Miért változott hazánk külső orientációja?

Mindaz, ami az elmúlt hét évben történt velünk, korántsem előzmények nélküli.

Csizmadia Ervin
2017. 04. 03. 18:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagyon sokan vannak, akik manapság gyakran felteszik a kérdést, hogyan lehetséges, hogy 13 évvel Magyarország EU-csatlakozása után az ország nem csupán fasírtba került az EU-val, de nem csekély mértékben más külső partnerek felé orientálódik? Erre lehetséges egy felszínes és egy komolyabb válasz is. A felszínes válasz nagyjából annyi, hogy a kormány 2010 óta módszeresen szembefordult az EU alapértékeivel, és folyamatosan szabadságharcot vív annak intézményeivel. Ezt a választ hangoztatja lényegében a teljes ellenzék, ami nem kis mértékben hozzájárul ahhoz, hogy ez az oldal ott tart, ahol (természetesen a más területeken is érzékelhető felszínes válaszokkal együtt). A mélyebb válaszhoz viszont némi történelmi lélegzetvétel kell. Amire – állítólag – a politikában nincs idő.

Tételezzük fel, hogy mégis van némi időnk, ha a politikusoknak nem is, de az elemzőknek. Az elemző kutya kötelessége, hogy „történelemben” (is) gondolkodjék, azaz ne csak a pillanatban és a közvetlen tegnapban. A kérdést onnan érdemes megközelítenünk, hogy mi történt 1989–90-ben és közvetlenül utána. Vajon akkor miért lett az országnak olyan orientációja, amilyen. A válasz nagyon egyszerű: geopolitikai összefüggés miatt. Az a geopolitikai szereplő, amely az 1956-tól 1989-ig terjedő időszakban a magyar fejlődés döntő meghatározója volt, kidőlt a sorból. A Szovjetunió felbomlott, s ezzel párhuzamosan a bipoláris világrend másik szereplője, az Egyesült Államok hatalmas erőre és egyedüli befolyásra tett szert. Természetesen nem feledkezhetünk meg a belső tényezőkről (az állampárt kimerülése, az ellenzék felemelkedése) sem, de ezeknél nagyságrendekkel többet nyomott a latban, hogy a nyugati típusú demokrácia képviselői legyőzték a keleti típusú autoriter hatalmi szerkezetek képviselőit. Magyarország sorsát nagyjából ez döntötte el.

1990 után körülbelül másfél évtizedig felfelé ívelt az új demokráciák csillaga, ám nyugati tudósok már a 90-es évek végén aggódtak az illiberális tendenciák miatt. Hol volt akkor még Orbán Viktor 2010 utáni kormányzása, vagy akár a Lech Kaczynski-féle első radikáljobbos kormány? Tőlük teljesen függetlenül is kezdett már kirajzolódni, hogy a 90-ben kialakult geopolitikai szituáció nem örök életre szól. Ahogy a politikában semmi.

Ami nem azt jelenti, hogy ne lenne jó eljátszani a gondolattal, hogy az egyszer létrehozott demokratikus intézmények s a geopolitikai viszonyok statikusak és örök érvényűek. Ha valaki csak futó pillantást vet nyugati politikatudósok elmúlt években írt szövegeire, azokban meglepetést, sőt meghökkenést talál: hogyan lehettünk annyira vakok, hogy nem láttuk a várható „mellékhatásokat”? Mert bizony a demokratizálódás, a liberális demokrácia kiépítése – mint ahogy minden más új rendszer kiépítése is – többlépcsős folyamat, tele váratlan fordulókkal és visszaesésekkel. Ezek jelentős része belpolitikai okokra vezethető vissza (egy-egy erős vezető megjelenése például), de sok esetben a külső körülményekben keresendő. Ha 1989–90-ben a Szovjetunió kipukkadt, akkor ma azt mondhatjuk: Oroszország összeszedte magát. Sőt, tovább megyek: vannak politológusok, akik egyenesen azt mondják, már a kipukkadás is csak relatív és látszólagos volt, valójában a 80-as évek végi rendszerválságok nyomában nem is jöttek létre valódi demokráciák, csak a régi autoriter hatalom kicsit megdöccent.

Ez azt jelenti, hogy sokkal árnyaltabban kellene gondolkodnunk magáról a demokratizálás folyamatáról és jellegéről. Könnyen lehet például, hogy Magyarországon azért is kerültünk mára akkora slamasztikába, mert csak reméltük és hittük, hogy átléptünk a fejlett liberális demokrácia korába, pedig valójában mindössze arról volt szó, hogy Kádárékkal csak a régi személyi állomány, de nem az autoriter hatalmi struktúra hullott a történelembe. Érdemes tehát jóval komolyabban vennünk ezt a folyamatosan változó külső geopolitikai közeget. Létezéséről jószerével nem is tudtunk az elmúlt negyedszázadban. Annyira evidens volt, hogy minden a belpolitikáról (jogállamról, alkotmányosságról, pártok versenyéről, pártok és társadalom kapcsolatáról stb.) szól. Ám a 2000-es évek közepétől fokozatosan világossá vált, hogy az EU számunkra újra külpolitikai értelemben lesz fontos. Ahogy kezdtem ezt a cikket: itt jönnek a felszínes válaszok. Orbánék elfordították a Nyugat felől Magyarországot, és Oroszország mellé helyezték. Ahogyan a jobboldal belpolitikai értelemben leépítette a demokráciát, külpolitikai értelemben leépítette az atlanti kapcsolatrendszert. A válaszok azért felszínesek, mert nem kíváncsiak a mélyebb okokra, megelégszenek jelenségek nem túl kreatív értelmezésével. Márpedig ha igaz, hogy Magyarország az átmenet idején azért válhatott demokráciává, mert a nagyhatalmi játszma egyértelműen a Nyugat javára dőlt el, akkor most azt mondhatjuk: azért jöhetett „keletes” fordulat, mert a nyugati orientáció nem tudta Magyarországot megtartani abban az állapotában, amellyel a rendszerváltáskor indult. Magyarország a 90-es évek végéig mintademokrácia, de a későbbiekben egyre inkább kezd lecsúszni. Akkor még szó sincs orosz befolyásnövekedésről; a 2000-es évek még maximálisan nyugati védnökség alatt zajlanak, csak éppen kevés kézzelfogható – és a társadalom nagy részének tetsző – eredményt hoznak. Ne feledjük ennek egyik rendkívül markáns lenyomatát, 2006-ot, amikor a választók először bíznak meg egy kormányt második ciklussal. Olvasatomban 2006 a magyar demokrácia változásának szimbolikus dátuma: a választók olyan kormányt akarnak, amely egy ciklusnál többet tölt a hatalomban, és – bármilyen áron – eredményeket produkál!

Nem 2010-ben vagy 2014-ben jön tehát a centrális erőtér; ennek első jelei 2006-ban, a második szocialista-liberális kormányzás kezdő évében mutatkoznak. Az persze már másik kérdés, hogy bár akarta, a balliberális kormányzó elit 2010-ben nem tudta harmadik ciklusra is megtartani a hatalmát. Azaz jobb, ha értjük: mindaz, ami az elmúlt hét évben történt velünk, korántsem előzmények nélküli. Tágabb értelemben előzménye a rendszerváltás Nyugat-orientációja és annak változása. Szűkebb értelemben pedig előzménye (s nem is csak az őszödi beszéd miatt) 2006, az első választás, amelyen „ciklushosszabbítás” történik.

Mindezeknek pedig van egy még súlyosabb tanulsága: a demokrácia nem statikus és változásoktól védett rendszer, sem a geopolitikában, sem a belpolitikában. A geopolitika tizenöt évvel a rendszerváltás után teljesen más lett, s a magyar társadalom is komoly változásokat akart a 2000-es évek közepén. Innen indul az a történet, amit most élünk.

A szerző politológus

 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.