A Századvég-paradoxon

Lehet, hogy jobban jártunk volna, ha hasznosulnak a kormányzati agytröszt tanácsai.

Pápay György
2016. 05. 04. 12:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Úgy tűnik, az „akták” idejét éljük: most épp a jegybankiak vannak soron, míg korábban a sajtó a Századvég-aktákat böngészte éjt nappallá téve. A két ügy között több hasonlóságot is felfedezhetünk, és különös érintkezési pontjuk, hogy a kormányzati agytröszt nagy nehezen kiperelt iratait az a VS.hu tette közzé, amelyet nem sokkal később szabályosan romba döntött a jegybanki alapítványok támogatási listáinak napvilágra kerülése. A közérdekű adatokhoz való hozzáférés nehézségeit leszámítva azonban a Századvég és a Magyar Nemzeti Bank (MNB) esete számos tekintetben különbözik. Már csak nagyságrendjüket tekintve is, mert bár a Századvégnek az évek során kifizetett négymilliárd forint sem kevés, ez az összeg eltörpülni látszik a mellett a közel 260 milliárd forint mellett, amellyel a nemzeti bank által létrehozott alapítványok rendelkezhettek. Az előbbi mondjuk a Magyar Nemzeti Filmalap éves költségvetéséhez mérhető, míg az utóbbi olyan komplett társadalmi alrendszerekéhez, mint a hazai felsőoktatás.

Vannak azonban más különbségek is. Az MNB-ügy gyakorlatilag arról szól, hogy az atyáskodó állam kitermelte a maga atyáskodó jegybankját, amely úgy érzi, a rábízott közpénzt úgy használhatja fel, ahogy üdvösnek látja – ilyenkor is megtartva azért a bevett sorrendet. Először kapnak belőle a rokonok és az üzletfelek, aztán a maradék hasraütésszerűen mindenféle csip-csup ügy támogatására fordítható. Ha pedig botrány kerekedne belőle, a rokonok, üzletfelek elég edzettek ahhoz, hogy továbbra is nyugodtan aludjanak, a csip-csupok meg – könyvkiadók, folyóiratok, tudományos műhelyek, amelyeknek létfontosságú volt a viszonylag szerény támogatás – törölgethetik magukról a rájuk fröccsent sarat. A Századvég ezzel szemben nem osztott pénzeket, hanem kormányzati megbízásokat kapott, amelyeket így vagy úgy, de teljesített. Éppen a teljesítés kapcsán állt elő az a helyzet, amit Századvég-paradoxonnak nevezhetünk. A sajtó ugyanis előbb a Századvéget kárhoztatta, mert állítólag értékelhetetlen elemzéseket készített, majd később a kormányt, amiért nem támaszkodott a Századvég elemzéseire. Pedig ha az előbbi igaz lenne, akkor a döntéshozókat csak dicsérni lehetne az utóbbiért.

Persze a helyzet ennél összetettebb. Aki látott már készülő közvélemény-kutatást, az tudja, hogy a nyers adatok önmagukban nehezen értelmezhetők, és olyan összefüggések is kiolvashatók belőlük, amelyek tényszerűek ugyan, de nem túl informatívak (ilyen például az, hogy a háromszobás lakásban élők nagyobb arányban hallottak a Magyary Zoltán közigazgatás-fejlesztési programról, mint a kétszobás lakásban élők). A VS.hu előbb ezekből az adatokból szemezgetett, majd közreadott egy csokorra valót a Századvég által adott tanácsokból is. Ezekről már nehéz lenne azt állítani, hogy nevetségesek lettek volna. Legfeljebb feleslegesek, legalábbis annyiban, hogy a kormány nem fogadta meg őket. Pedig a Századvég felhívta rá a figyelmet, hogy a Klik egy időzített bomba; hogy a korrupció árnyéka rávetül a Fidesz politikájára; hogy indokolatlanul sok stadion épül; vagy hogy a Fekete György vezette Magyar Művészeti Akadémia (MMA) a jobboldal szellemi hátországát is megosztja. Sokan érezzük úgy, hogy nem jártunk volna rosszul, ha lett volna némi foganatjuk ezeknek a baráti intéseknek, de – mint arra nemrég Lázár János volt szíves emlékeztetni – nem a Századvég kormányozza az országot.

Kérdés, vajon a kormány jól járt volna-e azzal, ha jobban odafigyel azokra a tanácsokra, amelyekre annyi közpénzt fordított. Hiszen ha a Századvégen múlt volna, talán még a rezsicsökkentésbe se kezdtek volna bele, amely aztán az előző ciklus politikai csodafegyverének bizonyult. És itt jutunk el a második Századvég-paradoxonhoz. A cég elemzői ugyanis olyan döntéseket is kockázatosnak ítéltek, amelyeket a kormány bátran meghozott, és végül nem is maradt el a politikai siker. Ha viszont nem a politikai hasznot, hanem a felelős kormányzást tartjuk szem előtt, akkor lett volna mit megfontolni a kormányzati agytröszt tanácsaiból – ahogy persze más intézmények, szervezetek tanácsaiból is. A kérdés, hogy politikailag jó szolgálatot tett-e a Századvég, akkor lenne releváns, ha a céget a kormánypárt vagy a Fidesz-frakció fizette volna a jogszabályok által meghatározott költségvetéséből. A megrendelő azonban a kormány volt, a tetemes cechet pedig az adófizetők állták, így csak az a kérdés vetődhet fel, vajon hasznosult-e a Századvég munkája a megalapozott, körültekintő döntés-előkészítés során.

Ennek épp az ellenkezője derül ki a nyilvánosságra került iratokból, ahogy általában nem sok jelét látni a megalapozott, körültekintő döntés-előkészítésnek. Ha lenne ilyen, nem volna Klik és MMA, rövidebb lenne a korrupció árnyéka, és kevesebb a stadion. A Századvégnek bizonyára az MNB alapítványairól is meglett volna a véleménye, sőt, ha megkérdezik, talán még a saját milliárdos megbízásairól is. No, az lenne az igazi Századvég-paradoxon.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.