A magyar társadalomnak negyed évszázad sem volt elegendő ahhoz, hogy helyreállítsa azokat a bizalmi kötelékeket, amelyek nélkülözhetetlenek egy ország sikeréhez. A bizalom és a kapcsolatteremtési, érintkezési hajlam befagyása napjainkban egész világosan észlelhető: miközben a prosperáláshoz oly fontos középrétegek nem kaptak erőre, a családstruktúra szétzilálódása továbbra is folytatódik.
Ma már jóformán minden komoly elemző egyetért abban, hogy a politikai és gazdasági intézmények életképessége a civil társadalmak egészségétől és dinamizmusától függ. Ez olyan másodlagos intézmények bonyolult hálózatát jelenti, ami üzleti vállalkozásokból, társulásokból, klubokból, szakszervezetekből és más önszerveződő csoportokból tevődik össze. Ennek alapsejtje pedig a család, amely által az emberek részesei lesznek a kultúrájuknak, és megkapják a szükséges készségeket, hogy a nagyobb közösségekben is helytállhassanak. Az így kiépülő társadalmi tőkének messzemenő következményei vannak a mindennapjainkra.
Több más szerző mellett Francis Fukuyama amerikai politológus, közgazdász is megfigyelte, hogy a gazdasági élet elválaszthatatlan a kultúrától, azoktól az értékektől, amelyek az erkölcshöz, a közösségi szellemhez, a családhoz, a valláshoz kötődnek. A neves gondolkodó szerint egy nemzet jólétét és versenyképességét egyetlen, mindenütt észlelhető kulturális tényező határozza meg: a bizalom szintje az adott országban. A bizalom a szabályszerű, becsületes és együttműködésre kész viselkedés elvárása egy közösségen belül a közös normák alapján, melyek olyan súlyos kérdésekkel kapcsolatosak, mint az igazság természete, vagy akár olyan világi normák, mint a szakmai követelmények és a viselkedés szabályai.
Fukuyama ennek alapján megkülönböztette az alacsony és magas bizalomszintű országokat, előbbire példa a francia és olasz, utóbbira a japán és német társadalom. Ugyan nem tért ki részletesen a posztszocialista országok bizalmi szintjére, de egy helyütt megemlíti, hogy ezekben a társadalmakban az emberek hozzájárultak ugyan ahhoz, hogy a kommunizmust a demokrácia és a kapitalizmus váltsa fel, ám az új rendszer működtetéséhez szükséges társadalmi szokások nincsenek meg bennük: mind a családok, mind az önkéntes társulások gyengék.















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!