Az üzleti világban az innováció és a kreativitás a két legfontosabb vezetői érték manapság. Az emberek azonban hajlamosak azt hinni, hogy ezek velünk született képességek. Valaki vagy „kreatív típus”, vagy nem. Tom és David Kelley, egy innovációval foglalkozó testvérpár arra tette fel az életét, hogy bebizonyítsa: a kreativitás tanulható készség. Mindez egy politológus számára azért érdekes, mert felveti a kérdést, hogy állításuk vajon a politika világára is érvényes-e. Ezt nem is olyan egyszerű megválaszolni, mint ahogy első megközelítésre tűnhet. Megkísérelhetjük végigvenni, mennyire innovatív a Fidesz és az ellenzéke, de ettől nem kerülünk közelebb ahhoz, hogy megértsük, mi a politikai kreativitás. Elvégre mi számít kreatívnak? Egy új applikáció vagy egy biztosnak tűnő kommunikációs stratégia? Ezek lehetnek újszerűek, akár népszerűek is, de valójában nem sokat mondanak arról, hogy mitől más a „kreatív” politika, mint a hagyományos.
Ahhoz, hogy a kiindulópontban megfogalmazott kérdést megválaszoljuk, értenünk kell, pontosan mire gondolnak a Kelley testvérek, amikor kreativitásról beszélnek. Lényegében arra az önbizalomra, hogy félelem nélkül merjünk kérdezni, kísérletezni. Éppen úgy, ahogyan gyerekkorunkban. A legtöbb feltaláló ugyanis nem azért alkotott nagyot, mert zseniális volt, hanem mert folyamatosan kísérletezett. Napjainkban ezt a kísérletezésre épülő tervezési technikát hívjuk design thinkingnek, azaz dizájngondolkodásnak. A felhasználók tapasztalataira alapozó empatikus, gyors fejlesztésű, folyamatos visszajelzésen alapuló megközelítés a versenyszférában bevett eszközzé vált komplex szolgáltatások vagy szervezeti kérdések (újra)tervezésekor. Mégis kevés információ van arról, hogyan lehetne alkalmazni ezt a politika terén. Ráadásul a dizájngondolkodás és a politika összefüggéseiről szóló írások többsége egyáltalán nem politikusoktól vagy politológusoktól származik, hanem olyan szakemberektől, akik laikusként rácsodálkoznak, hogy miért nem jelenik meg mindez a kormányzásban is. Szinte egytől egyig amellett teszik le a garast, hogy a dizájngondolkodás közelebb hozná a politikusokat a valós választói igényekhez, ráadásul költséghatékony módon nyújtana lehetőséget a kormányzati elképzelések véglegesítés előtti tesztelésére.