Epilógus az új rendőrállamhoz

Techet Péter
2006. 10. 30. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A civil társadalom, a demokrácia ismeretlen fogalmak a hazai közgondolkodásban. Nem a néppel van a baj, a történelem nem adta meg sohasem a lehetőséget, hogy a magyarság demokratikus viszonyok között éljen, hogy a magyar társadalom többsége tudjon és akarjon demokratikus jogaival élni. Sem a kiegyezés álvalósága, sem az 1918/19-es forradalmak borzalmai, sem a Horthy-rendszer neobarokk díszletei, sem a kommunista diktatúra, de a jogállami átmenet kollektív hazugsága sem teremtett Magyarországon demokráciát. Márpedig a civil társadalom és a demokrácia egymást kölcsönösen feltételező fogalmak.
A magyar nép egy jelentős része felfelé tekintett mindig, s onnan várta a közjó megteremtését. A mindenkori közjó pedig véletlenül valahogy mindig egybeesett a mindenkori vezér úr/elvtárs parancsszavával, az általa kijelölt üdvözítő úttal. Most éppen a reformok fényességes útján haladunk a Nagy Magyar Modern Baloldali Mennyországba. Arccal a vasút felé – ahogy egykoron az elődök mondták. Hogy eközben minden társadalmi réteg, foglalkozási csoport veszíteni fog, hogy egyelőre úgy néz ki, hogy a multinacionális tőke diktálta neoliberális irányvonal csak a Financial Times vezércikkíróinak tetszik, alig zavar valakit.
Gyönyörű összefoglalása volt ennek a csodaváró, hatalompárti életérzésnek az a nyugdíjas hölgy, aki „drága jó Németh Péternek” elmondta, hogy a reformokért akár a nyugdíját is felajánlja. A hölgy egykoron ugyanilyen csillogó szemmel ajánlhatta fel fizetését a vietnami baráti népnek. Ma saját érdekeiről is hajlandó lemondani, mert az aktuális cáratyuska reformokról álmodik. Ez a mentalitás uralta hosszú évtizedeken keresztül a magyar társadalmat. Mert mindig megvolt az illetékes cáratyuska (Ferenc Jóskától Kádár Jánosig), a maga illetékes álmaival.
Ha kellett, a csőcselék becsukta a szemét a zsidók Dunába lövetésekor; ha kellett, kulákokat jelentett fel; ha kellett, 1957. május 1-jén százezres nagyságban legitimálta a vérben fogant Kádár-diktatúrát; ha kellett, egy tál gulyáslevesért félretette minden erkölcsi aggályát. És ha kell, ez a népség betelefonál az ATV-be, a Klub Rádióba, és őrjöngve követeli a békésen tüntető fiatalok bebörtönzését. Ez hát az ő kontinuitásuk.
A civil társadalom pedig – ha volt is egyáltalán – félt, és csak néha mert szót kérni: 1956. október 23-án szót kért. És most is szót kér. Mert a civil társadalom a világ minden részén egy szűk kisebbség ellenállásával születik meg. A civil társadalom a fennálló rendszerrel szemben szerveződve jön létre – nem ritkán erőszak árán. A felvilágosodás csúcspontjának, betetőzésének tekintett Bastille ostroma sem nyugdíjas nyelvészprofesszorok teadélutánja volt, hanem harc. Ahogy a munkásság, a nők, a feketék, mind tüntetések, nemegyszer illegális demonstrációk révén vívták ki jogaikat. 1956-ban is törvényellenes cselekedeteket követtek el a forradalmárok. Mert néha (Magyarországon sajnos tényleg csak néha) erősebb az igazságérzetünk, mint a törvénytiszteletünk. De a törvény csak addig fogadható el, amíg az igazság a célja, s nem a gumibottal, vízágyúkkal fenntartott rendet, hanem az igazság és szabadság rendjét szolgálja. „A jog az igazság akarása” – írta a XX. század nagy jogfilozófusa, Gustav Radbruch.
Az ATV-be betelefonálók a rendet féltik. A hazugság csendes és félelmetes rendjét. A saját nyomorúságos életük rendjét. A Gyurcsány-kormány manipulatív rendjét. A saját érdekeiket felismerni képtelenek ezt a rendet akarják. Ők otthon örültek, amikor 1972-ben rendőrök verték az egyetemistákat, és most is otthon örülnek, amikor megvadult, önkontroll nélküli rendőrök rúgják ki fiatalok fogát. Ez a szánalmas réteg a sörszagú, a gulyásleves-szagú rendjéért aggódik – ahogy azt Kádár János alatt megszokhatta.
Ugyanez a népség eközben azon sír, hogy elvették az ünnepét, hogy tönkretették az állami megemlékezést. Pedig az ötvenhatos forradalomhoz lett volna méltatlan, ha a nép csendben végignézni, ahogy az MSZMP utódpártja, ahogy az Apró-klánba beházasodott egykori KISZ-titkár elhelyezi virágait az általuk vagy elődjeik által meggyilkoltak emlékművénél. Nem, 1956 a mai politikai helyzetben csak így volt a legméltóbban megünnepelhető. 1956 szellemisége vitte és viszi az embereket az utcára, mert mindig vannak pillanatok, amikor a pohár túlcsordul. Amikor a hazugság elviselhetetlenné válik, amikor a hazugok uralma megdönthetőnek látszik.
2006. szeptember 17-én este spontán módon több ezer ember gyűlt össze a Kossuth téren. Aznap megszületett a civil társadalom. Mert ez a tömeg nem valamelyik főisten (értsd: pártelnök) füttyentésére ment ki, nem pártjelszavakat skandált, és nem akkor ment haza, amikor azt felülről parancsba adták neki. Több mint egy hónapja az emberek az igazságért tüntetnek. Nem a hazug rendért. Aki rendet akar, költözzön Minszkbe vagy Phenjanba, ott minden negyedik embert őrnagy elvtársnak szólítanak. Ott ugyanúgy katolikus papot vernek, mint Budapesten.
A demokrácia nem feltétlenül a rendet, a mindenáron való rendet jelenti; a demokrácia azt jelenti, hogy néha utcán vannak az emberek, hogy néha barikádokat emelnek, hogy néha szemeteskukák lángolnak. 1968-ban, amikor megszülettek a mai SZDSZ-re állítólag oly nagy hatással bíró eszmék, nemde az utcán, a parlamenten kívül tüntetett Joschka Fischer vagy Daniel Cohn-Bendit? A nyugati baloldal valamennyi ideálját az utca nyomására érvényesítette. Választójog, női egyenjogúság, faji diszkrimináció eltörlése – mind illegális tüntetések eredményei. Tán akkor is gumibottal kellett volna szétverni a tüntetőket, kedves SZDSZ? Tán amikor Kis Jánost verték a rendőrök 1988-ban, akkor is igazuk volt a rendőröknek, elvégre is Kis János megsértette a rendet? (Nem mellékesen jegyzem meg, hogy a rendszerváltáskori, még kommunista rendőrség sem lépett fel ilyen brutálisan az akkori ellenzékkel szemben, mint a mai magyar, jezsuita papot verő Gergényi-féle karhatalom.) A taxisblokád idején a pártkatona államfő, az akkori SZDSZ politikusai a tüntetőket támogatták, és a nép elidegeníthetetlen jogairól beszéltek. A taxisblokád idején nem volt fontos az SZDSZ-nek a rend, akkor még tudta, hogy mit jelent demokratának lenni? Mitől lett az egykori maoista Demszky Gábor oly nagy rendpárti, hogy a békésen hazafele tartó tüntetők ellen lovasrohamot indító rendőrségnek tapsol? Az akkori SZDSZ-ből csak néhányan őrizték meg egykori ideáljaikat: Hegedűs Zsuzsanna szociológus akkor is, ma is a tüntetők mellett állt. És a többiek? Kedves magyar liberálisok, meddig tűritek (tűrjük), hogy egy rend- és hatalompárti autokrata gárda kisajátítsa a liberalizmust Magyarországon? Messzire vezető kérdések, tudom.
A demokrácia tüntetést jelent, maga a demokrácia is így született, mindenütt. Tessék megnézni az újkori Franciaország történetét: barikádok, forradalmak, tüntetések. És a francia értelmiség nem önnön nyálában tobzódva követeli a rendőri fellépést, amikor a külvárosi szegény sorsú fiatalok fellázadnak, hanem melléjük áll. Ha Franciaországban a rendőrség olyan agresszivitással lépett volna fel a tüntetőkkel szemben, ahogy a magyar karhatalom tette, másnap százezrek követelnék az utcákon a kormány távozását. Mert a demokrácia arról szól, kedves szocialista és eszdéeszes (értsd: antiliberális) szavazók, hogy a politikát kivittük a szűk hátsó folyosókról az utcákra. Igen, az utcákra.
A budapesti tüntetők persze nem barikádokat építeni, nem kukákat felgyújtani indultak a Belvárosba, hanem az állami ünnepségeken akartak volna részt venni, a Kossuth téren. Hogy kifújolták volna Gyucsányt? Hát igen, megesik az ilyesmi demokráciákban. Ha a magyar rendőrség nem üríti ki a Kossuth teret, ha a magyar rendőrség jelenlétével és eltúlzott reakcióival nem provokál, ha a tüntetők rigmusaira nem gumilövedékkel válaszol, tán békésebb lehetett volna az október 23-ai este. Tán nem vakult volna meg két tüntető…
Persze nem kell szeretni a demokráciát – számos, akár megfontolandó érv szól ellene, de egyvalamit nem lehet tenni: a demokráciára hivatkozva nem verhet szét, nem lőhet szemen a rendőrség tüntetőket. Mert egy demokráciában tüntetni természetes dolog. De egy demokráciában kiverni valaki fogát, mert tüntetésről tart hazafele, megvakítani, mert tüntetésen vesz részt, véresre összeverni, mert tüntetésre indul – nem természetes, sőt elítélendő tett. A rendőrség, s nem a tüntetők viselkedtek hát antidemokratikusan.
A közvélemény demokráciaszeretetét fogja mutatni, hogy lesznek-e százezres tüntetések a rendőrségi központnál, hogy lesznek-e kiáltványok, petíciók, mozgalmak, perek és ítéletek a rendőri brutalitás ellen.
A magyar demokrácia most érik: vérrel áztatva, de megszülethet.
Ceterum censeo: a politikai okokból bebörtönzött és elítélt tüntetőket szabadon kell bocsátani, a magyar rendőrség áldozatait kártérítésben kell részesíteni.

A szerző egyetemi hallgató

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.