Háború, béke

Mezei Balázs
2006. 12. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Egyesült Államokban már december elejétől lázasan készülődnek a karácsonyra. A Mikulás, Szent Miklós püspök ünnepe december 6-án a karácsonyi felkészülés nyitónapja; ettől kezdve se szeri, se száma a pirosba öltözött télapóknak, az arany és zöld színekbe bújtatott díszeknek. A keresztény jelleg túlhangsúlyozása a hivatalos dekorációkban ma már egyoldalúságnak számít, hiszen a karácsonyi ünnep egybeesik nemcsak a hanukával, hanem a kwanzával is. Míg az előbbi a Makkabeusok győzelmére emlékezik Krisztus előtt 167-ben s ekképpen a zsidóság egyik fontos ünnepe, a kwanza az afroamerikaiak családi ünnepélye; az első spirituális jelentéssel bíró történeti emléknap, az utóbbi (nevének jelentéséből láthatóan, amely „az aratás első gyümölcse”) inkább a családi jólét ünneplése. A keresztény karácsony ma már ebben a társaságban találja magát; s mivel lényege éppen a másikkal való törődés, az együttlét, a kibékülés – Isten kibékülése az emberiséggel –, a hármasságot nem lehet nem tudomásul venni. Ebben hiba lenne a kereszténység visszaszorításának kísérletét látni; sokkal inkább a karácsony történeti hatása ez, amely oly mélyen átjárja a mai nyugati világot, hogy ihletése nyomán újabb ünnepalkalmak körvonalazódnak és kerülnek előtérbe; éppen ebben mutatkozik meg az univerzális jelleg, amely a kereszténységet a kezdetektől fogva jellemezte.
Az ünnepi hármasság a kereszténység hatására jött létre, de jelenlegi konfigurációjában mégis mélyre nyúló problémára mutat. E problémát a meghasonlottság kifejezésével jellemezhetjük. Az amerikai társadalom sok tekintetben egységesen szervezett; így van ez a jog, a populáris kultúra, a közbiztonság szervezettsége vagy a technikai feltételek és eszközök biztosítása terén. Másfelől szinte áthidalhatatlan szakadék tátong egyes társadalmi csoportok között; a fekete és a fehér társadalom mutatja a legvilágosabban ezt a történetileg kialakult különbséget. Annak ellenére, hogy a feketék aránya az Egyesült Államokban a lakosságnak még tíz százalékát sem éri el, a probléma sokkal jelentősebb. Arról van szó, hogy a társadalom egy csoportja, e csoport nem elhanyagolható része az elfogadhatónál élesebben szegregált, annak esélye nélkül, hogy valaha is kilépjen saját körének gazdasági és kulturális gettójából. E meghasonlottság mellett – amelynek felszámolásán az amerikai belpolitika nagy erőkkel dolgozik – az elmúlt évtizedekben megjelent a latínók kérdése, a Dél-Amerikából származó, spanyol ajkú bevándorlók hatalmas számának a problémája. Évente Detroit városának lakosságával nagyjából megegyező számú spanyol ajkú kerül illegális úton az Egyesült Államokba. E személyek helyben született gyermekei már amerikai állampolgárok a helyi szabályozásnak megfelelően, miközben a szülők státusa jogilag rendezetlen. Kiutasításuk lehetetlen, hiszen amerikainak számító gyermekeiket jogvédelem illeti meg; idetartozik a szülőkkel való együttélésnek a védelme is. S az sem biztos, hogy a mai amerikai társadalom szívesen megszabadulna e bevándorlóktól; hiszen ki végezné el akkor a minden társadalomban szükséges, alacsonyrendűnek vélt feladatokat, amelyek Nyugat-Európában korábban a törökökre, ma már egyre inkább a lengyelekre, a románokra és a bolgárokra hárulnak? A mai amerikai társadalom éppoly kevéssé nélkülözheti az illegális latínók szolgálatait, mint a hatalmas kínai gazdaságot, amely az amerikai tervezésű ipari termékeknek ma már több mint 50 százalékát előállítja.
Ahogyan az amerikai társadalom kettéoszlik fekete és a fehér lakosságra, ahogyan éles határvonal keletkezett az illegális bevándorlók és a legális munkavállalók között; s ahogyan az amerikai gazdaság egyre inkább kettéoszlik a hazai termelés és az „outsourcing”, a világ más pontjaira kitelepített, fizikai és szellemi termelés között, úgy hasítja ketté a mai Amerikát a politikai különbség minden másnál élesebb cezúrája. A politikai meghasonlás a legnyilvánvalóbb és legszélesebb körben érvényesülő vonás; a többi nagyjából ennek logikáját követi, legalábbis a tekintetben, hogy az egymástól elkülönülő körök, csoportok és felfogások között szinte lehetetlennek tetszik a rugalmas kapcsolattartás, a problémák közös kezelése; minden erőfeszítést kisebbségbe kényszerít a különbségtétel kíméletlen logikája. S mintha ez a jelleg érvényesülne, a hazainál brutálisabb módon, mindenütt, ahol az amerikai befolyás megerősödik. Dél-Amerikában, a szegregáció ezen őshonában a nagy, északi szomszéd támogatásával kiépülő politikai rendszerek a szegregáció kegyetlen politikáját követték Chilétől Mexikóig; nem véletlen, hogy az ezzel szembeszegülő törekvések a szegregáció felszámolására hivatkozva voltak képesek olyan mozgalmakat elindítani, amelyek az elnyomás újabb formáit eredményezték. S vajon nem ehhez hasonló jelenségek kibontakozását látjuk mindenütt, ahol a Szovjetunió felbomlását követően rohamléptekben kibontakozó újkapitalizmus érvényre jutott? Nem azt látjuk, hogy az ellentétek sokszor az irracionalitás pontjáig éleződnek, annak kilátása nélkül, hogy a hagyományos humanitás, szocialitás, morál, közös érdekeltség nevében ezen ellentéteket végre áthidalhatnánk? Hol gyökerezik végül is az a képmutatás és kegyetlenség, amely krokodilkönnyekkel és nemzetiszínű tűzijátékkal színlelve emlékezik ’56 hőseiről, miközben véresre veri azokat, akiknek Európa legtisztább forradalma nem csupán emlék?
A mai amerikai élet legkínosabb kérdése az iraki háború lett. Az évekkel ezelőtt bejelentett katonai győzelmet mára jórészt elfeledtük. A káoszba süllyedt, terrorbombázással darabokra szaggatott társadalom véres hétköznapjaiban a jól védett amerikai bázisok sem maradnak érinthetetlenek. A hagyományos háború ugyan győzelmet hozott, de az újabb háború, a mindennapi békéért, a működő társadalomért vívandó harc kudarccal fenyeget. Ez a háború a jelenlegi módon nem nyerhető meg; a lakosság soha nem fogja magáénak elismerni az erőszakkal ráoktrojált kormányt, amelynek tagjait sokszor tisztázatlan érdekek vezetik; a „szektariánus villongások” mögött nem egyszerűen egymással szembeszegülő hatalmi csoportok kontrollálhatatlan küzdelme húzódik, hanem inkább az ellentéteket kiegyenlíteni, a normális társadalmi működést biztosítani képtelen politika. Az iraki helyzet a legvilágosabb jele annak, hogy hagyományos módokon ma már nem lehet háborút nyerni; egy teljes társadalom ellenállása, az ennek nyomán kialakuló káosz lehetetlenné teszi a harctéri győzelem konvertálását társadalmi-politikai győzelemmé.
Ha máshonnan nem, innen megtudhatjuk, hogy a jelen világhelyzet csupáncsak tükröződik abban a megoszlásban, amely a kortárs magyar társadalomra jellemző. Vajon mikor lesz elég bátorsága a politikai vezetésnek ahhoz, hogy ne csak a hazugság tényét ismerje be, hanem – amerikai kollegáihoz hasonlóan – azt is világosan megfogalmazza, hogy az egész társadalmat érintő, radikális változások nem vihetők végbe a társadalmi elégedetlenség, közöny, ellenállás viszonyai közepette? Mikor elégelik meg az elvakultságot, amellyel minden hóbortos ötletüket a nyílt erőszakhoz közel álló módokon kívánnak keresztülvinni, mit sem törődve átfogóbb gazdasági, társadalmi, erkölcsi összefüggésekkel? Minden ilyen viselkedés katasztrófába torkollik, ahogyan erről a világirodalom megrendítő darabjai tanúskodnak az Antigonétól a III. Richárdig.
A karácsony a kereszténység ünnepe, amelyben arra az egyszerű tényre figyelünk, hogy a valóság legmélyebb és legtragikusabb cezúrája, Isten és ember szembenállása a legnagyobb tett által feloldódik. Isten kibékül a világgal, hogy a világ is kibékülhessen Istennel; Isten emberként jelenik meg, hogy az ember is jelen lehessen Isten előtt; Isten kinyilvánítja szeretetét, hogy ugyanezt tehesse az ember is. Lehetséges olyan történeti korszak, amely az ebben az ünnepben kifejezett felismeréseket és tényeket valaha is felülírhatná? Ha nem karácsonyról beszélünk, akkor a Makkabeusok győzelméről, amely az igazságosság és béke győzelme az Istentől elrugaszkodott vezetők felett; ha nem karácsonyról van szó, akkor a kwanzáról, amelyben a család tagjai összegyűlnek, hogy az együttlét békéjéből merítsenek erőt a mindennapokhoz. Ha nem karácsonyról beszélünk – akkor is a karácsonyról beszélünk, mert elkerülhetetlen, hogy a világ jelenlegi, tragikus megosztottsága valamikor eljusson az annyira áhított béke állapotába. Soha nem juthatna el ebbe, soha egyetlen ember sem léphetne túl saját, belső megosztottságán, a jó és a rossz visszatérő küzdelmein, ha nem létezne az a kör, amelyben ez a túllépés, az a kibékülés, ez az egység már mindig is létrejött; nem a platóni ideák megfoghatatlan világában, hanem abban a realitásban, amelyet Isten emberré válása fejez ki.
„Légy jóakarója a te ellenségednek hamar, amíg az úton vagy vele, hogy ellenséged valamiképpen a bíró kezébe ne adjon, és a bíró oda ne adjon a poroszló kezébe, és tömlöcbe ne vessen téged.” (Máté 5, 25)

A szerző filozófus

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.