Hornék másképp gondolták

Véglegesítette jelentését az Országgyűlés cukorgyárak privatizációját vizsgáló bizottsága a testület szerdai ülésén.

PR
2011. 12. 28. 22:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Előzőleg a vizsgálóbizottság a jobbikos képviselők által a szövegtervezethez beadott mintegy 25, a jelentés szövegét módosító javaslatot vitatta meg, ezeknek mintegy felét támogatta a testület. Font Sándor, a vizsgálóbizottság fideszes társelnöke az MTI-nek elmondta: meglepte, hogy a késő délutánba nyúló ülés végén a jobbikos képviselők végül nem szavaztak a bizottsági jelentés elfogadásakor, a parlamenti testület kormánypárti többsége azonban támogatta a jelentést. A szavazáskor sem szocialista, sem LMP-s képviselő nem volt jelen az ülésen.

Font Sándor a főbb megállapításokról az MTI-nek elmondta: a testület – teljes nevén a cukorgyárak privatizációját, valamint Magyarország Európai Unióhoz történő csatlakozása óta a közösségi cukorreformok során képviselt magyar álláspontot értékelő, és annak itthoni következményeit feltáró vizsgálóbizottság – a cukoripar privatizációjának két nagy szakaszát vizsgálta, először is a cukorgyárak privatizációs történetét 1988-tól. Ekkor fogadták el azokat a törvényeket, amelyek a szocializmusban nem várt fordulatot hoztak, a szabad piacgazdaság felé nyitottak, de úgy, hogy ezeket a törvényeket csak az akkori állami tulajdonú cégek felső vezetői és a mögöttük álló gazdasági körök és párttámogatók érthették meg, ez az időszak a „spontán privatizáció” – emelte ki a bizottság társelnöke.

Kifejtette: a rendszerváltás után a hatalomra kerülő Antall-kormány „észre sem veszi”, hogy már privatizációs szerződéseket írtak alá, mert annyira „elő voltak készítve spontán privatizációra egyes cukorgyárak”, 1991 vége felé eszmél rá az Antall-kormány, hogy fékezni kellene az ilyen privatizációt, a cél az volt, hogy a megmaradt cukorgyárakat hazai kézbe adja az akkori kormány. Előzőleg kizárólag külföldi kézbe adták a cukorgyárakat, a korábbi vállalatvezetők maguk keresték meg a partnereket, ezek német, osztrák, francia és angol érdekeltségek voltak.

„Süket fülekre találtak”

Elmondta: az előzőleg 12 hazai cukorgyárból csak 5 maradt állami kézben, és ezt a maradék öt céget konzorciumba tömörítve, magyar befektetőknek, az akkori vállalati menedzsmentnek és a cukorrépa-termelőknek kínálták megvásárlásra, illetve tulajdonrészt tartott meg az állam is. Az 1994-es kormányváltás után a Horn-kormánynak már nem volt érdeke ez a szempont, hiszen az állam által tulajdonolt Magyar Cukor Rt.-nek forgótőkét és a működéshez szükséges tőkét sem biztosított – elemezte Font Sándor, hozzátéve, hogy a Magyar Fejlesztési Bankot folyamatosan keresték fel, illetve az ágazati vezetőkhöz az akkori mezőgazdasági minisztériumhoz is fordultak az rt. részéről pénzügyi segítségért, de „süket fülekre találnak”.

Kiemelte: az állam nem adott működő tőkét, és ezzel tönkrement az utolsó magyar kézben lévő cukorgyári csoport, a privatizálás után ez szintén külföldi kézbe került. 1997-re lezárult a magyar cukorgyárak privatizálása, a korábbi 12 cukorgyár mind külföldi kézbe jutott. Ezzel egy időben megindul a hazai cukorgyárak bezárása – mutatott rá Font Sándor, mert az új tulajdonosok a hatékonyság növelése érdekében a bezárt cukorgyárak termelési kvótáját más hazai cukorgyárakhoz viszik át. Rámutatott: a másik szakasz a 2004-es uniós csatlakozás utáni szakasz. Kiemelte: az unióban csak kvóták alapján történhet a termelés, a csatlakozást előkészítő Orbán-kormány jelentős, 400 ezer tonnás cukorkvótát ért el, amellett, hogy Magyarországnak 300 ezer tonnás az éves cukorfogyasztása átlagban.

Kiemelte: 2005-ben megindult az Európai Unióban a cukoripari reform, amelynek sajnos az akkori magyar kormányzat, és az államot képviselő Gráf József miniszter végül is támogatójává vált, a reformfolyamatot és az azt lezáró tanácsi szerződést megszavazta, és ezzel elindul a kvóták visszaadása, a kvótákat a külföldiek a magyarországi, nem pedig az anyaországi üzemeik részéről adták vissza. Végül a magyar kvótából 300 ezer tonnát, vagyis a magyar kvóta 75 százalékát adják vissza, a nagy cukortermelő ágazatokkal rendelkező országok 15-20 százalékot juttattak vissza – emelte ki Font Sándor. Hozzátette, később egyetlen gyár, a kaposvári cukorgyár maradt meg, amely ma is működik 102 ezer tonnás kvótával, így a 300 ezer tonnás éves magyarországi fogyasztást az ország nem tudja többé kielégíteni, 2009-től 200 ezer tonnás éves importra szorul Magyarország – összegezte Font Sándor.

Nem csak a spontán privatizációban látják a bajok forrását

A jelentés kapcsán Varga Géza (Jobbik) mintegy 25 javaslatból álló szövegmódosítást adott be a vizsgálóbizottsághoz. Ezek lényege, hogy a Jobbik nemcsak a spontán privatizációban látja a bajok forrását, hanem a későbbi kormányok véleménye szerint túlzott euroatlanti orientációjában, amely segítette a nyugati befektetők térnyerését a hazai cukoriparban. Ezzel kapcsolatban felvetette Medgyessy Péter felelősségét is, különösen egykori fejlesztési banki vezérigazgatóként, valamint Raskó György szerepét is, aki az Antall-kormány idején egy ideig a földművelésügyi tárca államtitkára volt.

Józsa István (MSZP), a bizottság társelnöke az MTI-nek elmondta: a vizsgálóbizottság tevékenysége során semmilyen jogsértést, szabálytalanságot nem tárt fel. Ezért az MSZP elítéli, és az Országgyűléshez méltatlannak tartja, hogy a vizsgálóbizottság egyoldalú, előítéletek alapján összeállított, félrevezető jelentést készített. Józsa István leszögezte: a hivatalban lévő szocialista kormányok mindvégig a hazai termelők érdekeit képviselték.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.