Európa vezető politikusai ma Pozsonyban találkoznak többek közt azért, hogy megvitassák a brexit utáni helyzetet, a szükséges teendőket a biztonság, a munkahelyteremtés és a növekedés elősegítése érdekében. A cél az, hogy olyan eredmények, megállapodások szülessenek, amelyek egyesítenek bennünket, különös tekintettel a jövőre és a fiatalokra.
Az Európai Bizottság oktatásért, kultúráért, ifjúságért és sportért felelős biztosaként úgy gondolom, hogy a britek kilépés melletti döntésének legfontosabb tanulsága az, hogy többet kell tennünk az európai identitás megteremtéséért. Amely azonosságtudat nem a már meglévő identitásaink helyébe lép, hanem kiegészíti és segíti azokat. Hiszek abban, hogy ebben a munkában az ifjúságra kell koncentrálnunk.
Nagy-Britanniában – ahogy az unióban másutt is – az emberek láthatóan úgy érzik, hogy a különböző identitások versengenek egymással, hogy az európai identitás a nemzetivel, a regionális, helyi, kulturális, etnikai, vallási identitásokkal versenyez. Ennek eredményeképpen elutasították az európai identitást.
Jómagam azért nem gondolom, hogy létezik ilyen konfliktus, mert meggyőződésem, hogy mindnyájunknak számos különféle identitása lehet, s ez csak gazdagítja életünket, személyiségünket.
Sok fiatal ráérzett erre: a 24 év alatti brit szavazók közel háromnegyede Nagy-Britannia EU-ban maradása mellett szavazott. Ők az Erasmus-generáció, vagyis olyan fiatalok, akiknek teljesen természetes, hogy szabadon utazhatnak a tagállamok között, hogy más kultúrákat fedezhetnek fel, hogy új környezetben is élettapasztalatot szerezhetnek, amikor külföldön tanulnak, dolgoznak vagy önkéntes munkát végeznek.
Vajon mi az oka annak, hogy oly sok mai fiatal elfogadja ezt az újabb identitásréteget, sőt kiteljesedik általa? Nagyban köszönhető ez az európai integrációnak és különösen az Erasmus programnak. Három évtized alatt bebizonyosodott e programról, hogy az uniós szintű cselekvés kiváló példája: anélkül egyesít, hogy megpróbálna egyformává tenni. Nem gátol, nem diktál, viszont pozitív hozadéka van, változást okoz pusztán azáltal, hogy nemzeti oktatási rendszereket, gazdaságokat és társadalmakat hoz kapcsolatba egymással olyan fiatalok révén, akik másféle háttérrel, eltérő tapasztalatokkal, nézetekkel, eszmékkel rendelkeznek.