A szólásszabadság és a vélemény nem lehet alku tárgya

2007. 02. 17. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gyurcsány Ferenc aggódik március 15-e miatt. A miniszterelnök fél. Aggodalmainak okáról a kormányfő a következőket nyilatkozta: „Látjuk, hogy vannak valóban nem nagy számú, de radikális, szélsőséges csoportok, amelyek keresik a rendzavarás lehetőségét. És azt is látjuk, hogy továbbra is létezik egy olyan markáns politikai törekvés, ami már nem szélsőséges csoportokat illet, hanem parlamenti tényezőket is, hogy parlamenten kívülről gyakoroljunk nyomást a kormányra, és akár ebben a hangulatban is használjuk az utca erejét. Ez a kettő együtt jelent kockázatot.” Saját helyzetfelmérése a kormányfőt arra indította, hogy visszafogott ünneplést javasoljon a politikai erőknek. Magyarán: hallgatásra kérje őket. A nyilatkozatban erről a következőket mondta: „Például az egy lehetséges dolog, hogy a kormánypárti politikusok visszafogottan viselkednek, nem mond a miniszterelnök beszédet, ne teremtsen apropót arra, hogy hangulat legyen, legyünk mértékletesek, és mondjuk azt mondják a parlamenti pártok is, hogy tudjátok mit, adjuk vissza ezt az ünnepet a békés ünneplésnek, mert ha ünneplünk, abból konfrontáció van.”
Az úgynevezett visszafogott ünnepléseket jól ismerjük azokból az időkből, amikor Gyurcsány Ferenc a KISZ vidéki, majd központi szervezeteiben különféle tisztségeket töltött be. Akkortájt az ünnep délelőttjén a rendőrség gondos felügyelete alatt gyülekeztek a Múzeumkertben a tanuló ifjúság és a dolgozók képviselői. Nyomásgyakorlásról természetesen nem lehetett szó, tetszésüket, egyetértésüket tapssal fejezték ki a hivatalos szónoklatot meghallgató kiválasztottak. Március idusán amúgy is három eseményről emlékezhettünk meg a KISZ égisze alatt. A Forradalmi Ifjúsági Napok elnevezésű rendezvénysorozat együtt ünnepeltette március 21-ét, a Tanácsköztársaság kikiáltását, a felszabadulás évfordulójaként számon tartott április 4-ét, s – mert kihagyni nem lehetett – az 1848–49-es forradalom és szabadságharc évfordulóját.
Már ez az árukapcsolás is jelezte: az egész rendszer a hazugságra és az ellenvélemény elnémítására épült. Most sajnálatosan hasonló a helyzet: a kormánytöbbség, az őszödi beszéd tanúsága szerint is, megtévesztéssel szerezte meg a hatalmat, korábbi miniszterelnöksége idején Gyurcsány készakarva nem kormányzott, hanem osztogatással, a választást megelőző hónapokban minden elképzelést felülmúló kifizetésekkel vásárolta meg a tájékozatlan polgárok szavazatát. A miniszterelnök az országgyűlési választás előtt nem számolt el az ország helyzetéről, állapotáról. Most pedig a hazugságainak az árát kell megfizetnünk. Miközben egyszerre vezetik be a tandíjat, az ágydíjat, a vizitdíjat, a dobozdíjat, emelik az áfát, a gáz és az áram árát, az állami ingatlanüzlet virágzik: eladják például a minisztériumok patinás épületeit, áruba bocsátják a kórházak, iskolák értékes telkeit. Utcára teszik a tanárok és a köztisztviselők egy részét. Nem tudni ugyanakkor, mi lesz a nyugdíjakkal, s milyen következménnyel jár majd a tanulás lehetőségének korlátozása, a szellemi, az anyagi, az erkölcsi alapok elherdálása, a tisztesség semmibevétele.
Gyurcsány nyilatkozata nem hagy kétséget afelől: ő a demokráciát a régi módon értelmezi. Számára a mások véleménye, véleménynyilvánítása, tehát a köz megkérdezése és meghallgatása, különösen a jelenlegi, maga által teremtett nehéz helyzetben kockázati tényező. Hazugsággal szerzett hatalmát veszélyezteti, ha szembesítik az igazsággal. Az ünnepen, ha ő beszédet mond, minden bizonynyal ez történne. Parlamenti demokráciákban ugyanakkor a polgároknak köztudomásúan joguk van ahhoz, hogy – úgymond – nyomást gyakoroljanak a kormányra. Tüntetéseken, tömegrendezvényeken fejezzék ki álláspontjukat. Ez ugyanis a véleménynyilvánítás kollektív formája. Erre int az Alkotmánybíróság (AB) e hét elején, közvetlenül a Gyurcsány-nyilatkozat elhangzása előtt hozott határozata is. A testület megsemmisítette a Fővárosi Közgyűlésnek tavaly októberi rendeletét, amely a helyhatóság területfoglalási engedélyéhez kötötte volna emelvény, hangosító, kivetítő felállítását, traktorok felvonultatását a politikai rendezvények helyszínein. Az AB nyomatékosan hivatkozott az 1992-ből és 1993-ból származó korábbi döntéseire. Ezek máig ható érvénnyel fejtették ki, amit az akkori elnök, Sólyom László később már köztársasági elnökként is rögzített: a szólásszabadság ügyében nincs alku. Az új keletű AB határozatnak a múltból kölcsönzött indokolása szerint a demokrácia első és legfontosabb alapértéke a sajtó, a szólás, a gondolat, a lelkiismeret és a gyülekezés szabadsága. Ez vész el, válik semmivé akkor, ha a jogalkotók megpróbálják elnémítani a nekik nem tetsző véleményeket.
Figyelmeztető az elmúlt napok eseményei közül a köztársasági elnök hivatalának az a nyilatkozata is, amely szerint Sólyom László különös gonddal vizsgálná meg, aláírható lenne-e egy olyan törvénymódosítás, amely a napi politika szempontjai szerint szabályozná a gyülekezési jogot. Az államfő ezzel értésre adta: nem helyesli a kormánytöbbség ez irányú törekvéseit. Köztudomású, hogy az igazságügyi tárca azt fontolgatja: szabálysértéssé nyilvánítja, ha valaki a be nem jelentett tüntetések helyszínén akár egyszerű szemlélőként részt vesz. Nem tudni, hogy Gyurcsány Ferenc csak magának és a politikai pártok képviselőinek hirdette-e meg a szilenciumot. Avagy esetleg korlátot akar állítani a köztársasági elnök megszólalása elé is. Reméljük, erről nincs szó. S talán az idén a Kossuth- és az Állami Díjak odaítélése és átadása is zökkenőmentes lesz. Az Alkotmánybíróság még nem válaszolt Sólyom Lászlónak: miként értelmezendő az államfő kitüntetésadományozási joga. Mint a bírói testület elnöke, Bihari Mihály nemrégiben elmondta, az alkotmány erről csupán egyetlen mondatot tartalmaz. Eszerint a köztársasági elnök kitüntetéseket adományoz, és engedélyezi külföldi kitüntetések viselését, elfogadását. Törvény szól ugyanakkor arról, hogy az elismerésben részesülők listájának előterjesztésére és az államfői határozat ellenjegyzésére a miniszterelnök jogosult. A törvényből azonban – mint az AB elnöke hangsúlyozta – nem értelmezhető az alkotmány, hanem csak az alkotmány egyetlen mondata alapján ítélhető meg a törvény. Vagyis – tehetjük hozzá – nem biztos, hogy igaz Gyurcsánynak az a tavalyi álláspontja, hogy őt egyetértési, együttdöntési jog illeti meg.
A nemzeti ünnep méltóságát bizonyosan minden demokratikus erő fontosnak tekinti. Senki sem óhajt botrányt, tragédiákba torkolló balesetet vagy rendőrattakot. Mindebből a Gyurcsány-kormány eddigi működése alatt augusztus 20-án, szeptemberben és október 23-án bőven volt részünk. Az ugyanakkor nem követelhető meg, hogy bárki is a forradalom alapértékeivel ellentétes, a demokrácia lényegét megtagadó és meghazudtoló magatartást tanúsítson: ne merjen megszólalni, véleményt nyilvánítani. Nem ezt kívánta, és most sem ezt kívánja a magyar nemzet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.