A járulékcsökkentés nyugdíjcsökkentés

A magyar gazdaság érzékelhető növekedésnek indult, bár ez a felzárkózáshoz kevés.

Németh György
2016. 11. 03. 18:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Beterjesztette a kormány a hétvégén az adótörvény-módosító csomagját, melyből kimaradt a hetekkel ezelőtt óvatosan beharangozott, a munkaerőhiány enyhítésének eszközeként szóba hozott járulékcsökkentés. Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a Magyar Idők szombati számában úgy nyilatkozott, hogy a kormány kész érdemi járulékcsökkentésre – pontosabban a de jure munkaadók által fizetett szociális hozzájárulási adó (szocho) csökkentésre –, ha cserébe a munkaadók növelik a béreket és javítják a hatékonyságukat. Elmondta, hogy a szaktárca e héten tárgyalóasztalhoz ül a munkaadók és munkavállalók képvise­lőivel, s ha egyezségre jutnak, már 2017-től jöhet a csökkentés. A munkavállalóknak bizonnyal nem volna ellenvetésük, ha a csökkentés végeredményben a bruttó béreket növelné, ellenben a munkaadók – a kis- és középvállalkozások nehézségeire hivatkozva – erre legfeljebb részben lennének hajlandók.

A kormány elvárása közgazdasági értelemben racionális. Ám magam elképzelni sem tudom, hogy mit is tartalmazna a kormány és a munkaadók megállapodásának utóbbiak kötelezettségeit rögzítő része, a járulékcsökkentés ellentételeként mi is volna pontosan számon kérhető, s ha azt nem vagy csak részlegesen teljesítik, akkor mi lenne a retorzió? Már ha a kormány többet kíván viszonzásul, mint a jámbor óhajára adott hangzatos ígéret.

Kezdjük azzal, miképp is állt elő az a helyzet, hogy a járulékcsökkentés egyáltalán szóba jöhet. Ennek csupán egyik, s nem is legfontosabb oka, hogy a gazdaság az utóbbi években túllendült a válságon és érzékelhető növekedésnek indult, még ha ennek dinamikája a felzárkózáshoz távolról sem elégséges. Ennél fontosabb volt a Bajnai-kormány válság­időszakának három intézkedése. Ekkor törölték el a 13. havi nyugdíjat. Ekkor mérsékelték a nyugdíjemelés mértékét az éves bérnövekedési ütem feléről úgy, hogy megőrizze a reálértéket; az évtizedforduló éveiben ez előnyös volt a nyugdíjasoknak, de mióta ismét – közel négy éve, azonban e vonatkozásban csak a legutóbbi év volt igazán jelentős – növekedésnek indultak a bérek, és a helyzet változott, már nem az. És végül, ekkor döntöttek a nyugdíjkorhatár viszonylag gyors ütemű emeléséről: 2022-ben lesz 65 év. Mindez az IMF–EU–­Világbank hitelezőtrojka követelése volt, amit a mai kormánypártok ellenzékben, sőt kormányra kerülve is erőteljesen bíráltak, de egyáltalán nem igyekeztek visszamódosítani. (Valójában köszönték a Bajnai-kormánynak, hogy helyettük végezte el a piszkos munkát.)

Mindezek hatására napjainkban jelentős többletek halmozódnának a nyugdíjalapban, ami nyugdíjemelésért kiáltana, ha a kormány néhány trükkel el nem tüntetné. Ezek közül a legfontosabb a közel két évtizeden át (2011-ig) a bruttó bér százalékában meghatározott munkaadói egészségbiztosítási és nyugdíjbiztosítási járulék szociális hozzájárulási adóvá történt összevonása. Ennek az Egészségbiztosítási Alap és a Nyugdíjbiztosítási Alap közötti megosztása immár a költségvetési törvényben történik, s míg 2012-ben annak teljes összege az utóbbiba került, 2016. jú­lius 1-jétől már nem egészen háromnegyede, s felhasználására bejelentkezett a Nemzeti Foglalkoztatási Alap is. (A szochobevételből 2016 első fél évében a Nyugdíjbiztosítási Alapnak 79,43, az Egészségbiztosítási Alapnak 20,57 százalék jutott, ami július 1-jétől 74,30, illetve 20,53 százalékra csökkent, míg a fennmaradó 5,17 százalék a foglalkoztatási alapba kerül.) Ráadásul a foglalkoztatástámogató programok miatti járulékkiesést a kormány nem igyekszik pótolni, s ugyanez igaz a járulékkedvezményként igénybe vett gyermekkedvezményre is. Érdemes felidézni, hogy két évtizeddel ezelőtt már volt hasonló helyzet: akkor a nyugdíjrendszer második (tőkefedezeti) pillérének létrehozása azt a célt is szolgálta, hogy ne legyen látható többlet a nyugdíjalapban, mert az olyan, a nyugdíjemelésre irányuló politikai nyomást hívna életre, melynek aligha lehetne ellenállni.

A járulékcsökkentés – bár ezt az összefüggést nem könnyű megérteni – nyugdíjcsökkentést jelent. Nem a jelenlegi nyugdíjasok, s nem is a közeljövőben nyugdíjba menők nyugdíjának csökkentését, hanem azokét, akik később érik el a korhatárt. Komoly ember nem gondolhatja, hogy a most csökkentett járulékot egy-másfél évtized múlva visszaemelik azért, hogy kifizethessék az akkori, mai szabályok szerint megállapított nyugdíjakat. Hornung Ágnes pénzügyi államtitkár bő hónapja ki is mondta, hogy a kormány célja az állami nyugdíj szerepének csökkentése. Ez, dekódolva, nyugdíjcsökkentést jelent. De akinek fájni fog, az ma az ötvenes évei elején jár, vagy fiatalabb – és egészen más gondok foglalkoztatják.

A kormány számára két megoldás is kínálkozik, ha járulékcsökkentés nélkül akarna megszabadulni a nyugdíjalap többletétől. Egyik az állam hitelezése: a többletből a nyugdíjalap államkötvényben tartalékot halmoz fel arra az időre, amikor majd folyó bevételei meghaladják nyugdíjkiadásait. Ez például az Egyesült Államokban ismert gyakorlat. A másik, hogy a „felesleges” összeget visszafizeti: a munkaadók munkavállalóik után fizetik a szochót, aminek meghatározott hányada a munkavállalóknak a Magyar Államkincstár által vezetett számláira kerül, s ott úgy kamatozik, mintha állampapírba fektették volna, ami számukra kedvezőbb, mint bármely betét. Ezt a kormány nyugdíjcélú megtakarításnak tekintheti. Aki nem akar ily módon nyugdíjcélra takarékoskodni, annak joga volna az így összegyűlt összeget (vagy annak egy részét), mondjuk negyedévente vagy félévente, visszakérni. Ezzel a megoldással a kormány elérheti, hogy a járulékcsökkentés minden forintja a munkavállalókhoz kerüljön, ráadásként a nyugdíjcélú megtakarítások is nőnének (ha már csökken az állami nyugdíj szerepe). Mindkettő a kormány deklarált célja.

S e célok elérése érdekében még csak tárgyalni sem kell a munkaadókkal és a munkavállalókkal.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.