Vesztesek padján a magyar mezőgazdaság

A beígért Kánaán helyett sokként élte meg az ország uniós csatlakozását a magyar mezőgazdaság. A kormányzati propaganda állításaival szemben még most sem állt meg az ágazat zsugorodása. Az elmúlt évek igazi vesztesei – mint általában szocialista kormányzás idején – a kistermelők és a családi gazdaságok. Százezrekben mérhető azok száma, akik abbahagyták a termelést.

Nánási Tamás
2006. 02. 24. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Koppenhágában keresendő a bajok egyik fő oka. Itt váltak 2002 őszén az unió másodrangú polgáraivá a magyar agrártermelők. A dán fővárosban írta alá a Medgyessy-kabinet az ország csatlakozási megállapodását, amelyben több, hagyományosan erős hazai mezőgazdasági ágazat – például a tejtermelés – jelentős mértékű korlátozása szerepel. S ez még csak a kisebbik gond. Az igazi csapást a gazdálkodók zömét érintő, úgynevezett területalapú közvetlen kifizetések megkurtítása jelentette. Az uniós diplomácia és adminisztráció már régóta jelezte, hogy a nyugati farmereknek száz százalékban járó automatikus támogatásokat az újonnan csatlakozóknak már csak negyedrészt tudja kifizetni, amit aztán évente öt százalékkal emel. Ehhez képest a hazai tárgyalódelegációnak csak annyit sikerült odakint elérnie, hogy a megnegyedelt uniós pénzhez még mi is hozzátehettünk a saját zsebünkből harminc százalékot. Az így öszszerakott induló 55 százalékot diplomáciai győzelemként értékelte hazaérkezése másnapján az akkori földművelésügyi miniszter, Németh Imre. Miközben az ő asztalán is ott feküdt a tárca alá tartozó Agrárgazdasági Kutató és Informatikai Intézet jelentése arról, hogy legalább 70 százalékos szint kell, mert ez alatt már behozhatatlan versenyhátrányt szenvedünk el.
Azóta már tudjuk: a szakemberek borúlátása igaznak bizonyult. A magyar mezőgazdaság a kilencvenes évek fordulója után a második legnagyobb vérveszteségét az uniós belépéssel szenvedte el. Az ezredforduló évében került sor a Központi Statisztikai Hivatalnál (KSH) a rendszerváltás utáni legtüzetesebb agrárfelmérésre. A 2000-es adatok még közel egymillió egyéni, főállásban, vagy jövedelemkiegészítő céllal gazdálkodó magyar polgárról számoltak be. Négy évvel később a KSH ismét sorra vette a létszámot, 766 ezer főt találtak, így hát kiderült: mintegy kétszázezren távoztak a magyar mezőgazdaságból. Még drámaibb helyzetet sejtet, ha az agrártárcánál regisztrált termelők számát vesszük alapul. A minisztériumhoz akkor kell a gazdálkodónak bejelentkeznie, ha támogatást venne igénybe, ez ugyanis a pénzek lehívásának egyik alapfeltétele. Mivel ma lényegében minden talpalatnyi termőföld után jár valamilyen juttatás, a földművelésügyi minisztérium nyilvántartása az ágazat szempontjából akár reprezentatívnak is tekinthető. Márpedig a szaktárcánál nem sokkal kétszázezer felett jár a termelők száma. Joggal vetődhet fel tehát a kérdés: a statisztikákkal van a baj, vagy tényleg eltűnt közel nyolcszázezer ember a honi agráriumból?
A létszám erőteljes fogyatkozása mindenesetre a folyamatos piacvesztés egyenes következménye lehet. A csatát részben már uniós belépésünk előtt elvesztettük. A kilencvenes években negyedével esett vissza a termelés, az élelmiszer-gazdaság importja pedig megduplázódott. Ezen belül 46 százalékra emelkedett a régi uniós tagországokból érkező behozatal aránya. Mindez azért lényeges, mert ebben az állapotban ért minket az uniós csatlakozás sokkja. A neves szakemberekből álló Agrárgazdasági Tanács évente értékeli a magyar mezőgazdaság helyzetét. A legutóbbi, 2004-ről szóló jelentésében a grémium kimutatta: a belépés esztendejében az export ötszázalékos emelkedése mellett 26 százalékkal ugrott meg az élelmiszerek importja. Tehát 21 százalékos mínusszal nyitottuk az első évet, ami egyértelműen jelzi: elárasztottak minket a külföldi áruk, újabb mérkőzést veszítettünk el a megállíthatatlannak látszó dömpinggel szemben. Az újdonság emellett az, hogy nem is annyira a régi tagállamok felé romlott a mérleg. A belépés utáni rajt győztesei a velünk együtt csatlakozó legnagyobb versenytársaink, akikkel szemben 2004 előtt még némi védelmet jelentettek a CEFTA-egyezmény vámkorlátai. A legfrissebb külkereskedelmi statisztikákból is egyértelműen kiolvasható, a szlovákok és a lengyelek sikeresen hasítottak ki maguknak egy-egy jókora szeletet a magyar élelmiszerpiacból.
Ezek tehát azok a fő okok és folyamatok, amelyekből kitűnik: az elmúlt négy évben ismét felgyorsult a magyar mezőgazdaság zsugorodása. Pedig messze nem erről szóltak a 2002-es kampányban elhangzott kijelentések. „Kormányom felvirágoztatja a mezőgazdaságot és a magyar vidéket” – ígérte ringbe szállásakor Medgyessy Péter. A voksolás előtti finisben egy fővárosi rendezvényen bemutatkozó Németh Imre agrárminiszter-jelölt – jelenleg is gyakorolt jó szocialista szokás szerint – igyekezett rálicitálni a polgári kormány utolsó másfél esztendejében született vívmányokra. Az MSZP-t olyan pártként mutatta be, amelyik az országban lényegében egyedüliként vállalja fel a családi gazdaságok érdekeinek képviseletét. A jelölt leszögezte: egyetlen problémájuk a polgári kormány e kört érintő intézkedéseivel, hogy azokból még többre és nagyobb támogatásokra volna szükség.
Alighogy felállt a Medgyessy-kabinet, máris hozzálátott a földtörvény módosításához. 2002 nyarán a helyben lakó családi gazdálkodók elővásárlási jogai eltűntek. Elébük léptek a földek bérlői, köztük a gazdasági társaságok részvényesei, tulajdonosai. A haszonbérlet maximális időtartamát húsz évre emelték fel, amivel kinyitották a nagykaput a külföldiek előtt. A tulajdonukban lévő hazai cégek ugyanis ettől kezdve biztonságban érezhették magukat. Elegendő kivárniuk – egy hosszú távú bérlettel – az uniós csatlakozásunk utáni hetedik esztendőt, és a tulajdonszerzési tilalmak feloldása után elővásárlási joguk lesz az általuk művelt területre. Következő lépésként a családi gazdaságok képviselőit kihagyták az állami földek adásvételének ellenőrzéséből, ami különösen most válik izgalmassá, amikor napokon belül felgyorsul az eladás és az osztogatás. Végül említésre érdemes még a családi gazdaságoknak járó támogatások leépítése. A földalapú támogatásokat már 2002–2003 fordulóján hektáronként 16 ezerről 9 ezer forintra faragta le a szaktárca. A családi gazdaság pedig, mint az Orbán-kabinet idején bevezetett jogi kategória, hamarosan el is tűnt a hivatalos dokumentumokból.
A választási ciklus közepét olyan intézkedések jellemezték, amelyek a kis- és nagyüzemeket egyaránt szembefordították a kormánnyal. Az uniós belépés előtti hónapokban elsősorban a tejtermelőket és az állattenyésztőket szólították az utak szélére a túltermelési válsággal kapcsolatos problémák és az elégtelen támogatások. De az agrárirányítás számára a csatlakozás utáni rajt is olyan rosszul sikerült, hogy tavaly januárban – egyes számítások szerint – már 250 milliárd forinttal tartozott a termelőknek a földművelésügyi tárca. (Százötvenmilliárd forint 2004-ben kifizetetlen támogatást agrárközgazdászok szerint még most is tolunk magunk előtt, a szaktárca szerint ez a pénz benne van a tavaly intervenciós céllal felvásárolt magyar gabonában.) Bár már 2002 közepe és 2004 vége között is tizenöt kisebb-nagyobb agrártüntetés volt az országban, a tetőző gondok egy évvel ezelőtt kiváltották a rendszerváltás utáni legnagyobb, közel kéthetes megmozdulását: a fővárosba érkeztek a traktorok, Budapest polgárai a tüntetők mellé álltak.
Az egyéni gazdaságok, a vidéki parasztpolgárság a tiltakozással megmutatta erejét, ami nagy jelentőségű akkor is, ha a jelenlegi miniszterelnök által ellenjegyzett egyezményt teljes mértékben a mai napig sem váltotta valóra a kormányzat. Az agrártárca vezetőjének leváltását sikerült elérniük, az utód, Gráf József javára írható, hogy igyekezett rendet tenni a kasszánál. Ugyanakkor a folyamatokat nem sikerült stabilizálnia és visszafordítania, mint ahogy ezt hirdeti a miniszter és országjáró politikustársai. Tovább csökkent agrárkivitelünk értéke, újabb, kétszázalékos belső piacvesztést szenvedett el a hazai élelmiszeripar. Az állatállomány drámai zuhanását jelzi a KSH. Az unió statisztikai hivatala, az Eurostat 8,6 százalékos jövedelemvesztést mutat 2005 véglegesített számaiban is, ami meghaladja az EU átlagát.
Ezzel szemben az agrárkormányzat azzal érvel, hogy az előrejelzések szerint 50-60 milliárd forint jövedelemre tettek szert tavaly a kettős könyvelést végző gazdasági társaságok. Meglehet, hogy így van, de akkor még súlyosabb a veszteség a kicsiknél, hiszen az átlag összességében negatív. Ha pedig emellé odatesszük a Németh Imre idejében született hosszú távú programot, amely szerint a jóléti agrártársadalomban – tíz év múlva – csak 80-100 ezer egyéni gazdaság és 6-7 ezer cég szerepelhet, hamar összeállhat a szocialista jövőkép.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.