Brüsszel kétségkívül szimbólum. Még ha nem is az unió hivatalos fővárosa, itt található az Európai Bizottságnak, valamint az Európai Unió Tanácsának a székhelye, és időnként az Európai Parlament is itt tartja üléseit. S persze a népnyelv is Brüsszelt emlegeti – nem pedig mondjuk Strasbourgot –, ha az említett testületek valamelyike a mindennapi élet szintjén is érzékelhető döntéseket hoz, vagy éppen elmulasztja a szükséges döntéshozatalt. Ezért is volt szimbolikus értékű, amikor a városban megállt az élet a terrorfenyegetettség hatására. A kihalt utcák, lezárt metrólejáratok, elhalasztott rendezvények mind azt üzenték, hogy Európában valami megváltozott.
A kérdés az, miként reagál Európa erre a változásra. És ebből a szempontból sajnos nem sok jót ígér, ha belegondolunk, milyen további rétegei vannak Brüsszel szimbolikájának. Mert az is jelképes értékű, hogy az uniós intézmények székhelye egy olyan ország fővárosa, amelyet szinte képtelenség egyben tartani. Belgiumot nemcsak a jól ismert nyelvi és kulturális identitásbeli törésvonalak szakítják ketté, hanem a szolidaritás hiánya is: a fejlettebb északi, flamand régiók régóta sérelmezik, hogy a náluk megtermelt jövedelmek egy részét a fővárosnak, további jelentős hányadát pedig a szegényebb vallon területeknek kell átengedniük. Vagyis éppen azok az alapelvek vallanak látványos kudarcot – a nyelvi és etnikai határok meghaladása, valamint a szolidaritás –, amelyek az Európai Unió működését volnának hivatottak garantálni. Belgiumnak mint szövetségi államnak a politikai vezetéssel is rendre problémái akadnak: emlékezetes, hogy a 2014. májusi választást követően potom 135 napba telt, mire megalakult az új kormány. És szimbolikus az is, hogy a szálak lassan minden terrortámadás után Brüsszelbe vezetnek, közelebbről a Molenbeek negyedbe, ahol a dzsihadisták szellemi muníciójuk mellett fizikai fegyverzetüket is könnyedén beszerezhetik.
Brüsszel szimbólum, és az, hogy a várost megbénította a terrorveszély, az Európai Unió bénultságára világít rá. Arra, hogy nincs egység, nincs valódi politikai vezetés, de mintha még a túlélés legelemibb ösztönei sem munkálnának bennünk. Az unió egyik vezető államában véres merényletek történtek, több másikban hasonlókat készítettek elő, de továbbra sem hallunk olyan intézkedésekről, amelyek összeurópai szinten kínálnának választ a fenyegetésre. Az egyes tagállamok titkosszolgálatai persze dolgoznak – hogy milyen hatásfokkal, azt nem tudjuk, mert sejtelmünk sincs arról, hány meghiúsított próbálkozás jut egy sikeres merényletre –, Francois Hollande francia elnök pedig katonai csapásokat indít, és ad hoc koalíciót toboroz az Iszlám Állam ellen. Az önállóan tett lépések azonban nem állnak össze egy nagy egésszé, sőt rosszabb esetben akár ki is olthatják egymást. A veszélyhelyzet ugyanis az Európai Unió lényegéből fakad: a „négy szabadság” nem csak a törvénytisztelő állampolgárokra vonatkozik, s a potenciális terroristák szabad áramlása – ahogy a merényletekre szánt forrásoké, a fegyvereké vagy a radikális eszméké is – csak együttes erővel állítható meg.















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!