Az anya szó hallatán bennem felmerül egy másik, hasonló hangzású szó is, s ez így hangzik: „íny”. Amikor a világra jövünk, aprócska, fogatlan íny-emberek vagyunk csupán, mohón keressük az életet adó anyatej forrását, az emlőt; az élethez pedig az anya a legelső, a legtermészetesebb útvezető. Az anyaság szentsége viszont abból a felfoghatatlan misztériumból táplálkozik, amely mindig is körüllengte az anyaságot, s amelyet a tudomány soha nem lesz képes elemi szálaira szedni vagy eltüntetni. Az anya szavunk képlékenységét, plasztikusságát sokféle szóösszetétel is jelzi. Belőlük veszek most sorra néhányat.
Földanya. E szó a legáltalánosabb jelentést szimbolizálja. A földet glóbuszunk számos pontján tisztelték anyaként, kezdve az ókori görögök Gaia-kultuszától egészen az Andok hegyláncai között megfogant Pachamama-kultuszig. Ebben ama mély hódolat fejeződik ki, amellyel az öntudatára ébredő ember viseltetik a Mindenség iránt. Fokozatosan feldereng ugyanis előtte: a földanya nélkül csak létezésre képtelen – és arra méltatlan – lény volna. S a világ hajnalkorának embere ráébredt arra is, hogy tiszteletét a legméltóbb módon úgy tudja kifejezni, hogy magát a földet is anyának tekinti, az élet ama forrásának, ahonnan minden más fakad.
A földből vétettünk. S ezáltal vétettünk is ellene, mert egyedi lényekként mertünk kiszakadni belőle, mertünk leválni róla. E merészségért bűnhődni fogunk, mégpedig úgy, hogy visszatérünk hozzá, porrá leszünk. Dosztojevszkij egyik regényében (A Karamazov testvérek) van egy idekapcsolható, feledhetetlen jelenet, amikor Aljosát, a hívő keresztényt eltölti a föld iránt érzett mérhetetlen szeretet öröme: „Ujjongással teli lelke szabadságra, téres-tágas helyre vágyódott. Föléje borult a csöndesen tündöklő, csillagokkal teli ég beláthatatlanul széles boltozata. A zenittől a látóhatárig még halványan húzódott a kettős Tejút. A mozdulatlanságig csendes, friss éjszaka takarta be a földet. A főtemplom fehér tornyai és aranykupolái ragyogtak a zafírkék égen. A ház körül, az ágyásokban elaludtak éjszakára a pompás őszi virágok. A földi csend mintegy összeolvadt az égivel, és a föld titka egybeért a csillagokéval Aljosa csak állt, bámult, majd mintha lekaszálták volna, a földre rogyott. Nem tudta, miért ölelte át a földet, nem tudott számot adni magának, miért vágyódott olyan ellenállhatatlanul, hogy megcsókolja, csókolja az egészet, de sírva, zokogva, a könnyeivel öntözve csókolgatta, és rajongva megesküdött, hogy szeretni, örökkön-örökké szeretni fogja.” Számomra azért példaértékű e megrendítő pillanat, mert azt szimbolizálja, hogyan jut el a hívő ember a teremtett világ keresztény elképzelésétől a földdel mint földanyával történő misztikus egyesülésig. Aljosa áhítatában azonban kifejeződik a pravoszláv orosz ember eredendő földszeretete, kozmocentrizmusa is. Ez az érzés a keleti kereszténységre – amelyen még nem ütött rést az arisztoteliánus, a modern nyugati ember technológiai világfelfogását is megelőlegező skolasztika – mindig is erőteljesen jellemző volt.















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!