A feketegazdaság fog dübörögni

2006. 09. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Amikor Gyurcsány Ferenc a miniszterelnöki bársonyszékbe került, vállalkozói múltja okán, remény mutatkozott a gazdaság rendbetételére. Végre egy ember, aki feltehetőleg ismeri a vállalkozásokkal kapcsolatos gondokat, nehézségeket. Ha más nem, ő biztosan tudja, hogy a költségvetés és a gazdaság sorsa a vállalkozások kezében van. Tévedtünk! Még az adóalapok szélesítését is másképpen értelmezi, mint mi. Az eddig sem kis adóterhek további növelését, a behajtások fokozását tekinti a siker útjának. A társadalmi igazságosság elemei úgy jelennek meg csomagjában, hogy az szinte minden társadalmi rétegtől elvon. Nem kivételek ez alól a nyugdíjasok sem.
Háromszázezer időst érintenek a szeptembertől életbe lépő adómódosítások, mert ők azok, akik a járandóságuk kiegészítése érdekében dolgoznak, vagy vállalkoznak. A nyugdíjas vállalkozók az ötszázalékos baleseti járulék helyett egészségügyi hozzájárulást fizetnek, ennek mértéke az idén 15, jövőre pedig 16 százalék lesz. A többi vállalkozáshoz hasonlóan a nyugdíjas vállalkozó nyereségét is terheli majd a négyszázalékos különadó, ráadásul az osztalék után a korábbi négy százalék helyett tizennégy százalék egészségügyi hozzájárulást kell majd fizetniük. Ezen túl a nyugdíj is beleszámít az szja-alapba, bár az arra jutó rész levonható lesz az adóból. A nyugdíj továbbra is adómentes lesz, de mivel beleszámít az adóalapba, a felső szja-sávba tolhatja az adózót.
A pénzügyminiszter Veres János szerint Európában az utóbbi tíz évben mindenhol az adóemelés és a kiadáscsökkentés kombinációjával értek el pénzügyi stabilizációt. Ezen azért csodálkozunk, mert a restrikció még soha nem hozott gazdasági felemelkedést. A költségvetés stabilizációjának esetleges kudarca valutaválságot eredményezhet, amely elriaszthatja a külföldi befektetőket, a hazai kis- és középvállalkozók pedig tönkremehetnek, hiszen a nagyokkal ellentétben nekik nem áll módjukban kockázatukat szétosztani.
Egyértelműen hibás döntésnek tartjuk az adók emelését, mert szerintünk ez a lépés a megnövekedett terhek révén mesterségesen növeli a magyar munkaerő költségét, és csökkenti a vállalkozások versenyképességét. Ennél súlyosabb gondnak tartjuk a hazai adórendszer bonyolultságát, átláthatatlanságát. Mi inkább a költségvetés kiadási oldalát csökkentenénk, de nem a fűnyíróelv követésével, mert ez a módszer egyszerre csökkenti a helytelen és a helyes kiadásokat is. Közben megjegyezzük, hogy a vállalkozások versenyhelyzetét nemcsak a magas elvonások rontják, hanem a rájuk szabadított szakhatóságok bírságolási gyakorlata is.
Sorra zárnak be a korábban nyitva tartó üzletek. A nyáron soha nem tapasztalt mértékű ellenőrzésözönnel keserítették meg az életüket a hatóságok, panaszolják a kereskedők és vendéglátósok. Egyiküknél több mint tíz(!) ellenőrzést tartottak a szezon során. Ezzel bizonyára rekorderek vagyunk az Európai Unióban. Szorgalmazzuk, hogy lehessen figyelmeztetni kisebb szabálytalanság esetén, ne a pénzbehajtás legyen az ellenőrzés fő célja.
A hiányosságok, illetve szabálytalanságok miatt akár tízmillió forintos gazdasági bírságot is kiróhatnak egy-egy vállalkozásra. A munkavédelmi hiányosságok miatt kiszabható gazdasági bírság maximális tételét nemrég emelték meg jelentősen, háromról tízmillió forintra. Ha egy kisvállalkozásnak több telephelye is van, a büntetés telephelyenként is kiróható a fent említett öszszegben. A helyszíni bírság pedig százezer forint. Csak akkor szabják ki a 15, illetve a maximális 20 milliós büntetést, ha a súlyos jogsértések közül többet is elkövet a munkaadó, vagy pedig újra és újra renitens módon foglalkoztat. A kiszabható bírság mértéke feleződik azoknál a vállalkozásoknál, ahol az alkalmazottak száma nem haladja meg a húsz főt. Jövő évben az építőipar és a mezőgazdaság mellett a kereskedelem, a vendéglátás, a feldolgozóipar, a szállítás, sőt a személy- és vagyonvédelem területén működő cégek is kiemelten számíthatnak arra, hogy gyakrabban – akár egy napon belül háromszor – jelennek meg náluk a munkaügyi felügyelők.
A szabálysértések száma csökkenthető lenne, ha a vállalkozók az engedélyek kiadásakor tájékoztatást kapnának kötelezettségeikről, és a bírság mértékéről is. Szomorú, hogy még a szakhatóságok sem tudják minden esetben felsorolni, hogy miért is büntethetnek. Ez a „vállalkozásbarát” gazdaságpolitika készteti a hazai cégeket arra, hogy jobb feltételeket keresve, másutt gazdálkodjanak. Az elmúlt években másfél ezer hazai társaság helyezte át székhelyét Szlovákiába a 19 százalékos egységes adó- és áfakulcs miatt.
A szomszédos országban nem kell osztalék-, illetve iparűzési adót fizetni, és a céges autók is mentesülnek a regisztrációs adó alól. A személyi jövedelemadó pedig 19 százalék, ami éppen fele a legmagasabb magyar adókulcsnak. Persze, erre lehet azt mondani, hogy „El lehet menni Magyarországról!”, de nem ez a megoldás. Az embereket hagyni kell dolgozni, boldogulni. Felelős pénzügyi kormányzat idejében felismeri azt a lélektani határt, amit az emberek fizetési hajlandósága még elbír. Minden ezen túli kényszer az eltitkolás irányába mutat, kísérőjelenségeivel, a behajtásra fordított energiák arányos növekedésével.
A magyar érdek a nem túl távoli jövőben sokkal erősebben egybeesik majd a közép-európai érdekkel, mint azt jelenleg általában gondoljuk. Mint uniós tagország, itt kell jobban figyelnünk a közösségi útmutatást, amiből kiemeljük az Európai Unió álláspontját. A lisszaboni egyezmény keretében olyan szociális és környezeti politikákat kell ösztönözni az unió szerint, amelyek biztosítják a fenntartható fejlődést és a társadalmi beilleszkedést. E célok elérését segítő egyik lehetséges módszer a Vállalatok Szociális Felelősségvállalása – röviden VSZF; az angol Corporate Social Responsibility (CSR) kifejezés fordítása – Európa-szerte történő tudatosításának támogatása. Az Európai Bizottság a VSZF fogalma alatt a következőt érti: „a vállalatok a társadalmi és környezeti megfontolásokat önkéntes alapon beépítik üzleti tevékenységükbe és a tevékenységükben érdekeltekkel fenntartott kapcsolataikba”.
Ez értéket adhat hozzá a vállalkozáshoz, ha az tevékenységének egyes társadalmi és környezeti szempontjait jobban szemügyre veszi. A lehetőségekről szól, és nem kötelezettségekről vagy újabb szabályokról. Arról, hogy mit tehet egy vállalkozás, és nem arról, hogy mit kell tennie. Már most is sok kis- és középvállalat valósít meg haladó szociális és környezeti politikát. Igaz, anélkül, hogy a VSZF-re hivatkozna. Az Érdekelt Felek Európai Fóruma a VSZF-ről tanácskozássorozaton megfogalmazott egyik egyértelmű ajánlása az volt, hogy a hatóságoknak a többi szereplővel együttműködve a VSZF nagyobb tudatosítására kell törekedniük, és külön figyelmet kell fordítaniuk arra, hogy mit jelent a VSZF a kis- és középvállalkozások számára. A fogalommal kapcsolatos viták legnagyobb része a nagyobb vállalatokra összpontosított eddig, és gyakran figyelmen kívül hagyta a kis- és középvállalatok sajátos igényeit és jellegzetességeit, jóllehet ők az összes európai vállalkozás 90 százalékát teszik ki.
A magyar tendencia ellene megy az uniós ajánlásoknak, és olyan abnormális törvényeket kreál, amit a vállalkozások az Alkotmánybíróságon vagy félpályás útlezárásokkal kénytelenek támadni. Meggyőződésünk, hogy az adómódosítások következménye a legtöbb vállalkozásnál létszámleépítés vagy a feketemunka arányának növekedése lehet. Lassan ott tartunk, hogy az ország egyik fele ellenőrzi a másikat. Az APEH beleroskad a rátestált feladatokba, de mégis, ha az Alkotmánybíróság átengedi a vitatott adótörvényeket, Magyarországon hamarosan dübörögni fog a feketegazdaság.

A szerző ügyvezető alelnök, szóvivő,
Vállalkozók Pártja

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.