Feketeség és populizmus

A történelmi emlékezettel kapcsolatos viták az USA-ban sem jutottak nyugvópontra.

Paár Ádám
2017. 06. 19. 16:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

New Orleansban eltávolították a déli rabszolgatartó államok konföderációjára emlékeztető emlékműveket, így a déliek legnépszerűbb tábornoka, Robert E. Lee szobrát is. Az esemény megmutatja: a történelmi emlékezettel kapcsolatos viták a Magyarországról nézve idillinek gondolt Egyesült Államokban sem jutottak nyugvópontra. Az amerikai társadalom és a történettudomány egyébként is gyakran kérdez rá a saját múltjára, és gondolja újra.

Nem Lee szobrának az elmozdítása szomorú önmagában, hanem a hisztéria, amelynek jegyében sokan még mindig úgy gondolnak az amerikai Délre, mint a rasszizmus és a lincselések fellegvárára. Holott az amerikai tisztek és közkatonák ezrei nem a rabszolgaság védelmében harcoltak az unió ellen, hanem lokálpatriotizmusból. A fehér farmerek, akik a feketék alacsonyabbrendűségének ma már nyilván tarthatatlan nézetében nevelkedtek, sokszor éppúgy gyűlölték a fehér nagybirtokosokat, mint azok rabszolgáit. A rabszolga-munkaerő ugyanis csökkentette a szabad munkaerő értékét. A fehér farmerek feketék iránti megvetése szimbolikusan a fehér urak ellen is irányult. Mivel utóbbiakon nem lehetett nyíltan bosszút állni, megtették ezt azzal, hogy dühüket a feketéken (illetve az északi abolicionistákon, a rabszolgaság-ellenes mozgalom tagjain) verték le.

Alex Haley Gyökerek című családregénye és Margaret Mitchell Elfújta a szélje alapján képet alkothatunk arról, milyen mély szociokulturális szakadék választotta el a déli fehér társadalom rétegeit. A fehér nagybirtokosok sokszor jobban becsülték rabszolgáikat – elsősorban persze az uraikkal bizalmas viszonyban álló, privilegizált helyzetben lévő háziszolgákat –, mint a fehér kisfarmereket, akiket „white trash” (fehér szemét), „vörösnyakú”, „szemétevő” és még ezeknél is durvább gúnynevekkel illettek. Nem csoda, hogy a déli hadseregben járványos méreteket öltött a dezertálás, a toborzással szembeni ellenállás. Azt, hogy a polgárháború kérdése nem egyszerűsíthető le a rasszkérdésre, mutatja, hogy az utolsó konföderációs tábornok, aki megadta magát az északiaknak 1865. június 23-án (Lee fegyverletétele után majdnem két és fél hónappal), „civilben” csiroki törzsfőnök volt. A rabszolgák felszabadítása sem változtatott a feketék elleni előítéleteken. A rabszolgák szabad emberek lettek, ám szabadon is ki voltak téve a fehér lakosság inzultusainak. Eközben a fehér szegények élete sem változott előnyösen. Csak innentől nem sajátjaik, hanem északi politikusok, kalandorok, vadkapitalista vállalkozók szabták meg a társadalmi rendszer kereteit. A korábbi déli elit a fehér lakosság minden bajáért az északiakat okolta, és ebbe az irányba próbálta becsatornázni a szegény fehér lakosság gyűlöletét. Kevesen vették észre a lényeget úgy, mint a részben fekete W. E. B. Du Bois szociológus, író, polgárjogi harcos, aki megállapította: az elit „arra használja a fehér proletárokat, hogy kordában tartsa a négereket, a négerek rémével pedig a fehér proletárokat tartja féken”. Receptet is adott, egyik fehér hőse szájába adva a gondolatot: „Azt hiszem, nekünk, fehér rabszolgáknak meg nekik, fekete rabszolgáknak okosabb volna összefognunk.”

A 19. század végi populista mozgalom volt az első olyan interetnikus jelenség, amely a jogi mellett a szociális egyenlőséget is zászlajára tűzte. A déli születésű populista politikus, Tom Watson – a Populista Párt alelnökjelöltje – az 1892-es kampányban kifejtette véleményét a „déli négerkérdésről”. Vonatkozó cikkében a „négerkérdést” – ahogyan a korban nevezték – a gazdasági egyenlőtlenség kérdéseként értelmezte, és a déli fekete és fehér szegények és kisemberek közös osztályhelyzeten és közös régión alapuló szolidaritását hangsúlyozta. Ő „két déli faj”-ról írt, jelezve a regionális kötődés elsőbbségét a bőrszínnel szemben. Ezek ellenpólusát Északban és az „északi gyáros”-ban jelölte meg, zseniális retorikai bűvészkedéssel kapcsolva össze az átlagos déli lakos jenkiellenes, a kisfarmer és a munkás nagytőkeellenes, valamint általában az agrárrétegek nagyiparellenes érzelmeit. Watson feltette a kérdést: „Miért állandósítunk egy olyan politikát, amely a feketéket az északi politikusok karjaiba taszítja?” Watson a felelősséget az északi politikusokra hárította, akik szerinte mesterségesen keltik a feszültséget a két déli réteg között.

Azt mondta, „fel kell ismerni a közös bajokat és a közös gyógyírt”, ám nem volt hajlandó foglalkozni azzal, hogy a feketék mégsem csupán attól szenvednek, amitől fehér szomszédaik. Azaz a válságokon, az aszályon, az árvízen, a nagybirtokosok uralmán, a bankok zsarolásán túl van egy speciális problémájuk is: a fehér szupremácia, amely másodlagos polgárokká degradálja őket.

Watson és a déli populisták egy részének jóindulatához ezzel együtt sem fér kétség. A politikus egy fiatal fekete lelkészt választott tanácsadójának: Henry S. Doyle-t. A kampányban megüzenték a déliek Doyle-nak, hogy meg fogják gyilkolni. Válaszul kétezer fehér populista vonult fel a védelmére. Mindez mutatja, hogy a farmerek készek voltak kiállni a fekete lelkész-politikus mellett, aki érzékeny volt a fehér farmerek sorsa iránt is, és nem a „faji” forradalmat, hanem a kisemberek közös társadalmi forradalmát hirdette. Doyle a farmerek szemében a „mi feketénk” lett, igaz, ez még nem jelentett kölcsönös elfogadást. Hiába állt egymillió-kétszázezer fekete farmer és agrárproletár a Populista Párt mellett, közülük is sokan szenvedtek a fehér társadalom részvétlenségétől.

E déli populizmus emléke mára elhalványult. Több ok állhat ennek hátterében. Mindenekelőtt megváltozott a társadalom szerkezete. Az agrárlakosság aránya drámaian csökkent, ami hatással volt a fekete lakosság foglalkozási szerkezetére is. Emellett sok fekete elhagyta a Délt, és az északi ipari övezetbe költözött. Oka lehet az amnéziának az is, hogy az 1950-es és 60-as években a Martin Luther King vezette mozgalom, valamint a fekete radikálisok (Fekete Muszlimok, Fekete Párducok) jobban magukra vonták a figyelmet. A fekete emancipáció sikere is ide tartozik. Ez az emancipáció 70 évvel a fekete populizmus virágzása után következett be. Ezzel együtt az is feledésbe merült, hogy a Délen sokan elfogadták a fekete és fehér farmerek összefogását, és hogy korántsem szabad az országrészt a rasszizmussal azonosítani.

A szerző történész, politológus

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.