A 3-as metró fantomjai

A kormányzati körök a saját hasznukat nézik, az utasok katasztrófától tartanak.

2016. 09. 12. 17:29
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Van a létező, valóságos 3-as metró, amelyen mi, budapestiek nap mint nap félelemmel vegyes beletörődéssel utazunk, és amelynek most már tűrhetetlenül sokat késik a felújítása. Ám van egy másik, egy virtuális, pénznyelő 3-as metró is, amelyet a harmadik Orbán-kormány végképp átadott saját fantomjainak.

Amint alászállunk a mozgólépcsőkön a mélybe, látjuk az igazi metró állapotát, rozsdás szerelvényeit, halljuk vészjósló hangját az alagútban, és csak abban bízunk, hogy nem akkor áll le és kezd el füstölni, amikor épp benne vagyunk. Az itt élők többsége evidenciának tekinti Tarlós István főpolgármester szavait, miszerint ez a metróvonal nem az elmúlt hat évben lett negyvenéves. Első szakaszának négy évtizeddel ezelőtti átadása óta azonban meggyűlt a baja a fantomokkal. A kényszerűségből és félezer milliárdból befejezett 4-es metró után a főváros második legnagyobb 2010 utáni beruházása a 3-as metró felújítása lenne. Már ha elkezdődne – de egyre világosabb, hogy a kormányzati körök csak a saját hasznukat nézik. Ezért késik valójában a 3-as metró felújítása, ezért megy az érthetetlen maszatolás a metrópótló buszok beszerzése, az uniós és a kormányzati források biztosítása körül.

Érthető, hogy Tarlós István rendkívül ideges. Több mint egy hete kirúgással fenyegette meg a nagy értékű közbeszerzések lebonyolítására létrehozott fővárosi cég vezetőjét, ha nem írja ki a pályázatot a 3-as metró rekonstrukciójára. Amire negyven év ide, a BKV sokáig meglévő eladósodottsága oda, a kormány két év óta képtelen előteremteni a forrásokat. Orbán Viktor miniszterelnök a Modern városok program keretében egy-egy vidéki városnak ígért a kormánya nevében csaknem annyit, mint amennyibe (140 milliárd) a metrófelújítás kerül. A kifelé egységesnek mutatkozó kabinetet belülről érdekkörök hálózatának valóságos háborúja feszíti 2014 óta, ezért az uniós harctéren tapasztalt határozottság a – klasszikus pártként gyakorlatilag már nem funkcionáló – Fidesz idő előtti szétrobbanásával fenyegetne. S mivel a honi politikában most az október 2-i kvótaellenes népszavazás az abszolút adu, ezt Orbán holmi metróügyért nem kockáztatja.

Bár a kormányfő a főpolgármester legutóbbi vizitjén megoldást ígért, Lázár János, a Miniszterelnökséget vezető miniszter már előre a fővárosra mutogatott. Szerinte nem azért késik a felújítás, mert a kormány eddig nem adott garanciát, hanem azért nem adott, mert még ki sem írták a pályázatot. Amit egyébként valójában már júniusban kiírtak, igaz, akkor még feltételesen. Azóta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közölte, hogy május eleje óta van garancia: a támogatási szerződés, amelynek alapján immár bizonyos, hogy az Európai Bizottság támogatja a felújítást, már csak az kérdés, mennyivel. A fővárosi közbeszerzési cég oldalán pedig már olvasható valamennyi metrópályázat, sőt a tenderek tartalmazzák a legfrissebb, három nappal ezelőtti módosításokat is.

Ezt a fejleményt akár örömmel üdvözölhetnénk, ám itt van a metrópótló buszok botránya. A kormány fővárosi kijáróemberei megakadályozták, hogy a legolcsóbb lengyel ajánlatot elfogadva vegyenek 150 járművet. A hivatalos magyarázat nemzeti buszgyártást, buszstratégiát emlegetett, de mára kiderült, amit a főpolgármester is mond: valójában nincs magyar busz, s a hazai cégek, amelyek jórészt külföldi alkatrészekből „gyártanak”, a kellő mennyiség harmadát sem tudják összekaparni. A vétel helyett kitalált szolgáltatásmegrendeléssel nem járhat jól sem a főváros, sem a BKV. Belső információk szerint a jelentkezők közül a jórészt külföldi alkatrészekből álló és a vevő által összeszerelendő Modulo busz hazai gyártója a csőd szélén áll, de a Nemzetgazdasági Minisztériumból segítséget ígért nekik egy befolyásos államtitkár. Varga Mihály tárcavezető egymásnak rendre ellentmondó nyilatkozatai, a főváros elleni kirohanásai ezt készítenék elő. A másik, a sajtóban Rogán Antalhoz, a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszterhez kötött vállalkozói kör szekerét a botrányos ügyek miatt szintén egyre nehezebb tolni, és a hírek szerint ők sem a hazai ipart virágoztatnák fel a német MAN buszokkal. Végül a sokak szerint Pintér Sándor belügyminiszterhez köthető társaság futhat be majd a szintén német Mercedes buszokkal. Az után, hogy a németek a múlt héten jelentettek be egy újabb, hatszázmilliárd forint értékű magyarországi beruházást, az önálló magyar buszipar fellendítése lekerülhet a napirendről.

Isten ne adja, hogy eközben a 3-as metró felújításának késedelme miatt katasztrófa történjen, s visszájára forduljon Orbán Viktor 2002-es, a szocialistákról mondott, és azután be is vált „intelme”: nem szabad rájuk bíznunk az ország kormányzását, mert ők csak a saját hasznukat nézik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.