Az ígéretek ellenére bevezetett tandíj tanulságai

Szabó László
2006. 09. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár a filozófusok az ellenkezőjét állítják, úgy tűnik, mégiscsak van olyan folyó, amelybe kétszer is bele lehet lépni. Amíg a folyó vize kellemes, nincsenek benne örvények, és baj esetén simán visszaevickél az úszó a partra, addig lehet ugyanahhoz a folyóhoz fürödni járni. De kétszer ugyanabba a folyóba belefulladni kínos és szánalmas. A fuldokló esetünkben nem más, mint a Magyar Köztársaság kormánya. A kormány, amelyik szorult helyzetéből úgy próbál menekülni, hogy közben magával húzza a víz alá, ami csak a keze ügyébe kerül. De nézzük meg egy kicsit alaposabban a levegő után kapkodó fuldoklót, és gondolkodjunk el azon, hogy valóban fuldoklik-e, vagy csak úgy tesz? Lehet, hogy alaposan kifundálta, hogy hova is futtatja majd ki az ebben a pillanatban kétségbeesettnek látszó pénzbeszedési kísérleteit.
1995 márciusában, a Bokros-csomag bejelentésekor pontosan ugyanazokkal az érzésekkel szembesülhettek a felsőoktatási hallgatók, mint amelyek 2006-ban, a felsőoktatási tandíj bevezetésének hallatán foghatták el őket. A két időpont között több mint tizenegy év telt el, mégis legalább három ponton kísérteties hasonlóságok lelhetők fel a történtek között:
1. 1995-ben és idén is a tandíj létét alapvetően finanszírozási, államháztartási ügyként kezeli a kormányzat, holott akkor is, azóta is világos: a tandíj léte vagy nemléte elsősorban társadalompolitikai kérdés.
2. A tandíj kivetése az aktuális kormány által mind a két esetben felsőoktatási reformelemként, sőt a reform legfontosabb, elengedhetetlen részeként neveztetett meg.
3. Mind a két alkalommal sejteni lehetett, hogy megtörténik, a Bokros-csomag tandíját és a mostani bejelentést megelőzően is hónapokig tagadták kormányzati vezetők, hogy erre a lépésre készülnének.
A Gyurcsány-kormány látszólag semmit nem tanult az 1995-ben történtekből. Az általános tandíjrendszer – amelynek léte amúgy nem ab ovo elutasítandó – bevezetéséhez ugyanis három feltételnek kell teljesülnie:
1. a tandíjszedés rendszeresen segítse a felsőoktatási képzés lehetőségéhez és javaihoz történő hozzájutás igazságosságát;
2. a felsőoktatás rendszerének a mindenkori hallgatók – és az egész társadalom – igényeinek megfelelő, jobbító átalakítása igazolja és indokolja a hallgatói terhek növelését;
3. a tandíj bevezetése, illetve a tandíjszedés rendje és szabályai előkészítettek legyenek.
2006 nyarának végén, az eddig megismert kormányzati elképzelések alapján – bár, megismétlem, önmagában egy esetleges tandíjrendszer léte nem feltétlenül lehetetlen elképzelés – a tandíjrendszer, hasonlóan az 1995-öshöz, pontosan azokon a helyeken hibázik, ahol a legerősebbnek kellene lennie. És amelyeken végül is 1998-ban megbukott és eltűnt.
Vegyük sorra a fenti pontok szerint a kormányzat mostani terveinek tévedéseit.
1. A tandíj igazságossága
Hazánk fiatalságának körében a tanulásnak, a továbbtanulásnak, a képzettség és a szakma megszerzésének – minden ellenkező híresztelés és vélemény ellenére – még mindig van becsülete. A tandíj mostani bevezetésére vonatkozó elképzelés éppen a tanulásba vetett hitet rombolja. Az ekkora mértékű tandíj, továbbá az, hogy általános lesz, a kisebb anyagi tehervállalásra képes családokat és fiatalokat fogja elriasztani a felsőoktatástól.
2. A tandíj reformeszköz
A felsőoktatás szükséges, de meg nem valósított átalakításainak elmaradását szívesen fogják a tandíj hiányára. 1995-ben még nem volt kreditrendszerű oktatás, nem valósult meg a felsőoktatási intézmények integrációja, nem volt diákhitel. Ezeknek a – már akkoriban is – teljesen világosan látható, szükségszerű lépéseknek a megtételét vagy a lépések előkészítését a tandíj azonnali és brutális bevezetésével próbálták „kiváltani”. A felsőoktatás működésében ma is világosan láthatók a hibák. A tandíjjal mint a hallgató „megrendelői” pozíciója kialakításának eszközével kikényszeríteni az egyetemek és főiskolák átalakítását illúzió. Számoljunk le egyszer és mindenkorra ezzel a tévképzettel: a hallgató sosem lesz megrendelő az intézményével szemben. A megrendelő ugyanis pontosan megnevezi, hogy milyen szolgáltatást vagy árut kér. És azt is kapja, mert különben nem fizet. A tandíjjal – ezzel a 2006-os magyar rendszerrel legalábbis – a hallgató szimplán megveszi a diplomáját. Beleszólása az intézmény képzésének módjába, tartalmába nincs, vagy legfeljebb áttételes. A költségtérítéses hallgatók esetében már régóta ismert az a helyzet, amikor a hallgató közli: kifizette a diplomáját, nehogy már teljesítményt is kérjenek tőle.
3. A tandíjrendszer bevezetése előkészített, megvitatott
Az előkészítés, a hatástanulmányok meglétének hiányát nem lehet magyarázni. A tandíj – hónapokon keresztül történő letagadása ellenére megvalósuló – bevezetése a felsőoktatás egészének szellemiségét fogja rombolni. Bár nyilvánvalóan nem akkora mértékben, mint a közoktatásban, a felsőoktatásban is jelentős szerepe van a pedagógiának. A most bevezetendő tandíj pedig a pedagógia egyik alapelvét, az őszinteséget sérti. A felsőoktatás egyik – és nem a legjelentéktelenebb – szereplője, a kormány nem mondott igazat. Mást mondott, és mást tett. Ennek hatása hosszú távon kiszámíthatatlan.
1995-ben a hallgatói önkormányzatok és a hallgatók nem a tandíj ellen tiltakoztak. Akkor is, most is konzekvensen azt állítják: lehet a tandíjról beszélni, de annak az önmagáért történő bevezetése értelmetlen és káros. 1995 októberében egy hétig virrasztottak a hallgatók a Kossuth téren, majd a virrasztás lezárásaként közel 60 ezer hallgató tüntetett ugyanott. Sorra szerveződtek az intézmények falain belüli demonstrációk és nagygyűlések. Az oktatói kar, a rektorok és a főigazgatók közül is sokan csatlakoztak a megmozdulásokhoz, személyesen jöttek el a hallgatók gyűléseire, sokszor támogatólag fel is szólaltak. A demonstrációk eredményeképpen a tandíj akkor tervezett havi 12 ezer forintjából végül 2000 forint lett, és a kormányzat ígéretet tett a hallgatói juttatások reformjára. 1998-ban a polgári kormányzat törölte el az egységes tandíjat. Az 1995-ös tandíj mértéke ötöde volt a most bevezetni szándékozottnak.
De lehet, hogy nem látjuk a fától az erdőt? Lehet, hogy a tandíjnál többről van szó? Pillantsunk a tandíjrendszer mögé, a lényeget ugyanis ott leljük fel. A tandíj bevezetése – amennyiben megtörténik – egy súlyos folyamat első lépése lesz. A tandíj mögött felsejlik a felsőoktatás privatizációjának képe. Az ekkora mértékű, félévi minimum 105 ezer forintos tandíj bevezetésével jószerével megszűnik az államilag finanszírozott felsőoktatási képzés – persze kutatást, fejlesztést, létesítmény-fenntartást egyelőre továbbra is fizet az állam –, a hallgatók döntő többsége gyakorlatilag maga fogja finanszírozni a saját képzését. Ez azonban csak az első lépés. A felsőoktatási törvénynek a kormánytöbbség által elfogadott – de a köztársasági elnök által az Alkotmánybírósághoz küldött, ezért egyelőre hatályba nem lépett – módosítása tovább erősíti az intézmények gazdasági tanácsait. Ezeket a testületeket – amelyek tele vannak kormányzati és magánszférából érkezett delegáltakkal – a törvénymódosítás a felsőoktatási intézmények vagyonának, fejlesztéseinek áruba bocsátására ösztönzi. Ezek a „hatékonyságjavító kiszervezések” az egyetemi innovációk „eladását”, az intézmények bevételeinek növelését szolgálják majd. Ez lesz a második lépés. Aztán felmerül annak lehetősége, hogy az egyetemek, főiskolák ezekbe a cégekbe apportálják az épületeket, műszereket is. Egy kis idő elteltével a hallgatók az egyetem vagy főiskola cégébe fizetik be a tandíjat, és az intézmény innen fizeti ki az oktatóit. Egyetemeink, főiskoláink nevének rövidítése végéhez hozzácsapják a kft.-t. vagy az rt.-t: a folyamat végén az állami felsőoktatás teljes magánkézbe adása áll, hiszen – mint halljuk mindennap – az állam nem jó gazda. A szabadpiac jobban megoldja majd a felsőoktatás működtetését is.
A tandíj bevezetése egy hosszú, ma még beláthatatlan következményekkel járó folyamat első lépése is lehet. Ezért is nagy a felelősség a hallgatókon, és nem pusztán a saját sorsuk okán. Okos, felkészült és szellemes fellépésük több legyet üthet egy csapásra: az egész magyar felsőoktatási szféra problémáira – köztük a kormányzati hibákra – és a megoldási módokra irányíthatja rá a figyelmet. A tandíj ügye több mint pénzbeszedés. A lényeg a mögötte zajló folyamatokban van.

A szerző főiskolai adjunktus, a Hökosz volt elnöke,
az 1995-ös tandíjellenes tüntetések egyik szervezője

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.