségesebb. Az európai nagyvárosokban már véghez vitt közlekedési fordulat Budapesten még gondolatcsíra formájában sem létezik. A közlekedés válsága annak az általános kommunikációs válságnak a leképződése, ami az egész társadalmat áthatja, erősítve az individualizációt, az atomizálódást. Több százezer ember hagyta el – elsősorban a városi körülmények súlyos rosszabbodása miatt – Budapestet. Ráadásul ezek a családok, emberek azok, akik energiát, erőt, életet tudtak volna lehelni ebbe a városba, lévén ők fiatalok, gyermekes családok, amelyek jelenléte alapvető lett volna a város megújulása érdekében. De ugyanők mégis ezer szállal kötődnek a városhoz, a munkahelyük a legtöbb esetben itt van, a város infrastruktúráját használják. Adót viszont az agglomeráció fejlődő városaiban, falvaiban fizetnek. Azért is hagyják el sokan a fővárost, mert a devianciák terjedése, a gyermekek és a fiatalok otthontalansága a városban egyre súlyosabb. A mai Budapest sommásan család- és gyermekellenes. E két folyamat – a kiköltözés felerősödése és a város élhetetlenné válása – együtt mozog, egymást erősíti.
A széthullás biztos jele az is, hogy a belső városrészek rohamosan pusztulnak, a hajdani kereskedelmi zónák (Rákóczi út, Nagykörút, Kiskörút üzletei) tönkrementek, tartalmilag kiüresedtek. Néhány, szinte véletlenszerűen, hősies helyi áldozattal létrehozott, egymással viszont nem szervesülő körzet kivételével a belső városrészek közterei élettelenek, szinte menekülésre késztetők. Este hét óra után még a budai Várban sincs élet, a városban csak néhány alternatív vagy underground szórakozóhely vonz látogatókat. Ezekre viszont nem lehet egy egész metropolis életének fellendítését rábízni. Az élet, a családos, valódi közösségi élet számára nincs hely itt, ebben a városban. Ehelyett Budapest sok területét egyre inkább a félelem igazgatja. A bezárkózás, a védekezés számos jelét látjuk szerte a városban: rácsok belül, tömör kerítések kívül.
A nagy szocialista lakótelepek, amelyek szinte körülfogják a várost, magukra hagyottak. Az itt élőknek elegük van a rekonstrukció folyamatos ígérgetéséből. Lakókörülményeik folyamatosan rosszabbodnak, a közüzemi díjak állandó emelésével súlyosbítva. A fővárosi és a helyi önkormányzatok meg sem kísérelték felszámolni a lakótelepeken a közösségi élet deficitjét. A barna zónákkal – a volt, ma a város belső részébe került iparterületekkel – kapcsolatban nincs a fővárosnak átfogó koncepciója. Ezek sorsa a legtöbb esetben spekulációs támadások szerint alakul: vagy lakóparkok, vagy bevásárló- és szórakoztatóközpontok lesznek itt. A bevásárlóközpontok akadálytalan tér- és időhódítása számos körzet és ezzel együtt foglalkoztatási rendszer halálát okozta. Ezek az új shoppingkörzetek időlegesen biztosítanak még munkahelyet a városban, de megfigyelhető a valóban termelő – és sok esetben környezetbaráttá tehető – ipari, feldolgozó- szektor városon kívülre, az agglomerációba vagy még azon is kívülre húzódása. A mai, viszonylag alacsony munkanélküliség néhány év, évtized múlva könnyen megváltozhat, mivel a fővárosnak nincs átfogó foglalkoztatási koncepciója.
A kertvárosokban ma már kertek sem nagyon vannak, és a kertvárosi életmód is sorvadóban van. A sűrítés igénye és a telekspekuláció érdekében a kertvárosi családi házak helyett vagy között egyre-másra jelennek meg a társasházak, amelyekhez a gondozott kertek helyett nagy felületű parkolók épülnek. A kertvárosokat hajdan jelentős és példamutató közösségi akarat hozta létre. Ma az elzárkózás vészes jeleit látjuk az utcavonali tömör kerítésekben, az „én házam, az én váram” szemlélet terjedésében, a közterületek gondozatlanságában, az utcai fasorok pusztulásában.
A rendszerváltozás óta folyamatos a súlyos vezetési és bizalmi válság a fővárosi és a kerületi vezetők, illetve a fővárosi és a környező Pest megyei falvak és városok vezetése között. Talán emiatt, a vezetési és bizalmi válságot kihasználva jöhetett létre az a plazagyűrű Budapest körül, amely a főváros határára települt, szinte fojtogatva a várost, lepusztítva a régi nagy- és kiskereskedelmi hálózatot. Olyan ez, mint amikor egy gyerek kihasználja szülei ellentéteit, kijátssza őket egymás ellen, és saját magára, személyiségfejlődésére nézve is káros, kóros előnyöket csikar ki a szüleiből. Ez a vezetési és bizalmi válság eredményezi, hogy a főváros közlekedési helyzete jottányit sem javult. Nem jött létre a budapesti közlekedési társulás, nem létesült új metróvonal – a fővárosi vezetésnek az ellentétek élezése mindig fontosabb volt, mint a tényleges építés.
Veszélyeztetett parkok, zöld területek
A fővárosi és a kerületi kezelésben lévő közterületek gazdátlanok, az egységes gazdaszemlélet hiánya kiütközik a közparkok gondozatlanságában, a szemét uralmában, hogy a környezetvédelem háttérbe szorul. Legfőképpen pedig abban, hogy a zöld felületi rendszer védelme néhány nagyon szem előtt lévő körzet kivételével másodrendű szempont volt; fejlesztése, kiteljesítése, ökológiai rendszerré alakítása egyáltalán nem történt meg. Ez különösen fájdalmas azért, mert Európa nagyvárosaiban a parképítés reneszánszát éljük. Az európai fővárosokban szinte évente születnek Városliget-méretű parkok, nálunk viszont a Városliget is tönkremegy. Egyedül az Orbán-kormány idején épültek parkok (központi forrásból) a fővárosban: a Millenáris az egyik, az Erzsébet téri park a másik, a Nemzeti Színház környéki a harmadik. Mindegyik támadások kereszttüzében valósult meg; ma is veszélyeztetettek. Ugyanez vonatkozik a budai hegyvidékre, annak védelmére, sőt használatára is. Sorvad a város környéki kirándulás kultúrája, a szemétlerakó helyek viszont szaporodnak.
Szabadsághiányos urbánus közösség
Minek a jele a gyalogosan járhatatlan város, a takarítatlanság, a kutyapiszok, az illegális szemétlerakó helyek gátlástalan terjedése, és sok-sok ezekhez hasonló jelenség? Ezek is a széthullás jelei. Az összetartozás-tudat vészes, kóros elsorvadását mutatják ezek a jegyek az egyes ember és a közösség között. A parkolás csak üzleti vállalkozás, polgárbosszantás, nem pedig átgondolt és barátságos szolgáltatás.
Az itt élők, a várost rendszeresen vagy csak ritkán használók túlnyomó része a fővárosi létet terhesnek, károsnak tartja, az ebből adódó feszültségek állandó frusztrációt okoznak, tartósítva a negatív érzéseket: a hirtelen felmerülő dühöt haraggá változtatva, a szomorúságot lemondássá fokozva, a félelmet bezárkózássá, kóros bizalmatlansággá erősítve. Budapest dühös, bizalmatlan, jövőkép nélküli város lett az elmúlt tizenöt év alatt. Ezek az érzelmek mentális veszélyeket hordoznak; személyiségtorzító hatásuk nyilvánvaló. Erősödik, kórossá fokozódik az individualizáció, a lakosság széles rétegei nem érzik otthon magukat a városban. Ez alapvetően kiengeszteletlen helyzet, amely nemcsak az egyén, hanem az egész város életét megbénítja, a valódi ugrásszerű fejlődést pedig lehetetlenné teszi.
A főváros fejlesztésének, rekonstrukciójának, revitalizációjának első lépése mentális jellegű kell hogy legyen. A kiengesztelődést kell elősegíteni számos ponton: az egyes lakossági csoportok között, a vezetők és vezetettek között, a különböző létformákban élők között. Ahogyan a széthullás az egyén és közösség esetében egyaránt mentális jellegű, az egység szintén alapvetően mentális jellegű. Egység akkor jöhet létre, ha az egyes ember egységben van önmagával; ha a közvetlen, elemi közösségében, a családjában egység van; ha a tágabb közösséggel egység épült ki. Az egység a négy alapvető emberi alapigény kielégítésével jöhet létre. Ezek: szeretve lenni; értékesnek lenni; összetartozni valakivel; és szabadnak, vagyis önmagadnak lenni.
Ma elsősorban szabadsághiányos a város: eleve azért, mert a budapestiek túlnyomó többsége lemondó, frusztráltsággal, kilátástalansággal terhelt. Ilyen állapotban lévő város egyáltalán nem lehet szabad, vagyis önmaga. A mentális biztonsághiány felszámolásában a legtöbb esetben a szeretet felkeltése lehet a motor, de a jelen esetben a szabadság, a jövőképpel bíró – helyi és összfővárosi – identitás lehet a húzóerő. Ez a kívánatos új, átfogó, a város hihetetlen sokszínűségét figyelembe vevő közös terv hiányzik leginkább. Ez a kiengesztelődésre törekvő mozdulat- és döntési sor kell ma Budapesten: enélkül nem kezdődhet mélyreható változás.

A szerző építész

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.