Az Árpád-pajzstól a poloskacímerig

Ludwig Emil
2006. 10. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mintha a balfélen már érdektelen téma lenne pozicionált vezetőjük történelmileg példa nélküli szószegése és álnoksága, annak minden hazai és nemzetközi politikai, társadalmi és gazdasági hordalékával együtt; csupán jelentéktelen epizód lenne az a permanens kormányzati botrány, amely rút árnyékot vet az 1956-os magyar forradalom 50. évfordulójára. Nem, köreikben az izgalmat mostanában egy, a középkori magyar históriában gyökerező és hat-hét évtizeddel ezelőtti aktualitású mellékkérdés okozza.
Az úgynevezett Árpád-sávos, pontosabban piros és fehér csíkokkal díszített lobogókról van szó, amelyeket mostanában a Kossuth téren és egyéb helyeken tüntető honfitársaink lengetnek. (Érdekes, hogy ha például a Diósgyőr vagy a Debrecen szurkolói ugyanezekkel bevonják a futballpálya lelátóját, az nem okoz Pesten ekkora rikácsolást, eddig legalábbis nem okozott.) Árpád-sáv-kérdésben az MSZP frakcióvezető asszonya adta meg a hangot, jó két hete az ország házában, s azóta már egész kórus bontogatja különböző szólamokra a témát. Legutóbb a liberális párt ifjúsági tagozata rendezett tüntetést az Andrássy út 60. szám alatti egykori Hűség Háza, majd ÁVH-központ (ma: Terror Háza Múzeuma) előtt, kifejezve tiltakozását a nyilaskeresztesek által (is) használt színek ellen, s vége-hossza nincs a baloldali lapokban megjelenő cikkeknek, rádió- és tévéműsoroknak, amelyek igyekeznek egybemosni a több mint hat évtizeddel ezelőtt végleg lezárult történelmi korszakot és a napjainkban egészen másról szóló eseményeket. A Népszabadság a belföldi híroldalára tett egy, A tábor és a zászló című, aljas módon célzatos és roppant időszerű „anyagot”, 1944-ben készült fotóval illusztrálva, amelyen eredeti nyilaskeresztes lobogó látható. A kormányoldal hetilapjai versenyeznek a népszerű tudományos ismeretterjesztésben az 1945-tel végződő korszakról, s – tökszezon lévén – a Népszava publicistája is megeresztett egy obligát ostobaságot. A kérdésben még az amúgy nem éppen diszkrét kormánypártiságáról ismert vasárnapi véleményújság közölte a „legkorrektebb” írást, mert legalább igyekezett szakemberek segítségével utánajárni az alapjában heraldikai és vexillológiai (zászlótani) problémának, igaz, nem sok sikerrel.
Álljunk csak meg egy polgári szóra! A valódi nyilaskeresztes-hungarista párt(ok) által legkésőbb 1945 tavaszáig használt zászlót, lobogót, címert, jelvényt, karszalagot, nyakkendőt stb. a Magyarországon érvényben lévő, az önkényuralmi jelképek használatának tilalmára vonatkozó törvény értelmében nyilvános helyen másfél évtizede látni sem lehet, nemhogy lengetni, vagy más módon demonstrálni vele. A nyilas jelképre némileg hajazó emblémákkal, zászlókkal és történelmi jelmezekben korábban csak egy Szabó Albert nevű, utóbb egy Bácsfy Diánának nevezett marginális médiaszereplő és néhány társa mutatkozott, előbbi a Horn–Kuncze-kormány idejében, utóbbi a most is tartó MSZP–SZDSZ-érában.
Szegény, úgynevezett Árpád-sáv mindeközben nem tehet semmiről. Államcímerünk máig élő eleme, a vörössel és ezüsttel többször vágott pajzsmező Imre király uralkodása alatt tűnt fel – olvashatjuk a kitűnő heraldikus, Bertényi professzor könyvében. Első ízben 1202-ben látható egy királyi oklevél függőpecsétjén. A négy ezüst – fehér „színt” a heraldika nem ismer, később, a nyomda miatt lett az ezüstből fehér, az aranyból sárga! – vágást hétköznapian a négy nagy folyónk szimbólumának, tudományosan inkább külföldi, aragóniai átvételnek tartják. Amit a Vasárnapi Hírek cikke ír a „fehér gyászról”, egyszerűen badarság. Győr régi címerében a három ezüstszalag a város három folyóját jelzi, a középkori szabad királyi városaink címerében szereplő piros-ezüst sávok az Árpád-korban először elnyert szabadságjogaik emlékét idézik. Esztergom város (és vármegye) címerén kívül piros-ezüst pajzs a jelképe Besztercebányának; Kassa, Lőcse, Késmárk, Bártfa és más XIII–XIV. századi városok címerében mindenütt ott látható az Árpád-pajzs.
Az, hogy a XX. század második negyedében egy politikai mozgalom a piros és fehér színeket választotta – a zöld szín és a nyíl végű kereszt mellé – emblémául, indifferens a mai világban. Attól még a kereszt szimbólum ma is használatos, piros-fehér csíkos pólót, sálat és harisnyát szabad viselni, egyelőre az ilyen zászló sincs betiltva, még a Népszabadságban is lehet Nyilas névvel publikálni. És ha már a – történelmileg később kialakult – piros-fehér-zöld színű, nemzeti trikolór is szóba került a liberális Fodor Gábor piszkálódásának köszönhetően, említsük itt meg, hogy az előbb Kun Bélával, később Rákosival, Gerővel, Farkassal és Révaival fémjelzett kommunista korszakunkban a magyar zászlóba betették a vörös csillagot, majd a nép által poloskacímernek nevezett heraldikai szörnyűséget. Erről mostanában nem sok szó esik, pedig sokkal aktuálisabb, mint az Árpád-sáv.
Most ötven esztendeje, hogy a nép fiai kivágták a magyar zászló közepéből a gyűlölt jelképet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.